alarmlichten

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2004 22:38 #54882 door
alarmlichten is gemaakt door
24-11-2003 heb ik bericht over het plaatsen van een alarmlicht als je een belastingonafhankelijk (lees: elektronisch) tweepolig relais hebt. Dat is dan vrij gemakkelijk èn goedkoop.<p>Toen bleef alleen de vraag over waarom Volvo het lampje in het dashboard tussen L en R bedraad heeft, en niet tussen de draad achter het relais en massa. Maar dat weet ik nu wel, en achteraf gezien had ik het kunnen weten. Maar eerst bij het begin beginnen...<p>Met een belastingonafhankelijk relais maakt het voor de knipperfrequentie niet uit hoeveel lampen je aanstuurt. Dat maakt hem bij uitstek geschikt voor mensen die geregeld een karretje of caravan trekken. <br>Maar dat maakt het ook heel simpel om alarlichten te maken. Het enige dat je hoeft te doen is op de één of andere manier de bedrading tussen L en R aan elkaar te hangen via een schakelaar en je hebt alarmlichten!<p>Zover de theorie, de praktijk is wat lastiger. Het eerste probleem is dat bovenbeschreven methode ervoor zorgt dat het signaallampje in het dashboard niet meer werkt als de knipperlichten in de alarmstand staan. De reden daarvoor is dat dat lampje tussen L en R bedraad is. Zie voor een beschrijving en werking hiervan het bericht van 24-11-2003.<br>De oplossing die ik hiervoor dacht uit te voeren was om het lampje aan te sluiten achter het knipperlichtrelais, en het andere draadje aan massa te hangen. Dan zou het lampje altijd knipperen, ongeacht of je nu naar L, R of L+R knippert. Maar het stroompje van het 2 W signaallampje is groot genoeg om het relais altijd te laten knipperen, ook al wil je dat niet! Bij het standaard bi-metaal relais licht het lampje op deze manier bedraad altijd op. Dus <i>dat</i> is de reden waarom Volvo hem tussen L en R bedraad heeft!<br>Helaas, dan een andere oplossing.<br>Ik heb ook even een LED uitgeprobeerd, maar zelfs die miniscule stroom was genoeg om het relais (langzaam) te laten knipperen. Dus dit ging ook al niet door.<p>De oplossing is eigenlijk vrij simpel. De ene kant van het lampje hang je achter de richtingaanwijzer aan bedrading van zowel L als R. Dat betekent eigenlijk dat je L en R kortsluit waardoor je altijd alarmlichten zou hebben. Maar een diode in het draadje vanaf L en eentje in het draadje vanaf R voorkomt deze kortsluiting. Zo kan de stroom vanaf L of R w

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2004 23:06 #67891 door
Beantwoord door in topic alarmlichten
Sorry, er ging iets fout, hier het vervolg:<p>Zo kan de stroom vanaf L wèl bij het lampje komen, maar niet terugstromen naar R en vice versa. Je bereikt hiermee dat het dashboardlampje in alle gevallen (L, R en L+R) knippert.<p>De reden dat het dasboardlampje tussen L en R bedraad is heb ik net gegeven: omdat er altijd spanning staat op het punt vlak achter het knipperrelais als je géén richting aangeeft. Als de hendel naar L of R gezet wordt gaat er dankzij die spanning een stroom naar de lampen van L of R lopen. Zou er geen spanning staan, dan kan er ook geen stroom lopen en gaan de lampen niet knipperen. Je kunt dus het lampje niet vlak achter het knipperrelais bedraden, het zou altijd oplichten als je géén richting aangeeft (of bij het elektronisch relais zou het altijd knipperen).<p>Even kort de aansluitprocedure:<br>- plaats een belastingonafhankelijk knipperrelais;<br>- plaats in de bedrading achter de richtingaanwijzerhendel een schakelaar tussen L en R;<br>- bedraad het signaallampje aan één kant op zowel L als R met in beide draadjes een diode (in doorlaat richting het lampje);<br>- bedraad de andere kant van het lampje aan massa.<p>Het enige dat nu nog mist is een aanduiding wanneer je de alarmlichten danwel de gewone knipperlichten gebruikt. In de auto is dat niet te zien aangezien de richtingaanwijzer jammer genoeg maar één signaallampje heeft.<p>Hiervoor kan ik twee oplossingen bedenken. De simpele is om in de beugel waar mijn alarm-schakelaar zit twee groene LEDs te monteren, de ene aan L en de andere aan R. Als beiden tegelijk knipperen weet je dat het de alarmlichten zijn.<br>Maar ik wil één rode LED die alleen knippert als de alarmlichten knipperen. Met een dubbelpolige schakelaar was dat makkelijk geweest, maar die kon ik geen vinden die èn klein was èn de stroom aankon. Over de oplossing hiervan moet ik nog even denken...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2004 12:25 #67890 door
Ik weet zo snel ook niet hoe je een lampje kan maken als het alarmlicht wel aan staat, maar een lampje maken voor als het alarmlicht niet aan staat, maar de richtingaanwijzer is volgens mij wel makkelijk. Namelijk gewoon een lampje tussen L en R. Dit lampje geeft dan dus aan dat het alarm licht NIET aanstaat. Je kan trouwens voor het alarmlicht ook een schakelaar gebruiken met een lampje erin.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2004 18:00 #67889 door
Ik heb een schakelaar uit een 140 genomen en die in het dashboard van mijn Ama geboord. Glimmend ringetje eronder van een lichtschakelaar en het lijkt net of het zo hoort. In de schakelaar zit een rood glaasje met warning Twee draden heb ik van de schakelaar naar de knipperlichtbedrading laten lopen en een draad naar de plus. Op deze schakelaar zit standaard een relais geprikt. Als je de schakelaar uittrekt knippert het lampje in de schakelaar en ook het lampje van de richtingaanwijzer. Het werkt al jaren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2004 19:51 #67888 door

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2004 19:58 #67887 door
Ja, dat is de gebruikelijke oplossing, maar vanwege mijn achtergrond (elektronica) wilde ik graag zelf iets bedenken. En de uitdaging was om het voor een paar euro te doen. Da's aardig gelukt (het knipperrelais tel ik niet mee in de kosten want dat moest sowieso vervangen worden, het feit dat de nieuwe belastingonafhankelijk is gaf me juist het idee voor een goedkope maar effectieve oplossing voor de alarmlichten).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2005 15:58 #67886 door
Een laat vraagje aan Ronald:
ik heb vandaag dezelfde (Hella) schakelaar ingebouwd zoals jij hebt. Ik heb ook de aansluitingen hetzelfde genomen, tenminste bijna hetzelfde denk ik.
Als de alarmlichten aanstaan en de auto staat op contact omdat bijvoorbeeld de motor loopt, en ik zet dan per ongeluk de richtingaanwijzerschakelaar aan, dan krijgt het systeem van twee kanten stroom (aan en uit) met de frequentie van het knipperlichtrelais. Ook het relais van de gasinstallatie gaat dan in en uitschakelen.
Heb ik op een verkeerde plaats ingeprikt naar de lampjes toe of moet ik een diode inbouwen in de gele kabel die van het originele relais naar de richtingaanwijzerschakelaar gaat?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD