fietscomputer als kilometerteller

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2004 16:21 #54766 door
Er is op het forum ooit een discussie geweest over het inbouwen van een fietscomputer als kilometerteller in een Amazone, maar hier worden geen details vermeld. De VCM die erover gaat, heb ik niet bij de hand. Mijn vragen hierover zijn:- Welke fietscomputers zijn geschikt?- Hoe het magneetje in te bouwen?- Hoe de sensor in te bouwen?En eventuele andere handige weetjes.Alvast bedankt voor de tipsGroeten Lars

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2004 18:47 #68363 door
Beantwoord door in topic fietscomputer als kilometerteller
even met de zoekfuctie (verrekijker) op fietscomputer zoeken

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2004 22:28 #68362 door
Dag Lars, Vorig jaar heb ik hierover ook wat vragen gesteld op het forum, en na wat schade en schande is het gelukt en werkt alles na dik een jaar nog perfect. Een paar aandachtspunten:-een handige plek om magneet en sensor te monteren is achter de remklauw. Is wel wat werk (schijf en remklauw moeten verwijderd worden, systeem daarna weer ontluchten, etc.), maar het is een beschermde plek, montage is hier simpel en als het goed is, is het eenmalig werk. Met een lange tie-wrap en wat 2-componenten-epoxy is de magneet goed op de as te bevestigen en het schakelgedeelte (Reed-relais) kun je met 2 M3-boutjes en nylocks op de achterplaat bevestigen.-Ik zou niet alleen lijmen, in die buurt kan het erg warm worden en de magneet of sensor kunnen er makkelijk af vallen wanneer de lijm warm en zacht wordt.-Al die fietscomputers werken hetzelfde, het aantal pulsjes (contact maken van de sensor) per tijdseenheid worden door de fietscomputer geteld en aan de hand van de ingestelde wielomtrek worden snelheid en afstand berekend. Bij mijn eerste poging was de sensor zodanig dicht op de magneet geplaatst dat deze twee keer per passage schakelde en de snelheid twee keer zo hoog aangegeven werd. Dit is bij het monteren makkelijk te testen met een multimeter (contact of weerstand meten). -Na het doorleiden en vastzetten van de draden en het monteren van de klok op een handige plek moet er geijkt worden. Stel de wielomtrek bij benadering in, stop exact bij een groen hectometerpaaltje, zet de teller op nul en ga een flink eind rijden (ik heb 20 km gedaan). Vergelijk de werkelijke afstand met de aangegeven afstand, deel deze waarden op elkaar en corrigeer op deze manier de instelling van de wielomtrek. Het is fantastisch om te zien hoe goed het resultaat hiervan is! Overigens kan de wielomtrek varieren, afhankelijk van bandenspanning, slijtage en belading.-Voor wat betreft het merk en soort: 2 dingen zijn belangrijk. Ten eerste de maximum snelheid die de meter aankan, maar net zo belangrijk is het feit of hij uitschakelt bij stilstaan. Dit laatste is voor de fietser wel handig, maar onbruikbaar bij ritten waarbij een gemiddelde snelheid moet worden gereden (tenzij je de tijd apart bijhoudt en een rekenmachine bij je hebt). Verder maakt het niet veel uit, de meeste soorten hebben veel functies. -Als je toch bezig bent: zelf vond ik het wel handig om er twee te monteren: eentje voor de bijrijder (bij ritten, e.d.) en een voor de neus van de bestuurder. De cijfertjes zijn nl. nogal klein, had er ook mee te maken dat mijn oude Cateye niet hoger aangaf dan 108 km/uur, maar die schakelde niet uit bij stilstaan en is dus op de bijrijdersplek gemonteerd. Als je dit wil, kun je dit doen door alleen een extra sensor bij te plaatsen; de magneet zit er toch al. Succes ermee, mocht je nog vragen hebben, laat dat dan even weten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2004 09:26 #68361 door
Ik heb een Sigma Sport fietsteller erin gezet. Die gaan tot heel veel km/u, dus ruim voldoende ook voor snelwegsnelheid. Ze worden ook wel door motorrijders gebruikt die een defecte teller hebben.<br>Net als bij de andere genoemde teller is deze niet geschikt voor berekenen van de gemiddelde snelheid, omdat hij automatisch start en stopt met tijd tellen (maar dat vind ik zelf geen probleem).<br>Inbouwen is eenvoudig; ik heb zowel het magneetje als de sensor gelijmd (montage kit); de sensor heb ik eerst op een zelfgemaakt metalen beugeltje geschroefd. De draad moet wel verlengd maar dat is natuurlijk geen probleem. Teller is supernauwkeurig; je kunt heel precies ijken op langere afstanden.<br>Wat ik alleen nog wil is dat de teller 's avonds ook verlicht is, daar moet ik nog iets op verzinnen...<br>Groet, <i>Marko</i>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2004 14:40 #68360 door
H.degroot@vet.uu.nlhet magneetje heb ik op de as met twee componetenlijm voor staal gemonteerd de sensor heb ik op de rem klauw geplaats.je moet goed opletten dat er maar 2mm ruimte tussen mag zitten.ik heb een cateye bij halfort gekocht.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD