knipperlicht relais
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2004 13:50 #54765
door
knipperlicht relais is gemaakt door
Weet een fan jullie of je in plaats van een knipperlicht relais met 2 aansluitingen, ook een kan gebruiken met 3 aansluitingen? En zojawat sluit je dan aan op het 3de pootje?Er van uitgaande dat de andere 2 qua aansluiting identiek blijven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2004 14:35 #68371
door
Beantwoord door in topic knipperlicht relais
Waarschijnlijk wel, want als ik me niet vergis is het derde pootje voort het lampje in het dashboard. Bij de latere modellen is het lampje anders bedraad. Waarschijnlijk werkt het relais ook wel als het lampje in het dashboard niet is aangesloten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2004 16:04 #68370
door
Bijna alle elektronische knipperautomaten zoals bvb Bosch, Hella, SWF hebben drie aansluitkontakten. Deze zijn genummerd; 49 voeding vanaf kontaktslot of alarmlichtschakelaar; 49a geeft "knipperend" spanning naar schakelaar van richtingsaanwijzers; 31 is aan massa gelegd. Bij oudere thermische automaten kan eventueel de derde aansluiting gemerkt zijn met C , wat een aansluiting is naar controlelampje
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2004 22:38 #68369
door
Sterker nog, het relais zorgt ervoor dat de stroom wisselt: eerst krijgt het controlelampje stroom, dan de richtingaanwijzer. Het pookje aan het stuur bepaalt of de stroom naar de linker of voor de rechter richtingaanwijzer gaat. Als het controlelampje aan BLIJFT staan, weet je daarom dan ook dat het klipperlicht GEEN stroom krijgt. Hiervan heeft mijn amazon (1967) nog wel eens last, als ik teveel stroomgebruikers aan heb staan. (De spanning over het relais is dan te laag, een indicatie voor een slechte aarding).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2004 00:14 #68368
door
Als bij mijn 1970 Amazon de signaallamp in het dashboard aan bleef staan, dan betekende dat dat één van de twee lampen het niet deed. Hetzij door een defecte lamp, maar veel vaker door een slechte verbinding in één van de aansluitblokken.<p>Nu heb ik een belastingonafhankelijk relais, en die heeft aan het lampje in het dashboard al genoeg om te knipperen, ongeacht of er een lamp kapot is. Heeft als voordeel dat je met een aanhanger gewoon een goed werken knipperlicht hebt. Het nadeel is dat je vaker moet controleren of alle lampen het nog wel doen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2004 12:01 #68367
door
Elektronische knipperautomaten gaan bij defekte lamp naar een dubbele knipperfrequentie als waarschuwing hiervoor
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2004 16:09 #68366
door
Let op: de elektronische variant die het V.O.D. verkoopt knippert nog op dezelfde frequentie als alle lampen kapot zijn behalve het dashboardlampje!!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2004 20:55 #68365
door
je verteld niet waarom je graag een driepoot relais wil, een tweepoot relais is bij een automaterialenhandel gewoon te krijgen en tegen een scherpe prijs. Vele motorfietsen werken er nl ook mee
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2004 23:01 #68364
door
reden van mijn vraag was dat er een met 2 poten stuk is en dat ik een met 3 pootjes heb liggen.Ik wilde het niet zomaar oversteken.Ik ga het morgen proberen!