draad achteruit rij schakelaar

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2004 22:35 #54728 door
Omdat mijn achteruitrijlicht niet werkt heb ik al een paar keer gekeken hoe het komt. Onder mijn motorkap vind ik een relay dat niet is aangesloten en een bruine en grijze draad die niet zijn aangesloten. Volgens het elektrisch schema gaan er een zwarte, bruine en grijs relay's naar het achteruitrijlicht relay. Ik kan echter nergens een zwarte draad die los hangt vinden onder de motorkap. Daarom heb ik vandaag onder de auto gelegen. Ik heb ook een OD en dat maakt het allemaal ook wat moeilijker. Ik heb daar twee draden zien lopen 1 vanaf de OD en 1 vanaf de bovenkant van de versnellingsbak. De draad die op de overdrive zat heb ik kunnen volgen, maar die van de versnellingbak niet. Mijn vraag is nu weet iemand waarlangs de draad van de versnellingsbak naar het relay hoort te lopen bij een Amazon uit 1967? Oh ja de grijze draad heb ik naargemeten maar die staat niet in contact met de achterlichten (misschien een kabelbreuk). Maar op de bruine draad staat wel 12 volt zoals dat hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2004 13:15 #68519 door
Beantwoord door in topic draad achteruit rij schakelaar
Niek, in je verhaal komen 2 dingen aan de orde, je niet werkende acteruitrijlicht en de bedrading die je onder de auto hebt gevonden die voor de overdrive zijn.Voor je achteruitrij lichten zit de schakelaar achter op de bak net boven de verbinding naar de OD.Dit is een aluminium bakje waar aan rechter kant (van bovenaf gezien)een lipje hoort te zitten.Hieraan zit normaal de draad aan die naar het relais gaat onder je motorkap gaat.De schakelaar legt het relais aan massa en op de draad zal dan ook 12V te meten zijn.Als je het relais bekijkt is er een permanente 12 draad, een draad wat naar de scahlekaar gaat en een draad wat naat de achteruitrijlichten gaat.succes met zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2004 19:10 #68518 door
Beantwoord door in topic draad achteruit rij schakelaar
Ik ben vandaag bij de garage (een volvo klassieker) geweest waar ik de auto in onderhoud heb, hij kon onder de motor kap de draad ook niet vinden dus ik zal nog een keer onder de auto kruipen en kijken of ik de schakelaar kan vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2004 20:01 #68517 door
Beantwoord door in topic draad achteruit rij schakelaar
Het is een simpel draadje tussen het lipje op het alu kapje van de versnellingsbak en het relais van de achteruitrijlichten. Was bij mijn bak in eerste instantie ook niet eengesloten (maar de zwarte draad hing er overigens nog wel). Die draad loopt van het relais door de kabelbook tot ergens in het midden van de motorruimte en loopt dan naar beneden naar het alu kapje achteraan de versnellingsbak. Als je een nieuwe draad moet leggen kun je gewoon 0,75 mm2 draad gebruiken en aan de uiteinden een vlaksteker aankrimpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2004 10:34 #68516 door
Beantwoord door in topic draad achteruit rij schakelaar
De bewuste draad maakt geen onderdeel uit van de kabelboom. Het is een losse draad welke waarschijnlijk niet meer aanwezig is. Dus niet meer zoeken maar een nieuwe draad gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.