klassieke radio en eindversterker

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 10:04 #54692 door
Ik wil in de Amazone aan mijn klassieke radio uit 1965 een eindversterker hangen met twee zwaardere boxen. Op de radio staat een uitdrukkelijke waarschuwing dat de luidsprekers beslist 4 Ohm moeten zijn. Kan ik hier nu met een gerust hart een eindversteker met boxen hangen? Waar moet ik om denken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2004 17:43 #68678 door
Beantwoord door in topic klassieke radio en eindversterker
Waarschijnlijk mag je geen luidsprekers onder de 4 Ohm aansluiten, niet zozeer dat ze precies 4 Ohm moeten zijn.<br>Als je eindversterker alleen een lijningang heeft, dan moet je het signaal van de luidsprekeruitgang verzwakken. Maar het kan ook zijn dat de eindversterker tevens een ingang heeft voor grote signalen, en dan kun je de luidsprekeruitgang rechtstreeks op die ingang aansluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2004 11:23 #68677 door
Beantwoord door in topic klassieke radio en eindversterker
Ik heb het apparaat zonet gekregen, er zit een ingang in voor 'grote signalen'. Het ingangssignaal is te regelen. Het is natuurlijk wel mono. Het mono-kanaal splitsen naar twee kanalen voor de ingang?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2004 15:09 #68676 door
Beantwoord door in topic klassieke radio en eindversterker
Dat kan, maar sommige stereo eindversterkers hebben een brugfunctie. Je maakt dan van twee versterkers (L en R) één mono versterker. Dan hoef je maar op één ingang het signaal aan te sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.