gen lampje blijft branden (p1800s)

• Bezoeker
  • Bezoeker
23-07-2004 12:50 #54502 door
Afgelopen woensdag bleef mijn GEN-lampje branden.Akties/opmerkingen:Dynamo strakker gesteld.Spanning over accu is 12,6 VBij stationair lopen is de spanning van de accu 15,3 VWoensdag is in Eindhoven een abnormale hoeveelheid water gevallen. Misschien is wel het een en ander vochtig.Heeft iemand tips/hints?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-07-2004 06:16 #69466 door
Beantwoord door in topic gen lampje blijft branden (p1800s)
Normaal moet bij draaiende motor de spanning over de accu ongeveer 14 volt zijn, namelijk de laadspanning van de dynamo. Zo te zien laad hij wel bij. Als er verder geen problemen zijn denk ik dat het in het laadcontole circuit zit.

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-07-2004 13:07 #69465 door
Geen idee of het met het lampje te maken heeft, maar ik vind 15,3 V aan de hoge kant. De ideale laadeindspanning voor 12 V loodaccu's is n.l. 14,4 V. Tot 15 V beschouw ik nog als acceptabel als er verder geen verbruikers (zoals verlichting of ventilatie) aanstaan.<br>Werkt de spanningsregelaar nog goed?

• Bezoeker
  • Bezoeker
24-07-2004 13:16 #69464 door
Iets over het hoofd gezien: 15 V bij een toerental van 1.000 of hoger is nog acceptabel, maar 15,3 V bij stationair toerental is wel errug hoog. Ik verwacht van een dynamo pas een spanning hoger dan die van de accu bij ongeveer 1.000 of meer tpm.<p>Meet de spanning ook bij 3.000 tpm. Dat mag zeker niet nog hoger zijn dan die 15,3 V. Zo ja, dan is de spanningsregelaar waarschijnlijk defect.

• Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 13:36 #69463 door
Lennard,Het GEN lampje is nu weer uit. Waarschijnlijk is het toch een vochtprobleem geweest. De auto heeft een aantal dagen in een tochtige carport gestaan.Bij 3000 toeren loopt de spanning niet op.Hoe kan ik controleren of de spanningsregelaar defect is?Hoe kan ik een spanningsregelaar die los uitgebouwd is nameten of deze nog goed is?groetjes,Hub.

• Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 18:03 #69462 door
Het feit dat de spanning bij een hoger toerental niet verder oploopt is een teken dat de regelaar nog werkt. <p>Een uitgebouwde spanningsregelaar nameten heb ik nooit gedaan, en ik weet niet of dat kan. Maar de spanning die de dynamo levert wordt door de regelaar geregeld, en als die niet klopt is er iets fout.<br>Ik heb één keer een defecte spanningsregelaar mogen meemaken bij een collega-klassieker-rijder. De spanning die de dynamo daarmee afgaf was 18 V op toeren, en dat vond z'n accu helemaal niet leuk (ging dus ook kapot), en 12 V lampjes op 18 V doen het lekker fel maar wel kort.<p>Als je helemaal zeker wilt zijn, dan zou ik je dynamo en regelaar uitbouwen en mee naar AEP (Hastelweg 272) nemen en daar laten testen. www.aep-ehv.nl.