ampere lampje

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 21:42 #54486 door
ampere lampje is gemaakt door
Het l;ampje van de amp. meter is na het monteren van een gereviseerde dynamo na 300 km toch plotseling weer gaan branden, we meten tussen de pls en alle aansluitingen op de dynamo 13 v, tussen pls en min op de dynamo niets ook niet bij verhoogd toerental, HJELP ?!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 21:57 #69519 door
Beantwoord door in topic ampere lampje
<i>we meten tussen de pls en alle aansluitingen op de dynamo 13 v</i><p>Bedoel je met bovenstaande dat je meet tussen de plus van de accu en de aansluitingen op de dynamo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 22:21 #69518 door
Beantwoord door in topic ampere lampje
Ik heb niet helemaal goed opgelet toen een kennis het heeft gemeten, maar inderdaad ik geloof wel dat we zo hebben gemeten, maar ik begrijp uit je toon dat dit wel eens niet de goede manier is, laat maar es weten, we willen er nl. wel graag achter komen, het zijn de misschien "beginners" vragen maar ik wil het blikje toch wel weer aan de loop hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2004 23:01 #69517 door
Beantwoord door in topic ampere lampje
<i>maar ik begrijp uit je toon dat dit wel eens niet de goede manier is</i><p>Toon? Het was alleen een vraag om te weten waartussen je meet, en dat was niet helemaal duidelijk uit het eerste bericht.Met een voltmeter meet je alleen het <i>verschil</i> in spanning tussen twee punten. En daarom is het van belang om te weten waartussen je meet.<p>Maar nu heb ik nog een vraag: gaat het hier om een gelijkstroomdynamo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-07-2004 08:06 #69516 door
Beantwoord door in topic ampere lampje
Brand je lampje slechts zwak of fel?<br><br>Elektrisch circuit dat oplaad, is het van belang dat de spanning die je over de plus- en minpool van de ergens tussen de 14 – 14,5V meet. Is deze spanning lager dan wordt je accu niet goed opgeladen. Dezelfde spanning meet je terug op de plus- en minpool van de dynamo. Meetpunten zijn afhankelijk van type dynamo. <br><br>Als bij lopende motor 14 – 14,5V meet op de accu en deze spanning ook nauwelijks lager wordt als je de gebruikers aanzet, dan weet je haast zeker dat je de fout niet in de dynamo moet zoeken maar ergens in de bedrading. (eventueel motor iets harder laden draaien dan stationair toerental).<br><br>Het Amp. Lampje meet het spanningsverschil tussen de plus van de dynamo en de plus van de accu. Hier zitten echter nog al een stuk draad met aansluitingen en zekeringen tussen. Als bijvoorbeeld zo’n aansluiting slecht is kan hier een spanningsval over optreden waardoor het Amp. Lampje heel flauw oplicht. Vaak alleen te zien in het donker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-07-2004 15:23 #69515 door
Beantwoord door in topic ampere lampje
sorry voor de toon.ik weet niet of het om een gelijkstroom dynamo gaat, volgens de leverancier wel, 30 A 14 v staat er op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-07-2004 15:25 #69514 door
Beantwoord door in topic ampere lampje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-07-2004 15:28 #69513 door
Beantwoord door in topic ampere lampje
het lampje is na het tanken sterk gaan branden, voor die tijd brande hij helemaal niet, zelfs niet bij het in gebruik zijn van alle elect. dingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-07-2004 17:14 #69512 door
Beantwoord door in topic ampere lampje
30 A klinkt inderdaad als een gelijkstroomdynamo (de wisselstroomdynamo was n.l. vanaf 35 A).<p>Ik heb sterk het vermoeden dat het met de regelaar te maken heeft. Als de regelaar n.l. geen stroom door de veldwikkeling laat lopen, dan komt er ook niets uit de dynamo.<br>Je zegt dat de dynamo pas een paar honderd km geleden gereviseerd is. Ik neem aan dat de regelaar toen ook gecontroleerd is.<br>Controleer eerst even of alle verbindingen goed zijn. Zo ja, dan zou ik toch even naar de reviseur gaan. Lijkt me dat de garantie op de revisie na 300 km nog niet verlopen is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.