vapour lock

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2004 20:16 #54467 door
vapour lock is gemaakt door
<p>Toen ik voor het eerst een B18/B20 motor zag, was mijn eerste gedachte: vapour lock. De benzinetoevoerslang van de ene naar de andere kant van de motor, vlak achter de radiateur langs, leek mij vragen om problemen. Bij een Citroën Traction Avant die ik ooit had, was het exact dezelfde constructie met als gevolg vapour lock bij warm weer.En nu met deze zomerse temperaturen is het dus raak bij mijn PV444/B20. Een warme motor afzetten betekent vervolgens een flink aantal minuten wachten voordat er weer met succes gestart kan worden. Ik kan niet zeggen dat het komt als een verrassing. Compressen met koud water tegen de vlotterkamers van de SU’s aanhouden bespoedigt de zaak enigszins, maar ik wil natuurlijk voorkomen ipv genezen. Dus maar eens een flink stuk rubberslang om de benzineslang geschoven en het oppervlak van het hitteschildje tussen SU’s en spruitstuk (waar ook al isolatieblokken zitten) vergroot met islolatiefolie. Helaas zonder succes. Op welke manier is dit probleem wel afdoende op te lossen? LPG inbouwen en benzine verder vergeten misschien? Of gaan rijden op koolzaadolie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2004 22:41 #69607 door
Beantwoord door in topic vapour lock
Vapour lock? Ik heb me inderdaad ook al vaker verbaasd over de ligging van de benzineleiding, maar het heeft mij tot nu toe verbazend weinig problemen gegeven. Vakanties in de bergen rijd ik altijd op benzine het loodvervangend additief. En ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niet kon starten. En dan heb ik niet eens een hitteschild tussen m'n Zenith Stromberg en het spruitstuk...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2004 07:38 #69606 door
Tijdens de Duettrally van vorig jaar zijn wij over de Gross Glöckner gereden. Er waren diverse Duetten met vapourlock ik heb de leidingen van enkele wagens toen zo gemaakt dat ze geheel stijgend waren, zodat verdampte benzine direkt naar de carburateur werd afgevoerd. Dat helpt prima.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2004 20:35 #69605 door
<p>Het probleem zou dus wel degelijk in de toevoerleiding/slang zitten? Op mijn PV444 zitten 2 SU HIF6 carburateurs van een 144 en de toevoerslang zit aangesloten op de voorste SU (aansluiting wijst naar de radiateur). De routing van de toevoerslang is dus iets anders dan bij Amazon/P1800 met SU HS6 carburateurs. Bijvoorbeeld onder de bovenste radiatorslang door ipv er achterlangs, maar dat is wel te veranderen. Kan dat ook nog van invloed zijn?Hoe krijg je de slang alleen maar stijgend? Door hem onder de fanpoelie langs te leiden?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2004 21:57 #69604 door
Bij de Amazon zit het probleem direct bij de pomp, hier werkt een afscherm schildje prima om de stralingswarmte te verdrijven.Met de originele gewapende benzineleiding nooit een probleem.Ik vermoed dat de B20 in de PV444 gewoon wat meer warmte produceert, derhalve zou het een idee zijn om de benzineleiding verder van het blok af te laten lopen.In combinatie met een electrische fan heb je wat meer ruimte én extra koelcpapciteit én meer vermogen (ca 4 pk)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD