vapour lock

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 11:31 #54449 door
vapour lock is gemaakt door
net thuis gekomen zie ik het bericht van Gert V. We hebben vorig jaar een andere combi gekocht, de vorige was de afgelopen 14 jaar goed bevallen, maar nodig aan groot onderhoud toe waarvoor mij de faciliteiten ontbreken. enfin, ik zal de tegenvallers bespraren. al met al heeft ook de 'nieuwe' het deze vakantie naar tsjechie plus caravan, goed vol gehouden, met als de vorige met een verschil: vapour lock, iets waarmee ik nog nooit een enkele ervaring heb gehad. 3 keer opgetreden na kortdurende stilstand onderweg en evenzo veel keren snel opgelost door wat gekoelde SPA-reine over de brandstofpomp te gieten.De brandstof installatie van de 'nieuwe' is identiek op een detail na: de brandstofpomp. Op de 'nieuwe' , nog origineel zo te zien, op de vorige combi destijds preventief vervangen door een nieuw exemplaar zoals verkrijgbaar bij het VOD. De nieuwe brandstofpomp mist de grote 'bel' bovenop waarin zich gemakkelijk lucgt kan vormen. Het proberen waard?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 12:49 #69678 door
Beantwoord door in topic vapour lock
<p>De benzinepomp heb ik nieuw gemonteerd (incl. afstandsblokje) en is van boven vlak. Waar het probleem precies zit, is voor mij (nog steeds) allerminst duidelijk. Is het nu de benzinepomp, de benzineslang, zijn het de vlotterkamers (te klein hitteschild), is het de kleine motorruimte van de Katterug of is het een combinatie van factoren? <br>Wat ook te denken geeft, is dat er nauwelijks reacties komen van mensen met hetzelfde probleem. Er moeten toch legio Katteruggen zijn met dubbele SU's ? Of zijn de eigenaren van die wagens allemaal met vakantie en staan ze stil met vapour lock in Frankrijk? <p>Ik vrees dat er weinig anders op zit dan de mogelijke oorzaken een voor een kort te sluiten. Deze zomer nog plezier beleven aan deze auto mag blijkbaar niet zo zijn. Allereerst laat ik nu een groter (zo groot mogelijk) RVS-hitteschild voor (achter) de carburateurs maken. Het huidige schildje (144) dekt de achterste vlotterkamer niet goed af. Als dat niet helpt, zal de benzineslang en/of de pomp beter moeten worden geïsoleerd.Om meer lucht onder de motorkap te krijgen, heb ik ook nog een opening in de rechter steunpaneel voor de radiateur gemaakt en ga ik nog een bodemplaat in de motorruimte verwijderen die onder de radiateur door loopt tot bijna tegen de motor aan. Bij een andere PV44/B20 is mij ook eens opgevallen dat deze plaat was verwijderd, waarschijnlijk niet zonder reden&#8230; <br>Als niets helpt, kan ik altijd nog LPG inbouwen, tenzij dat wordt verboden. Maar dan is het rechtop erin zetten van een crossflow B21 waarschijnlijk nog een optie...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 21:43 #69677 door
wat denk je, bij wijze van proef, van een elektrische benzinepomp zoals bv de ANWB bij pech onderweg wel gebruikt? Deze kan op elke willekeurige (koele) plek worden gemonteerd. De B-21 cf kan eventueel altijd nog.............

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2004 22:14 #69676 door
<p>Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Heb er nog wel eentje liggen (reserve-exemplaar voor mijn Morris Minor). Is in elk geval een methode om de originele pomp als oorzaak al dan niet te elimineren. Als ik echter voel hoe loeiheet de vlotterkamers worden, kan ik mij niet goed voorstellen dat de oorzaak bij de pomp ligt, maar we zullen zien...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2004 10:47 #69675 door
Ik denk dat je misschien de oorzaak van het probleem verkeerd zoekt.<br>Een vapourlock kan in een leiding soms problemen geven, klopt. Maar de plaats waar bij jou de 'lock' zou moeten ontstaan ligt ná de benzinepomp. Hier staat druk op waardoor een luchtbel gewoon meegenomen of gepasseerd zal worden.<br>Het probleem met de SU's zal eerder zijn dat de vlotterkamers te warm worden, waardoor de daarin aanwezige benzine zal gaan verdampen. Je motor zal dus eerst een <i>overschot</i> aan mengsel moeten verwerken voordat hij zal aanslaan. (ipv een <i>gebrek</i> aan benzine).<br>Een remedie is om tijdens het het starten (of net daarvoor al) het gaspedaal helemaal in te drukken waardoor het mengsel in spruitstuk en motor snel ververst wordt en er weer een correct mengsel aangezogen zal worden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2004 11:32 #69674 door
<p>De vlotterkamers liggen ook bij mij het meest onder verdenking en daarom laat ik dan ook een groter hitteschild maken van RVS, zoals ik al schreef (Helaas is de betreffende persoon net vertrokken met vakantie...). <br>De aanbevolen remedie van plankgas is mij bekend, maar werkt in dit specifieke geval (bij een buitentemperatuur van 25 gr.C. of meer) pas nadat de motor zo'n 15 tot 20 minuten heeft staan afkoelen met de kap open. Niet echt een "remedie" dus....

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD