bijlaad problemen pv544

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2004 15:30 #54420 door
bijlaad problemen pv544 is gemaakt door
Hallo, het volgende probleem doet zich voor. Mijn pv544 (6 volt) laad de accu niet bij onder het rijden. Het AMP lampje brand bij lage toerentallen (stationair) niet, als ik iets gas bij geef begint het AMP lampje bijna voluit te branden. Ik heb de accupool van mijn accu bij draaiende motor eens los gemaakt, de motor slaat dan meteen af. Ik las elders in de technische artiekelen al soortgelijke fouten waarbij het aan de spanningsregelaar lag. Als ik de spanning meet over de accupolen met draaiende motor blijft de spanning zo'n 6.2 volt. (misschien belangrijk om te weten). Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen? (en hoe controleer ik of mijn dynamo wel spanning levert?) Bij voorbaat dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-08-2004 23:34 #69812 door
Beantwoord door in topic bijlaad problemen pv544
Ik denk ook dat het aan de regelaar ligt, maar het kan ook de dynamo zijn.Er zit maar een ding op doormeten,6-volt regelaars zijn schaars dus neem geen risico en demonteer dynamo en regelaar en laat als geheel doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-08-2004 01:17 #69811 door
Beantwoord door in topic bijlaad problemen pv544

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-08-2004 01:22 #69810 door
Beantwoord door in topic bijlaad problemen pv544
Bedankt voor je tip Ed, ik ga morgen even langs een bedrijf die mijn dynamo door kan meten. Vandaag heb ik mijn dynamo gedemonteerd, ik heb hem even open gehad, de colector was vrij grijs, deze heb ik weer mooi blank gemaakt met schuurpapier. Ook heb ik geprobeerd of ik de startmotor als startmotor kon laten draaien. Dit lukte niet (slecht teken had ik me laten vertellen). Ik sprak vanavond iemand die mij een adres gad van een zaak die dynamos enz wel door kan meten. Hier ga ik morgen even heen.Bij voorbaat dank.P.s. Voor de moderators hier, ik drukte te snel op enter en mijn bericht (helemaal leeg) werd gepost. Deze kan weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-08-2004 11:55 #69809 door
Beantwoord door in topic bijlaad problemen pv544
Wel voorzichtig zijn met het schoonmaken van je collector. Ik zou dit niet met schuurpapier doen maar met contactspray en doek. Als je de collector opschuurt en daarmee ruw maakt, is ie in no-time weer smerig. <br>Hiernaast zou ik meteen de koolborstels vervangen. Kosten toch niks.<br><br>ben erg benieuwd naar de uiteindelijke oplossing van je probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-08-2004 12:05 #69808 door
Beantwoord door in topic bijlaad problemen pv544
Hoi,Bedankt voor de tip,Ik koop binnenkort nieuwe koolborstels en zet die er in. Ik belde nordicar op, een monteur vertelde me dat je de collector met heeeel fijn schuurpapier kon schoonmaken.Ik zal het resultaat en de oplossing hier binnenkort wel even posten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-08-2004 19:21 #69807 door
Beantwoord door in topic bijlaad problemen pv544
PROBLEEM OPGELOST.Voor de liefhebbers zal ik even de oplossing van mijn probleem posten.Ik heb twee dagen na mijn brondbericht de dynamo en spanningsregelaar gedemonteerd. Dit setje heb ik meegenomen naar een autobedrijf bij ons in de buurt. Deze mensen hebben mijn dynamo even getest op een speciale testbank. Uit deze test bleek dat de dynamo nog helemaal goed was.Ik had de dag ervoor alle kabels al eens doorgemeten, ik meete geen rare hoge (Ohmse) waardes en dus ging ik er van uit dat de bekabeling goed was. Het probleem zou dan dus in de spanningsregelaar zitten. Deze regelaar heb ik bij thuiskomst meteen uit elkaar geschroeft. In de regelaar zitten 3 relax's, op elk relax zitten meerdere contacten. Bij het bovenste relax was een van deze contacten samen met zijn bevestigingsplaatje (soort bladveertje) compleet verbogen.(door veel hitte) Ik vermoed dat er eens mee geklooit is omdat er wat schroefjes (die normaal gelocked zitten) los zaten. Het bladveertje heb ik samen met het contact weer recht gebogen. Ook heb ik alles even schoongemaakt. Alles in elkaar gezet en het was tijd om te testen.1e test: Toen ik de auto starte brande mijn AMP lampje niet, ik zette alles aan wat ik kon vinden, en eindelijk bij het schakelen naar groot licht begon het AMP lampje zwakjes te branden. 2e test: Ik haalde de pluspool met lopende motor van de accu af. De motor bleef vrolijk door lopen en dus had hij nu zijn eigen stroomvoorziening.3e test: Ik zette de lampen aan en gaf een paar dotten gas. Mijn lampen begonnen veller te branden als ik gas gaf.4e test: Ik pakte mijn multimeter en meete de spanning van de accu met draaiende motor.Toen ik een dot gaf gaf begon de spanning meteen op te lopen naar een mooie laad spanning.Conclusie: Test geslaagd, mijn accu laade weer bij en mijn stroomvoorziening was weer helemaal in orde.(als je het hebt over "op de kleintje's letten" door 1 zo'n stom contactje krijg je soms veel andere fouten.) Bedankt allemaal voor jullie tips !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.