aansluiten klokje

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2004 22:39 #54366 door
aansluiten klokje is gemaakt door
Ik heb zojuist het klokje van de middenconsole uit een vroege 140 in mijn combi op de lichtschakelaar aangesloten. Dit om er voor te zorgen dat als ik mijn lichten aan doe, tegelijkertijd het lampje van het klokje gaat branden. Bij het testen van het klokje op mijn accu bemerkte ik dat het klokje na het loskoppelen bleef lopen. Blijkbaar zit er een kleine accu in de klok. Is het dan wel de bedoeling dat er constant stroom op het klokje staat?? Dit in verband met het gevaar voor sluiting en brand. Of zit er een codensator in het klokje en is dat de reden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2004 23:08 #70098 door
Beantwoord door in topic aansluiten klokje
Er zit een condensator in het klokje zodat hij een halve minuut blijft doortikken. er moet dus permanent stroom opstaan anders blijft ie stilstaan. Gewoon een zwevende zekering ertussen voor de zekerheid

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2004 23:57 #70097 door
da's toevallig, het klokje in mijn Dodge uit '48 heeft dat ook, blijft na uitschakelen stroom een paar minuten doortikken; nu is elektriek niet mijn beste kant, kan iemand mij uitleggen hoe en waarom dat zo gaat?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2004 07:37 #70096 door
In het klokje zit een veertje, waar de klok ongeveer een minuut op loopt. Het veertje duwt een soort staafje vooruit dat de klok laat lopen. Op dat staafje zit ook een electro-contact. Dat contact komt, als de veer bijna is afgelopen, tegen een ander contact aan, de klok trekt nu (een beetje stroom) uit de accu waarmee middels een relaiscontact het veertje weer wordt gespannen en het weer van voren af begint.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD