afvalschakeling od / pulsschakelaar

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 15:42 #54351 door
Via dit forum heb ik een verwijzing gevonden naar het V44 artikel (98-4, Johan de Dreu) over het bouwen van een afvalschakeling voor de OD, z.d.d. als je van 4(+OD) terugschakelt naar 3, en vervolgens weer op naar 4, dit ook echt 4 is en niet 4+OD. Duidelijk. De OD schakelaar (hendel) op het stuur moet alleen vervangen worden door een pulsschakelaar (een schakelaar die alleen bij indrukken stroom geleidt en gelijk weer naar de uitgangsstand terugkeert). Weet iemand of, en zo ja hoe, je de bestaande schakelaar kunt wijzigen z.d.d hij vanzelf terug springt na indrukken ?(reden is natuurlijk dat ik de originele hendel graag wil behouden...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 16:14 #70165 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling od / pulsschakelaar
Is het wellicht mogelijk om daarvoor een knipperlichtschakelaar te gebruiken?Je blokkeert de knipperlichtfunctie, plaatst hem op de plek van de OD schakelaar en gebruikt de sein/grootlicht functie voor je OD als puls voor je relais.Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-09-2004 20:18 #70164 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling od / pulsschakelaar
bij toeval heb ik afgelopen vrijdag juist dat gedaan; de schakelaar omgebouwd naar een pulsschakelaar. Ik heb dit gedaan door op het koperen stripje dat contact maakt in het huis van de schakelaar een rand tin te solderen van een dusdanige dikte dat de kogel van de schakelaar niet meer doorklikt. Als dit verhaal niet helemaal duidelijk is, dan mail me maar even: paul.en.marieke@zonnet.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.