electrisch circuit en storing(en)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 20:13 #54336 door
Beste amazon bezitters, ik heb het volgende probleem: Als ik mijn amazon van 1970 wil starten dan gaan de controle lampjes niet altijd aan, de ene dag wel de andere dag niet.Als dat gebeurt dan heb ik ook geen richtingaanwijzer,ventilator en ruitenwisser. Alle electrische verbindingen zijn goed en met koper vet ingesmeerd, zekeringen gaan niet stuk en massa verbinding is goed en de stroomdraad van de accu geeft geen onder breking. Alle draden zijn doorgemeten en werken goed, ook heeft elke aansluiting z'n eigen kleur. Ik heb als advies gekregen: draai een paar keer snel je sleutel om en doe net of je wilt starten dat heb ik gedaan en tot mijn verbazing werkte dat en alles deed het weer!! vandaag zo'n 100 km mee gereden en opeens doen ze het niet meer en ik kan niet bedenken waarom. Is er misschien iemand van de vereniging die dit kent of zelf heeft meegemaakt en of hoe je dit moet oplossen, zou het misschien kunnen liggen dat "ergens" bij je startslot wat warm wordt en dan de aansluitingen blokkeert of zo iets. Starten zelf is nooit een probleem, de amazon staat droog en altijd in de garage en komt alleen met droog weer naar buiten. Dit probleem heb ik aan een paar garages (Oldtimer) uitgelegd en wisten er geen antwoord op men dacht aan verbindingen maar die zijn goed en er zijn ook geen loszittende lipjes of draad breuken.Hopelijk is er iemand die de oplossing weet, voor de rest werkt alles en heb nooit last van stukkende zekeringen.Ben reuze benieuwd naar de reactie(s)alsvast bedankt voor het "meedenken"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 20:19 #70222 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
Ik denk dat je contactslot de boosdoener is.Anders misschien toch de plus of massa van je accu.Of de accu zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-09-2004 22:23 #70221 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
Contactslot kwam ook bij mij het eerste in me op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2004 00:18 #70220 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
mijn verdenking: #1 startslot - een tijdje geleden heb ik bij Scandcar een voorraad nieuwe gezien, #2 massakabel - zit rechts onder het motorblok en chassis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2004 00:19 #70219 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
Dit probleem heeft zich bij mij ook voorgedaan. Ondanks dat het zekeringkastje er redelijk uitzag, bleek daar toch het probleem te zitten. Zorg voor absoluut schone zekeringen en de contacten hiervan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2004 08:08 #70218 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
Volgens mij is het in jouw geval onmogelijk direct eem goed antwoord te geven. In eerste instantie denk ik ook aan contactslot of aansluitingen hiervan en dan zekeringen kastje. Maar het kan net zo goed zijn dat ergens anders een slecht contact zit. <br>Als je de storring wilt opzoeken, heeft het bijna geen zin om de weerstand tussen de verschillende contacten te meten aangezien de storing zich waarschijnlijk alleen voordoet als er spanning op het elektrisch circuit staat. <br>Wat je moet doen is telkens een spanningsmeter plaatsen over twee punten waar de storing zou kunnen zitten. <br><br>Bv. Plaats een spanningsmeter over de plus 'in' en 'uit' van je contactslot. Als je het contactslot aan zet zou de spanning 0 moeten zijn. (punten zijn kortgesloten) Als de storring zich voordoet en je meet een spanning van 12 volt dan weeet je dat daaar een stooring zit.<br>Zo kun je de spanningsmeter ook over de contacten van je zekeringskaste plaatsen of tussewn de massa van je auto en de massa van de accu. etc. etc. <br><br>Doet de storing zich heel af en toe en onregelmatig voor, laat dan de spanninsmeter gewoon zitten terwijl je rijdt.Mocht de storings zich opeens voordoen, dan kun je meteen op de spanningsmeter aflezen of deze over de fout heen is geplaatst. <br><br>Vergeet niet dat contacten en relais gekke dingen kunnen doen als de contacten niet meer goed zijn en er stroom doorheen moet. (V = I * R een slecht contact met veel weerstand waar weining stroom door stroomt geeft weinig spanningsverlies, als er veel stroom doorheen moet wordt het spanningsverlies ook groter. Daarom heeft het vaak geen zin om de weerstand te meten aangezien dit met slechts een minimaal stroompje gebeurd en dus niet tot spanningsverlies leidt en de meter dus niet uitslaat. Dit is ook de reden waarom het laadlampje vaak (zwakjes) brand als je een belasting aaan zet<br><br>Poe, een heel verhaal, hoop dat je storring hiermee vindt, succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2004 11:25 #70217 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
Lijkt een massa probleem, concreet kan dit het zekeringkastje zijn, verwijder ze een voor een en kijk of er geen oxidatie ring zit t.p.v. het ronde contactvlak.Is dit goed schoon/opgeschuurd met fijn schuurpapier zou ik ook voor het contactslot gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2004 19:33 #70216 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
ik heb geen schema van de amazon , maar jaren geleden heb ik dit met een andere auto gehad , het contactslot schakelde een relais , dit relais was dus stuk , misschien dat bij de amazon ook het e.e.a. over een relais gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-09-2004 00:04 #70215 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
hallo, ondanks dat mn katterug het steeds doet (op n waterpompje na) lees ik dit forum geregeld. over het spanning probleempje het volgende: ik heb ook nog een TR3 en vorig weekend hetzelfde probleem. zet hem op contact en zie een seconde spanning (metertjes en lampjes). toen was het DOOD! starten doe je een TR via een aparte startknop maar ja, zonder spanning gaat dit moeilijk. Accu vervangen en zekeringen nagekeken. Wat zal het zijn???????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2004 03:53 #70214 door
Beantwoord door in topic electrisch circuit en storing(en)
Ook ik heb problemen gehad met het af en toe en op de afwisselendste tijden van het uitvallen van richtingaanwijzer, ruitenwisser e.d. Toen ook vanalles nagekeken en niets kunnen vinden totdat ik keek in het zekeringenkastje. De twee bovenste zekeringen zitten aanelkaar gekoppeld en hier zat wat speling tussen. Toen ik deze twee aan elkaar had gesoldeerd was het probleem over; later heb ik toen bij het VOD een zekeringkastje besteld (niet duur) en sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.