oplopende temperatuur

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2004 21:12 #54303 door
oplopende temperatuur is gemaakt door
Sinds enige tijd loopt de temperatuur van mijn Amazon 1970 met B20 te hoog op.Vooral bij file rijden en lang stationair lopen heeft dat tot gevolg dat het gesloten systeem overloopt. Advies opgevolgd en een gereviseerde radiator er in gemonteerd.Dit haalt niets uit.Iemand een idee waar het in kan zitten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2004 21:37 #70384 door
Beantwoord door in topic oplopende temperatuur
zit het koelsysteem niet gewoon te vol? het MAXIMUM bij koude motor, is het midden tussen 'min'en 'max'. Vul je te veel bij, dan blijft het systeem het te veel er uit gooien. dat de temperatuur op loopt is normaal zo lang het binnen de perken (lees groene blokjes) blijft. als alles ogenschijlijk goed is, kan de waterpomp te weinig productie leveren. ook verstopping van met name de koelbuis bovenin de cyl. kop komt wel voor. je zou het koelsysteem eens kunne doorspoelen, zie elders op dit forum.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2004 22:27 #70383 door
Misschien is je thermostaat wel kapot. Misschien is de klep vastgeroest en gaat die niet open, waardoor je koelvloeistof niet meer via de radiateur loopt...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2004 10:14 #70382 door
Het was een <b>gesloten</b> systeem dus te veel bijvullen gat hier niet op.<br>De temperatuur van de amazons loopt in de file altijd wel wat op, op hele hete dagen soms zelfs behoorlijk. Echter zo gauw je gesloten systeem gaat lozen is er iets niet goed.<br>-Wordt je radiateur wel volledig warm? M.a.w. is je thermostaat nog goed?<br>-Helpt het als je ipv stationair iets gas geeft? Misschien je heeft je waterpomp z'n beste tijd gehad.<br>-Zie je luchtbellen borrelen als je de dop van de radiateur er af haalt en de motor laat draaien (beetje gassen desnoods)? Of olieresten in het water, of water in je motorolie? M.a.w. is je koppakking misschien lek?<br>-Is het systeem wel volledig 'vrij'? M.a.w. heb je geen verstoppingen ergens in je systeem?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2004 10:21 #70381 door
Ben, ik denk dat wat Henry zegt juist is : als je bij een gesloten systeem bij koude motor het reservoir to MAX vult, wordt de koelvloeistof er bij warme motor uit gegooid totdat het niveau (bij koude motor) ergens halverwege MIN en MAX staat... bij mij in ieder geval wel. Je kunt dus bij een gesloten systeem wel degelijk teveel bijvullen - dat is al een aantal keer op dit forum besproken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2004 10:24 #70380 door
Aaargh, je hebt helemaal gelijk. Ben nog niet wakker denk ik. Tuurlijk, ik haal even open en gesloten door elkaar....<br>(en dan te bedenken dat ik dat bijvullen tot max ed. zelf ook enkele malen eerder besproken heb, ach ja...) :)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2004 20:22 #70379 door
Ben,Bedankt voor je reactie.Als ik gas geef loopt de temperatuur inderdaad terug.Het te veel vullen is niet het probleem.Ook de slang is niet verstopt.Het systeem is gespoeld.Rest mij een paar megelijkheden:termostaat kaopt of nier geschikt.waterpomp werkt onvoldoende.Of ziet iemand nog meer mogelijkheden.Chris.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2004 10:09 #70378 door
Als je gas geeft en de temp loopt terug is dat een teken dat je thermostaat open staat. Het zou dus aan je waterpomp kunnen liggen. Maar nogmaals: alle amazon doen dit, er is geen reden om je zorgen te maken voor een iets te hoge temp.<br>Gaat de tempmeter in het dashboard echt helemaal naar uiterst rechts tijdens stationair draaien? Een weet je zeker dat je niet te veel water hebt bijgevuld (tot MIN, bij koude motor)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2004 19:24 #70377 door
ik hoor/zie zelden dat een Amazon ook daadwerkelijk aan de kook raakt; het lijkt er wel eens op dat het grootste probleem het feit is dat deze auto's een temperatuurmeter hebben..........als je die afplakt zullen veel "problemen" over zijn

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD