afvalschakeling van robv

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2004 22:45 #54289 door
afvalschakeling van robv is gemaakt door
Rob, je schrijft een paar dagen geleden over een afvalschakeling voor de OD. Ik kan dat artikel niet vinden (ben nog niet zo lang lid). Kan je me vertellen waar ik dit kan vinden, of wil je me het schema mailen (mich19@xs4all.nl). Dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2004 12:24 #70453 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling van robv
Michiel, ik heb geen scanner, dus e-mailen gaat niet. Het artikel staat op de V44 CD-ROM. Zoek onder "Technische artikelen uit VCM periode 1970-2000", "Per onderwerp", "Aandrijflijn", "Overdrive", "Overdriveschakeling, Automatisch afvallende". Het gescande artikeltje op de CD-ROM suggereert dat het uit VCM 98-4, p.22 komt .... Eigenlijk is het simpel (maar dat zijn de meest ingenieuze oplossingen). De stuurhendel dien je te veranderen in een pulsschakelaar -dat is waarschijnlijk nog het lastigste, tenminste als je 'm "origineel" wilt houden. Vervolgens maak je een extra verbinding tussen de solenoide (of in ieder geval de kant van de schakelaar op de M41 bak die naar de solenoide gaat) en de kant van het relais die verbonden is met de stuurhendel en het verklikkerlichtje (aansluitpunt nr 30 op het relais). Zodra de M41 bak in z'n 4 staat en de pulsschakelaar kort ingedrukt wordt, bekrachtigt het relais zichzelf..... Om terug te schakelen naar 4 zonder OD, ontkoppel je even, pook in neutraalstand (OD wordt nu uitgeschakeld en relais zelf bekrachtiging valt af en vervolgens weer in 4....... Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar anderen hebben het met succes gedaan.Bedacht me net dat ik het ook uit de PDF op de CD-ROM voor je moet kunnen kopieren ..... als dat lukt stuur ik het alsnog per e-mail.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2004 14:05 #70452 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling van robv
Rob, hardstikke bedankt, ik zag ook net de pdf op de mail.Aan die CD-Rom had ik nog niet eens gedacht ... terwijl ik hem net in Utrecht gekocht heb.Over je schakelaar: ik weet niet of er ruimte is, maar past er niet gewoon een (aangepaste) richtingaanwijzer schakelaar aan de rechterkant van de stuurkolom? Hier heb je immers al een pulsschakelaar op zitten, nl. voor je grootlicht! Verder heb je dan direct twee aandere schakelaars extra voor bijvoorbeeld de sproeier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2004 14:20 #70451 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling van robv
RAW schakelaar : werd eerder ook gesuggereerd - ik weet nog niet of er plaats genoeg voor is. Op mijn eerdere vraag werd nog een oplossing geboden : dmv van een rand tin op de bestaande schakelaar te solderen kan je voorkomen dat hij doorklikt. Ik ga tzt beide oplossingen onderzoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2004 21:55 #70450 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling van robv
Het schema in VCM 98-4 blz 22 werkt niet.Je hebt inderdaad een impuls schakelaar nodig. Zelf heb ik een overdrive relais uit een 240 gesloopt bouwjaar 1985 onderdeelnummer 3523804.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2004 14:50 #70449 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling van robv
Rob (Funcke) : heb hetzelf nog niet geprobeerd, maar begrijp je reactie niet helemaal. Waarom werkt het VCM 98-4 schema (met impuls schakelaar - maar dat staat ook in de tekst aangegeven) niet ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2004 21:36 #70448 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling van robv
Nog even gekeken naar het schema, conclusie het werkt wel. Was even te snel met mijn reactie. Nadeel van de schakeling is als je de overdrive wilt uitschakelen moet je even terugschakelen naar de 3e versnelling en vervolgens weer naar de 4e versnelling. In de praktijk komt deze situatie niet vaak voor is mijn eigen ervaring.De relais schakeling van de 240 serie hoef je alleen maar de pulsschakelaar te bedienen om de overdrive uit te schakelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-09-2004 14:05 #70447 door
Beantwoord door in topic afvalschakeling van robv
Terugschakelen : niet naar de 3e versnelling, alleen even ontkoppelen, in z'n vrij zetten, en weer terug naar (althans, volgens het VCM artikel).240 relais is uiteraard een interessant alternatief.Heb jij een schema van de aansluiting van het 240 relais ? Zijn die 240 OD relais nog gewoon ergens te bestellen, of moet je op zoek naar een sloper ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.