vastzittende dynamo

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2004 10:34 #54177 door
vastzittende dynamo is gemaakt door
De dynamo van mijn Amazone Combi (B18) bleef lostrillen van het blok. Bij demontage van de dynamo bleek: bout 1 afgebroken, bout 2 moervast, maar niet helemaal in het blok gedraaid en bout 3 nauwelijk draad meer te hebben. Nu krijg ik de dynamo helemaal niet meer aan het blok omdat ik de vastzittende en afgebroken bout niet verwijderd krijg. Iemand tips, buiten de bus kruipolie die ik al verbruikt heb?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2004 10:46 #70933 door
Beantwoord door in topic vastzittende dynamo
uitdraaien met een linkse tap.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2004 11:21 #70932 door
Als de bout niet helemaal in het blok zit kun je er misschien ook een moer oplassen en zo losdraaien.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2004 11:48 #70931 door
Je zou de vastzittende en afgebroken bout kunnen uitboren. Daarna zijn er twee mogelijke oplossing om de dynamo weer vast te zetten. De diameter van het boor waarmee je de bouten uitboort hangt af van de welke onderstaande oplossing je verder kiest.
1. Met een schroefdraadtap snijdt je nieuwe draad in het gat. De schroefdraad diameter moet dan 1 maat groter zijn dan de originele diameter. Het gat in de dynamo moet dan ook vergroot worden voor de grotere boutdiameter.
OF
2. Je plaatst in het opgeboorde gat een helicoil. Dit is een bus met aan binnen en buitenzijde schroefdraad. De binnendraad kan gelijk zijn aan de schroefdraad van het originele gat, de buitenschroefdraad is uiteraard groter. Het gat in de dynamo hoeft dan niet vergroot te worden en je kunt de originele boutdiameter gebruiken. Helicoils zijn te koop bij de automaterialenhandel.
Succes !!!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2004 14:16 #70930 door
Mijn B18B blok heeft een apart oog speciaal voor een wisselstroom dynamo. De drie schroefdraden voor de gelijkstroomdynamo worden dan niet meer benut. M.a.w. maak van de gelegeheid gebruik er een wisselstroom dynamo op te zetten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2004 14:33 #70929 door
Goed idee, kun je daar wat meer informatie over geven, misschien een foto van jouw oplossing. Ik heb namelijk al een wisselstroomdynamo, deze zat met wat gekunstelde aanpassingen in de gaten van de gelijkstroom dynamo bevestigd. Mijn email adres is streek@avisi.nl.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2004 17:52 #70928 door
www.veterancar.nl/dynamos.htm

Hier vind je de informatie!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD