rode ampere lampje blijft branden

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 21:08 #53945 door
Hoi allemaal,

Mijn rode ampere lampje blijft branden van mijn 120 ama. Maakt niet uit hoe hard ik rij. Is nu een week zo en de accu is nog niet leeg maar ik weet niet of die nu wel opgeladen wordt. Zekeringskastje is pico bello in orde dus daar ligt het niet aan. Waar het wel aan ligt weet ik echt niet.
Wie helpt mijn uit de brand??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 21:37 #72135 door
Beantwoord door in topic rode ampere lampje blijft branden
Met name bij gelijkstroomdynamo zijn de koolborstels versleten of een losse verbinding binnen in de dynamo. Spanningsregelaar kan ook de oorzaak zijn. Maar eerst even de bedrading tussen dynamo, spanningsregelaar controleren. Voor controle laden accu d.m.v. een gevoelige voltmeter de spanning op de accu meten. Deze moet iets hoger zijn als de motor 1500 toeren heeft.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 22:21 #72134 door
Bij 1500 toeren moet de dynamo tussen de 13,2 en 13,8 volt geven. Doet hij dat dan zit het in de draad tussen de spanningsregelaar en het lampje. Je moet je zo voorstellen dat aan de ene kant 12 volt staat geschakeld. Als de dynamo op gaat laden dan geeft hij deze spanning door aan de andere kant van de lamp. Aan twee kanten 12 volt, okay de lamp gaat uit. Aan de ene kant de vaste 12 volt en aan de andere kant een mindere spanning, dan brandt de lamp.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 22:32 #72133 door
Hoi henk jan,
ik heb zelf nog niet zo veel verstand van de techniek maar dit euvel heb ik ook gehad, en soms nog steeds....
bij mij helpt het kloppen met een contactsleutel op de losse spanningsregelaar op het binnen scherm...
het lampje gaat dan 99 van de honderd keer uit om vervolgen een paar dagen uit te blijven.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 22:56 #72132 door
Totdat het niet meer werkt en je midden in de nacht ergens staat.Dit gebeurt gegarandeerd een keer.vervangen die spullen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 22:58 #72131 door
Dan is het niet lachen !

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 23:45 #72130 door
Jaap's theorie klopt perfect: heb 2 AMs in omloop met oa voltmeters erin; beide (met alternator, maar dat maakt in dit geval niets uit) geven bij 1500 toeren meer als 13.2 Volt; bij de ene brandt het lampje nooit, bij de andere steeds; nochtans: bij die andere nooit problemen met ladingstoestand vd batterij, wat aantoont dat Jaap's logische uitleg inderdaad klopt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 23:51 #72129 door
Ik denk dat Jaap's uitleg perfect klopt: heb zelf 2 AMs in omloop, beide met voltmeter; beide leveren bij 1500 t/min meer als 13.2 volt; bij de ene (1969) brandt het rode lampje nooit, bij de andere (1967) steeds; nochtans: bij die andere zijn er nooit problemen geweest met de ladingstoestand vd batterij, wat Jaap's logische uitleg bevestigt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2004 23:52 #72128 door
sorry voor het 2x plaatsen (laat uur)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2004 09:10 #72127 door
Controleer voor de zekerheid ook even de bekabeling op de startmotor.
Bij mij bleek toen het apm. lampje aanbleef er na veel zoeken en meten daar een breuk in de kabel te zitten.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD