stroomverbruik extra lampen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2004 23:51 #53911 door
stroomverbruik extra lampen is gemaakt door
ik overweeg om een paar "stevige" breedstralers te monteren; de lampen die ik op het oog heb, hebben elk 100 watt lampjes; mijn vraag is: kan een Amazon met standaard wisselstroomdynamo en accu dit wel aan? Je moet je voorstellen dat je een paar uur moet rijden met tegelijkertijd de breedstralers, grootlicht, achterlichtjes, en als het even "tegenzit" ook de aanjager en ruitenwissers. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 00:11 #72362 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
Lichtere lampen erin monteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 01:54 #72361 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
200w voor je breedstralers
110w voor je groot licht
45 w voor je achter lichten
100w of zo voor je aanjager en ruitenwissers
450w totaal ,laat het 500w zijn gedeeld door 12v = ongeveer 42 ampere nog 5 ampere voor je bobine er bij maakt zeg maar 50 ampere
als je een 30 ampere wisselstroomdynamo hebt haal je per uur 20 ampere uit je accu.
Heb je een 50AH accu kan je dit 50/20 ongeveer 2.5 uur volhouden ,daarna is je accu leeg.
Bij een 40 ampere dynamo wordt het 5 uur.
Je hebt dus 3 opties.
lichtere lampen ;-)
zwaardere dynamo
of zwaardere accu
Of het zo houden en niet met die auto 3 uur door de stromende regen in het midden van de nacht gaan rijden ;-)
P.s. ben er van uit gegaan dat je geen zware radio aan boord hebt ,die trekt ook al gauw iets van tussen 5 en 10 ampere weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 09:21 #72360 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
lichtere lampen monteren is geen optie, heb ik nu al (Hella, 2x50W) maar voor nachtelijke rally's is dat niet optimaal; radio is niet aan de orde (mijn navigator maakt al genoeg herrie....) en niet in 't donker rijden in slecht weer heb ik zelf niet in de hand, is juist de uitdaging; zal dus wel een zwaardere dynamo en accu worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 12:05 #72359 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
Pieter ,voel dan wel regelmatig aan je bekabeling of die niet echt warm wordt.
Je hebt door oudere bekabeling/slechte kontakten altijd wat spannings verlies in je kabels en dat wordt in warmte omgezet....
Mocht het wel warm worden moet je bekabeling door een dikkere(koper) versie vervangen.
Dit geldt ook voor je bekabeling naar je extra verlichting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 12:44 #72358 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
de "grootverbruikers" in mijn Amazon zijn rechtstreeks op de accu aangesloten via dikke kabels en worden aangestuurd door een relais en zijn afgezekerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 13:19 #72357 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
<p>
Wisselstroomdynamo's zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar in 100A uitvoering. Kijk bv. op www.summitracing.com

Enige aanpassingen voor montage zijn dan waarschijnlijk wel vereist, maar met zo'n dynamo plus een heavy duty accu moet je m.i. een heel eind komen. Je zou ook eens kunnen informeren bij collega-rallyrijders hoe zij het oplossen (of wil je juist beter beslagen ten ijs komen...?).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 14:04 #72356 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
Ze gaan zelfs hoger dan 100Amp ,ik heb in het dagelijkse blik , ehh polyester een 110a zitten (espace).
Eigenlijk zou je de groot verbruikers op je dynamo aan moeten sluiten ,scheelt weer verlies tussen je accu en dynamo via de kabel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 14:40 #72355 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
Wordt het dan niet ook tijd voor een dubbele poelie? Zo'n 100 Watt generator vraagt nogal wat aandrijfkracht lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 20:55 #72354 door
Beantwoord door in topic stroomverbruik extra lampen
<i>zal dus wel een zwaardere dynamo en accu worden</i>
<p>
De accu van een Amazon vind ik met zijn 60 Ah al aan de vrij forse kant voor een benzinemotor van ten hoogste 2 liter. Een vriendin rijdt een 740 diesel (die 6-in-lijn diesel). De accu daarin is tot mijn verbazing slechts 10% groter van capaciteit dan die in mijn Amazon...
<p>
De winst zal voor jou in een krachtigere dynamo zitten, immers de dynamo levert alle energie als de motor loopt (behalve als toerental te laag is, of als de verbruikers de output van de dynamo overstijgen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.