stroomverbruik extra lampen
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
110w voor je groot licht
45 w voor je achter lichten
100w of zo voor je aanjager en ruitenwissers
450w totaal ,laat het 500w zijn gedeeld door 12v = ongeveer 42 ampere nog 5 ampere voor je bobine er bij maakt zeg maar 50 ampere
als je een 30 ampere wisselstroomdynamo hebt haal je per uur 20 ampere uit je accu.
Heb je een 50AH accu kan je dit 50/20 ongeveer 2.5 uur volhouden ,daarna is je accu leeg.
Bij een 40 ampere dynamo wordt het 5 uur.
Je hebt dus 3 opties.
lichtere lampen
zwaardere dynamo
of zwaardere accu
Of het zo houden en niet met die auto 3 uur door de stromende regen in het midden van de nacht gaan rijden
P.s. ben er van uit gegaan dat je geen zware radio aan boord hebt ,die trekt ook al gauw iets van tussen 5 en 10 ampere weg.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Je hebt door oudere bekabeling/slechte kontakten altijd wat spannings verlies in je kabels en dat wordt in warmte omgezet....
Mocht het wel warm worden moet je bekabeling door een dikkere(koper) versie vervangen.
Dit geldt ook voor je bekabeling naar je extra verlichting.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Wisselstroomdynamo's zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar in 100A uitvoering. Kijk bv. op www.summitracing.com
Enige aanpassingen voor montage zijn dan waarschijnlijk wel vereist, maar met zo'n dynamo plus een heavy duty accu moet je m.i. een heel eind komen. Je zou ook eens kunnen informeren bij collega-rallyrijders hoe zij het oplossen (of wil je juist beter beslagen ten ijs komen...?).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Eigenlijk zou je de groot verbruikers op je dynamo aan moeten sluiten ,scheelt weer verlies tussen je accu en dynamo via de kabel.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
<p>
De accu van een Amazon vind ik met zijn 60 Ah al aan de vrij forse kant voor een benzinemotor van ten hoogste 2 liter. Een vriendin rijdt een 740 diesel (die 6-in-lijn diesel). De accu daarin is tot mijn verbazing slechts 10% groter van capaciteit dan die in mijn Amazon...
<p>
De winst zal voor jou in een krachtigere dynamo zitten, immers de dynamo levert alle energie als de motor loopt (behalve als toerental te laag is, of als de verbruikers de output van de dynamo overstijgen).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.