interval schakelaar pv

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 15:32 #53909 door
interval schakelaar pv is gemaakt door
Een beetje laat maar alsnog een reactie op de vraag van Goudriaan op 16-12. <br>
Goudriaan's vraag was over er ook een schema voor een interval schakelaar van de PV is. Hij heeft mij het elektrisch schema van de PV opgestuurd. <br>
Zelf heb ik een amazon en ik heb hiervoor een interval schakelaar gemaakt. Als ik het schema van de PV bekijk zie ik niet echt een verschil met de amazon.<br>
Waarom werken interval schakelaars van een amazon niet bij een PV? Ik neem aan dat de ruitinwisser motor van de PV, net als de amazon, een homing contact heeft. Dit zorgt ervoor dat de ruitinwisser altijd weer in de begin stand terug gaat, ook als hij halverwege de slag uitgezet wordt. Als dit bij de PV ook gebeurd moet de ruitenwisser interval schakelaar die ik heb gemaakt ook werken. Ook zal de schakeling van de conrad werken waar laatst over geschreven is in dit forum.<br>
Ik hoor graag waarom interval schakelaars op de PV niet zouden werken.<br>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 16:45 #72378 door
Beantwoord door in topic interval schakelaar pv
Niek,
Ik heb een aantal jaar geleden een serie intervalschakelaars specifiek voor de Kattenrug gemaakt. Je hebt zowel een maak als een verbreek contact nodig (zitten bv. niet meer op de huidige Hella intervalschakelaars)
De Amazon neemt genoegen met alleen een maak contact op de intervalschakelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 19:37 #72377 door
Beantwoord door in topic interval schakelaar pv
de ruitenwisser moter is van een PV anders dan van een amazone.EenPV moter heeft maar een snelheid,en daar zit het probleem.De moderne interval van hella kan wel op een Amazone motertje draaien ,dan wordt de eerste snelheid gebruikt voor de interval.Dit heb ik niet zelf uitgevonden maar de mensen van hella in Nieuwegein hebben van mij een jaar of wat een proef opstelling gehad ,en kwamen er niet meer mee gedraaid.Dus naar Han Misdom of een oudtype op de kop tikken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 22:11 #72376 door
Beantwoord door in topic interval schakelaar pv
Han, wil jij mij het schema van de interval schakelaar eens opsturen zoals jij hem hebt gemaakt, ik ben namelijk wel benieuwd hoe het nou precies werkt. Mijn e-mail adres is n.laverman@student.utwente.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2004 13:59 #72375 door
Beantwoord door in topic interval schakelaar pv
Naar aanleiding van de antwoorden en het schema welke ik toegestuurd kreeg na mijn vraag over de ruitenwisser en interval voor de PV ben ik ook gaan spelen met de Hella interval schakelaar.
Gelukkig zie ik net bevestiging in het antwoord van Han, want ik kon de Hella niet "lekker" werkend krijgen, tenminste niet zo dat de bestaande schakeling ook blijft werken.

Om de ruitenwisser na een cyclus weer mooi in de ruststand te krijgen moet de groene (31b) na een "puls" van de interval naar massa gaan (dit doet de dashboardschakelaar ook in de uit-stand). Vraag me niet waarom maar wanneer dit niet gebeurd heeft de motor de neiging om net iets te voorbij de rustand te draaien en soms, bij weinig weerstand van de ruitenwissers, zover te draaien dat ie de volgende cyclus begint en dus eigenlijk continue staat te draaien.
Ik heb dit opgelost (nu nog buiten de auto in een proefopstelling) met een dubbel relais wat bij een "puls" van de intervalschakelaar spanning zet op 53 en tegelijkertijd 31b en massa verbreekt. Na de de puls verbreekt het relais de spanning op 53 en sluit 31 en massa en de ruitenwisser maakt zijn rondje af en stopt netjes in de ruststand.

Niek, mijn oplossing is een beetje houtje-touwtje, misschien dat je zo'n relais in jouw ontwerp kan integreren? Er is een versie voor op een printplaat bij de conrad (artikelnr kan ik zo snel niet vinden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2004 15:44 #72374 door
Beantwoord door in topic interval schakelaar pv
De reden waarom 31b aan aarde wordt geschakeld bij uit geschakelde ruitenwisser is waarschijnlijk de volgende:
Wanneer je op 31b dus een 12V puls geeft gaat de motor uit de ruststand.
Wanneer de motor onbekrachtigd uitloopt in de rust stand werk deze als een dynamo. Het korstluiten van de motor/dynamo tijdens dit uitlopen werkt als een extra rem en stopt de motor dus sneller.

Ik heb toevallig gisteren een Hella interval schakelaar 5WA001 871-041 volgens de standaard instructies gemonteerd. Deze lijkt goed te werken. Ik heb er nog niet mee gereden omdat ik de dradenboel onder het dashboard nog wat wil ordenen. Wel test gedraaid met draaiende motor en met zeep mengsel op ruit. Mocht ik de beschreven problemen ook krijgen dan ga ik alsnog een extra relais toevoegen.
De interval schakelaar lijkt mij nu al een hele verbetering. Niet origineel maar wel functioneel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.