bougiekabels

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2005 11:45 #53885 door
bougiekabels is gemaakt door
Ik wou een setje nieuwe bougiekabels aanschaffen, maar nu blijkt mijn 121 uit 69 met B20 niet in het lijstje voor te komen. Wel andere typen met B20: 142 144 en 145, 445 en 110. Kan ik van deze types probleemloos de kabels op mijn 121 zetten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2005 12:57 #72508 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
Ik weet niet anders dan dat de bougiekabels voor alle types B18 en 20 gelijk zijn. Ik heb op beide types dezelfde kabels zitten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2005 14:30 #72507 door
Ik zou in iedergeval geen hogeweerstandbougiekabel monteren, ik heb bougiekabels met koperenkern ingegoten in siliconen (van "concab kabel mainhardt") en bougiedoppen van NGK type SD05SF gemonteerd.
Deze kabels kun je zelf op lengte maken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2005 15:00 #72506 door
Waarom niet de kabels gemonteerd die zo dicht mogelijk aanliggen tegen de originele waardes. <br>Kabels met te lage weerstandswaarden lijken me te lijken tot te hoge stroomsterkte, iets waarvan ik me afvraag of je primaire winding van je bobine daar zoveel prijs op stelt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2005 15:19 #72505 door
Bekijk het als een tuinslang als je die afknijpt dan is er meer druk/energie nodig om het zelfde aantal liters water er door te krijgen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2005 17:27 #72504 door
Dick,<br>
Ik bekijk het toch liever als een hele hoge secundaire spanning die opgewekt wordt in je bobine. Via verdeler, boubiekabels en bougies loopt die naar aarde. Als je dus de weerstand sterk verlaagd wordt de stroom evenredig groter. Dat wil zeggen dat de ontlading via je secundaire windingen dus met een onevenredig grotere stroom gepaard gaat. Lijkt me dus daarom niet goed voor je bobine.<br>
In die zin pleit ik ook niet voor bougiekabels met grotere weerstand dan standaard werden geleverd, maar wel voor ongeveer vergelijkbare waardes.<br>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2005 20:42 #72503 door
Jaap,
In mijn pleidooi ging het niet om bougiekabels met 0 weerstand te monteren.
Ik wou hiermee aangeven dat niet alle moderne bougiekabels (hogeweerstandkabels) geschikt zijn voor oldtimers ook omdat veel bougies (R-radio-ontstoord)ook al een bepaalde ingebouwde weerstand hebben en dus de totale som van weerstand te hoog wordt.
De NGK bougiedoppen die ik heb gemonteerd op de bougiekabels hebben een weerstand van 5kohm. De totale weerstand van de bougiekabel is daardoor 5kohm. Volgens mij is het ook verboden om niet- onstoorde bougiekabels te monteren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2005 15:35 #72502 door
Het is juist schadelijk voor de bobine als hij zijn stroom NIET kwijt kan. Starten zonder de stroom weg te voeren van de bougiekabels is dan ook slecht (bv even zonder bougies draaien)(ookal heb ik nog nooit directe schade gehad) <br>
Kies dus ook gewoon de kabels met de laagste weerstand, dan heb je feitelijk wat er vroeger ook op zat. Zoals al gezegd werd zijn 'moderne' bougiekabels/doppen voorzien van een radio-ontstoorder en die heeft weerstand. Dat hoort dus oorspronkelijk juist niet bij onze motoren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2005 19:30 #72501 door
<p>
Bougiekabels van "Bougicord" zouden wel eens de voorkeur kunnen verdienen. Lees het verhaal op www.bougicord.com/multilingue/index.asp?IDlg=2&zc=0

Verkrijgbaar bij Peter "Retronics" Hulshof in Apeldoorn, tel.055-5420431.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD