spanningregelaar of dynamo defect?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 21:29 #53871 door
Ik heb de laatste tijd nogal last van een lege accu. Na ong. een week rijden is de spanning eruit dan moet die aan de lader.
(Aan de accu ligt het niet die is nieuw)
Het is niet echt praktisch.
Bij het rijden blijft alles het doen en het laadstroom lampje brandt niet (tenzij ik alles aan zet). Hoe weet ik nou eenvoudig of mij spanningsregelaar defect is of dat het aan mijn dynamo ligt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 22:14 #72573 door
Beantwoord door in topic spanningregelaar of dynamo defect?
Als je met een multimeter de spanning op de accupolen meet, waarbij je het toerental van de motor verhoogt tot +/- 1500 dan moet de meter bij een gelijkstroomdynamo tussen de 13,5 tot 14 volt aangeven geeft hij een lager waarde aan dan 13 volt zit je vast aan revisie van de dynamo.
Controleer ook de V-riem op slijtage en spanning.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 22:25 #72572 door
Beantwoord door in topic spanningregelaar of dynamo defect?
Als je met een multimeter de spanning op de accupolen meet, waarbij je het toerental van de motor verhoogt tot +/- 1500 dan moet de meter bij een gelijkstroomdynamo tussen de 13,5 tot 14 volt aangeven geeft hij een lager waarde aan dan 13 volt zit je vast aan revisie van de dynamo.
Controleer ook de V-riem op slijtage en spanning.
Bij veel korte ritten laad de accu ook onvoldoende op bij gebruik van veel stroomverbruikers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 23:28 #72571 door
Beantwoord door in topic spanningregelaar of dynamo defect?
Je kunt ook even langs een revisiebedrijf rijden en de zaak door laten meten.
Spanningsmeter en dynamo moeten t.o.v. elkaar worden afgeregeld.
Dit is m.n. bij 6-voltsystemen belangrijk (kleienere marges) maar ook bij de 12-volts wisselstroom verstandig om te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2005 23:50 #72570 door
Beantwoord door in topic spanningregelaar of dynamo defect?
een (relatief) nieuwe accu wil niet in alle gevallen zeggen dat het een goede accu is, er kan ook eens een missertje tussen zitten; dus de accu ook na(laten)kijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-01-2005 12:06 #72569 door
Beantwoord door in topic spanningregelaar of dynamo defect?
Accu die niet oplaad via de dynamo ,maar wel met een lader zal waarschijnlijk toch wel goed zijn ,met je volle accu kan je ongeveer rond de 200km rijden als die niet bijgeladen wordt.
Zou inderdaad even meten op de accupolen met draaiende motor (wel gas geven) om te zien of je spanning stijgt.Is dat niet het geval meten voor je spanningsregelaar,meet je daar wel een verhoging dan is zeer waarschijnlijk je regelaar defect ,meet je de verhoging niet dan je dynamo na laten kijken (of zelf eerst je koolborstels na kijken)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.