montage elec.ontst. -> toerenteller storing ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2005 19:47 #53791 door
Hoihoi, vraagje van moi ! Ik heb gisteren een nieuwe gereviseerde kop op mn b20b gezet. 1 woord... GEWELDIG ;-) Draait super netjes, de kleppen van mn vorige kop waren flink ingesleten en hij was doorgeslagen tussen 2 en 3.
Mijn vraag is nu, heb meteen een RETRONICS electronische ontsteking gemonteerd, en ineens...... onregelmatig lopen bij aansluiten van de toerenteller..... en perfect lopen zonder deze aan te sluiten ?????????????
Hoe kan dit ? sluiting in de toerenteller ? (orgineel volvo smiths)
Voor ik de kop reviseerde en de elec ontsteking had liep de motor al vrij onregelmatig, kan het zijn dat de toerenteller voor problemen zorgt (sja eigenlijk al antwoord op) of sluit ik hem verkeerd aan ?
Iemand een idee of de volvo smiths teller te gebruiken is bij elec ontsteking ????

Thanks ! Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2005 19:49 #73050 door
Sja nou vergeet ik dus het volgende vraagje ????? Iemand een idee hoe de toerenteller op de Retronics wordt aangesloten ?

Ciaoooo bart

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2005 19:55 #73049 door
Over welk type auto hebben we het hier?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2005 20:16 #73048 door
Excuus.. Amazon 123GT met B20B motor uit 69.
De kop is volgens de garage een kop van een later type B20 vanwege de grotere inlaat kleppen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2005 21:46 #73047 door
Over je ontstekingsperikelen: Het kan zeker dat dit niet gaat werken. Ik heb het vaker gehoord. In die gevallen werd de toerenteller vervangen door een ander exemplaar. De 'stuurstroom' van de electronische ontsteking is volgens mij veel minder krachtig en zal daardoor ook heel gevoelig reageren als je die stroom gaat 'aftappen' naar de signaaldraad van de toerenteller. Een oplossing heb ik dus niet.<br>
Over je kop/kleppen: Het late type B20B (jouw '69) heeft volgens mij standaard de grote inlaatkleppen... <br>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2005 12:13 #73046 door
Bart, praten wij hier over de originele 123GT toerenteller? In een conventioneel ontstekingssysteem gaat de primaire stroom van de bobine via de toerenteller naar de contactpunten.
Als je een elektronische ontsteking monteert heb je de keuze uit het aansluiten vand de toerenteller aan de primaire kant van de ontsteking of aan de secundaire kant.
Binnenkort ga ik een soortgelijk probleempje oplossen bij een P1800ES.
Ik ken de RETRONICS module niet dus ik kan ook niet direct aangeven waarom hij niet storingsvrij wil werken.
Standaard toerentelles hebben slechts een aansluitdraad richting het ontstekingssysteem en zijn daardoor minder storingsgevoelig.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2005 13:32 #73045 door
Ik heb in een mijn Citroen HY de Retronics electronische ontsteking gemonteerd met toerenteller. Wat de Retronics doet is de stroom door de contactpuntjes beperken en een mooier/ scherper aan/uit signaal naar de bobine sturen. Dit geeft een betere vonk. Ik weet niet precies hoe de 123GT toerenteller aangesloten is, maar je zou het signaal kunnen oppikken van de draad tussen de Retronics en de bobine. Hier loopt wel de gewone grotere stroom.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2005 15:35 #73044 door
Er zijn 2 soorten toerentellers te krijgen.
1 met 1 draad, aansluiting op de bobine.
1 met 2 draden, deze zit tussen de elektrische onsteking en de bobine in.
Ik heb al meerdere keren tijdens onze afsteldag in Regio West, deze toerentellers gemonteerd ook met elek. ontsteking en met veel succes.
Het hangt ervan af welk type toerenteller !!!!
Type auto maakt niet veel uit.
Ik kan eventueel wel een aansluitschemaatje
maken! maar doen moet je even mailen.
regiowest@tacx.myweb.nl

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2005 19:24 #73043 door
Ik heb al jaren een retronics ontsteking mét originele Volvo/Smiths toerenteller. Werkt prima. Voor de aansluiting heb ik Retronics gebeld. Kwam neer op zwarte daad die anders naar de verdeler gaat op de toerenteller aansluiten en de andere toerentellerdraad naar de verdeler. Stuurstroom loopt dan door de toerenteller. Retronics (Apeldoorn) kun je bellen. telefoonnummer was indertijd (2000) 055-5420431. Ze waren erg behulpzaam.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD