bougiekabels

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 17:52 #53752 door
bougiekabels is gemaakt door
Ik heb het gevoel dat m'n bougiekabels wellicht wat op aan het raken zijn. Als ik er in de buurt kom krijg ik nog wel eens een optater van de afgeschermde kabel. Blijkbaar slaat de mantel dan toch door. Tijd om te vervangen?

Op marktplaats is overigens iemand die bougiekabels van het merk PVL aanbiedt. Heeft iemand hier ervaring mee? Is't wat?

mvgr,
Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 18:28 #73220 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
Dat hoeft niet noodzakelijk aan je bougiekabels te liggen : kan ook een probleem met de condensator zijn ......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 19:22 #73219 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
<p>
Het is natuurlijk wel zo dat bougiekabels bepaald niet eeuwig mee gaan. Mocht dat de oorzaak zijn: er is een maand geleden hier nog een discussie over gevoerd. Zoek maar eens met de verrekijker op "bougiekabels".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 19:26 #73218 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
vaak helpt even schoonmaken met ontvetter, trouwens de rode Bosch bougie kables zijn gewoon weer verkrijgbaar bij VOD en Volvo handelaren.
Vervang condensator tergelijk met punten, komt levensduur ten goede, ik doe meestal zo'n 3 jaar met punten/condensator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 19:44 #73217 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
OK, is Bosch beter/even goed/slechter dan PVL?
De mijne (144GL '72) heeft trouwens een electrische onsteking. Ik schaam me het te vragen als electrotechneut, maarreh... Waar zit die condensator dan? :} En hoe kan die er voor zorgen dat de mantel van de kabels doorslaat? Ik zal zo ook es ff het archif er op naslaan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 21:38 #73216 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
Bij een elektronische ontsteking heb je geen condensator meer. Volgens mij heeft de condensator ook niets met het doorslaan van de kabels te maken, deze zorgt er alleen voor dat er de puntjes niet te snel inbranden.
Groeten,
Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 23:28 #73215 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
De condensator is een klein glimmend busje dat aan je verdelerkap is geschroefd. Hij ziet er heel anders uit dan een condensator zoals je die uit de radio kent (als elektrotechneut dan).

Dat de condensator zorgt dat de puntjes niet inbranden, is een bijkomend voordeel. De condensator zorgt er in eerste instantie voor, dat er uberhaupt een vonk ontstaat op je bougies. Hij is een belangrijk onderdeel in het principe! Alleen een bobine geeft ook wel een vonk, maar deze zou overslaan op je contactpunten (of uberhaupt niet omdat de afstand contactpunten + bougieuiteinden net te groot wordt). Je auto gaat dan ook heel rommelig rijden als de condensator niet werkt.

Dat een elektronische ontsteking geen condensator heeft is niet altijd waar, alleen wordt de originele condensator gebypasst. Een condensator moet namelijk zo dicht mogelijk bij het schakelend onderdeel zitten en wordt daarom vaak in de elektronische schakeling geintegreerd. De fameuze Vellemanschakeling is hiervan een voorbeeld. Je moet niet de originele EN de bijkomende condensator aansluiten; dan is de waarde ineens dubbel zo groot, dat klopt niet.

En tot slot: ik kan me ook niet voorstellen wat doorslaan van de kabels met de condensator te maken heeft. Doorslaande kabels betekenen volgens mij maar 1 ding: het einde is daar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-02-2005 00:53 #73214 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
Sluit ik me helemaal bij aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-02-2005 08:22 #73213 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
haha, het einde van de kabels toch hoop ik? ;).
Nieuwe kabels zijn reedsch besteld :).

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zit zelf in de micro-electronica; daar zijn de condensatortjes tegenwoordig bijna niet meer waarneembaar ;).
De motor draait verder rustig z'n rondjes, dus ik denk dat die condensator hier geen issue is. Dat zou, naar ik begrijp, duidelijk waarneembaar moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2005 15:48 #73212 door
Beantwoord door in topic bougiekabels
Even nog een vervolgje: vrijdag heb ik de bestelde bougiekabels van die marktplaats advertentie ontvangen. Ze zouden nieuw zijn, maar een aantal van de connectors blijkt toch danig aangeslagen te zijn door groene roest. Uiteindelijk niet direct zo'n succes dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.