amperel./laden
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2005 08:31 #53750
door
amperel./laden is gemaakt door
Beste mensen, binnen dit forum is er al 100 keer over gesproken, maar voordat ik grote uitgaven ga doen...Vanochtend (vrieskoude) auto gestart, geen probleem. Echter, het Amp.lampje flikkerde licht op (slechts verlichting aan). Voltmeter bleef 12,3 aangeven (ongeacht toerental). Bij het remmen komt t'ie onder de 12 uit (9). De laatste keer (boven nul, geen verlichting) gaf de meter 13,8 aan. Wat is hier aan de hand: spanningsregelaar vervangen, dynamo? Of is dit normaal voor Ama's en dus maar zonder blower en radio de ochtend door? Gr. Ernst. Ps.: wisselstroomdynamo (merk?), accu 1 jaar oud, zwart-platte-stroomverdeler, contacten daarvan vervangen/ingspoten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2005 10:48 #73227
door
Beantwoord door in topic amperel./laden
Ernst,
Je moet je niet al te veel laten leiden door het AMP lampje. Het zit dusdanig aangesloten dat het altijd wel op kan lichten, zelfs als de dynamo flink aan het bijlanden is!! (Er zitten gewoonweg te veel overgangscontacten in het electrische systeem van een Amazon; ik neem aan dat je hier over praat).
De enige betrouwbare meeting die je uit kunt voeren is met een voltmeter direct over de accu. Met een wisselstroomdynamo moet je bij stationair al ca. 14 V meten. Een gelijkstroomdynamo zal deze waarde pas bereiken bij gas geven (~2000rpm).
Als je deze waarden niet meet ga dan eerst op zoek naar slechte massa verbindingen. (Accu-carrosserie; Motor-carosserie (koppelingshuis ter hoogte van de uitlaatpijp); spanningsregelaar-carrosserie; Dynamo-motorblok).
Zorg ook dat je andere elektrische verbindingen in goede staat zijn.
Pas als dit allemaal echt goed in orde is zou ik pas verder gaan zoeken naar componenten die niet goed functioneren (bv spanningsregelaar)
Vraagje; hoe heb jij jouw voltmeter aangesloten? Je schrijft dat hij bij remmen onder de 9V uitkomt. Dit kan m.i. nooit de werkelijke accuspanning zijn.
Je moet je niet al te veel laten leiden door het AMP lampje. Het zit dusdanig aangesloten dat het altijd wel op kan lichten, zelfs als de dynamo flink aan het bijlanden is!! (Er zitten gewoonweg te veel overgangscontacten in het electrische systeem van een Amazon; ik neem aan dat je hier over praat).
De enige betrouwbare meeting die je uit kunt voeren is met een voltmeter direct over de accu. Met een wisselstroomdynamo moet je bij stationair al ca. 14 V meten. Een gelijkstroomdynamo zal deze waarde pas bereiken bij gas geven (~2000rpm).
Als je deze waarden niet meet ga dan eerst op zoek naar slechte massa verbindingen. (Accu-carrosserie; Motor-carosserie (koppelingshuis ter hoogte van de uitlaatpijp); spanningsregelaar-carrosserie; Dynamo-motorblok).
Zorg ook dat je andere elektrische verbindingen in goede staat zijn.
Pas als dit allemaal echt goed in orde is zou ik pas verder gaan zoeken naar componenten die niet goed functioneren (bv spanningsregelaar)
Vraagje; hoe heb jij jouw voltmeter aangesloten? Je schrijft dat hij bij remmen onder de 9V uitkomt. Dit kan m.i. nooit de werkelijke accuspanning zijn.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2005 17:32 #73226
door
Beantwoord door in topic amperel./laden
Hallo Han, ik heb e.e.a. schoongemaakt, ingesprayed en/of ingetaped en het laden doorgemeten: 13.86V (stationair, 12.5V voor het starten). Amp.lampje licht ook niet meer op. Alles ok dus. Dank en groet, Ernst.