contactpuntjes?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2005 17:08 #53743
door
contactpuntjes? is gemaakt door
Mijn amazone valt uit na loslaten van gaspedaal...kunnen het de contactpuntjes zijn? Is het simpel te vervangen? (sleutel IQ =erg laag)
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2005 20:32 #73253
door
Beantwoord door in topic contactpuntjes?
Lijkt mij eerder een te laag stationair toerental, als de contactpuntjes het niet doen, draait de hele motor niet.
Even bijstellen dus.
Even bijstellen dus.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 00:26 #73252
door
2 mogelijke oorzaken die ik je mee kan geven (ongetwijfeld zijn er meer).
Wat voor brandstof rij je? Indien LPG: zorg dat je de lucht niet rechtstreeks van voren haalt (grote slang die naar het front loopt) maar buig de slang naar beneden of doe zoals ikzelf: zet de wisselklep binnenlucht/buitenlucht permanent op binnenlucht. Anders blaast de (te grote) luchtstroom je motor steeds uit! Mijn auto is daar opvallend gevoelig voor. Onlangs was het klepje binnen/buiten van mijn zelfgemaakte vergrendeling geschoten en accuut viel de motor weer uit bij gasloslaten. Klepje weer vastgezet: probleem voorbij!
Nog een mogelijkheid (los van LPG!): wat voor carburateur zit er in je auto? Als je een hele echte Stromberg hebt, zit daar een koepeltje op met een soort zwarte moer. Als je die moer eraf draait, zit daar een staafje met een hoedje aan, dat in een buisje steekt. Dit buisje moet driekwart vol met olie staan. Niemand zegt je ooit wat voor olie (behalve vage termen als ATF) maar ik kieper er gewoon dunne fietskettingolie in en dat werkt prima. Hoedje, buisje en olie vormen samen een oliedemper (dat merk je wel bij het terugdraaien) voor de lucht/benzineregeling, maar die olie raakt langzamerhand kwijt en dan valt je carb steeds met een klap dicht als je het gas loslaat. Toch een simpele operatie, nietwaar?
Wat voor brandstof rij je? Indien LPG: zorg dat je de lucht niet rechtstreeks van voren haalt (grote slang die naar het front loopt) maar buig de slang naar beneden of doe zoals ikzelf: zet de wisselklep binnenlucht/buitenlucht permanent op binnenlucht. Anders blaast de (te grote) luchtstroom je motor steeds uit! Mijn auto is daar opvallend gevoelig voor. Onlangs was het klepje binnen/buiten van mijn zelfgemaakte vergrendeling geschoten en accuut viel de motor weer uit bij gasloslaten. Klepje weer vastgezet: probleem voorbij!
Nog een mogelijkheid (los van LPG!): wat voor carburateur zit er in je auto? Als je een hele echte Stromberg hebt, zit daar een koepeltje op met een soort zwarte moer. Als je die moer eraf draait, zit daar een staafje met een hoedje aan, dat in een buisje steekt. Dit buisje moet driekwart vol met olie staan. Niemand zegt je ooit wat voor olie (behalve vage termen als ATF) maar ik kieper er gewoon dunne fietskettingolie in en dat werkt prima. Hoedje, buisje en olie vormen samen een oliedemper (dat merk je wel bij het terugdraaien) voor de lucht/benzineregeling, maar die olie raakt langzamerhand kwijt en dan valt je carb steeds met een klap dicht als je het gas loslaat. Toch een simpele operatie, nietwaar?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 01:16 #73251
door
Waarom is ATF een vage term? Bij heel veel bezinepompen verkopen ze gewoon ATF olie, wat je bijvoorbeeld ook in de automatische versnellingsbak doet. <br> Fietsketting olie lijkt mij nog wel een stukje dunner in vergelijking met deze ATF olie. <br> Bij mijn vaste benzinepomp is helaas alleen een literverpakking verkrijgbaar, maar dan kan je voor een paar euro`s ook gelijk 20 jaar vooruit.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 09:56 #73250
door
Dat is een keuze. Ergens anders (ook op dit forum, geloof ik) wordt zelfs 20W50 geadviseerd. Veel te dik. Wil je een beetje vlotte reactie, dan moet het dunnere olie zijn. Naaimachineolie zou weer te dun zijn. Fietskettingolie blijkt het in mijn Volvo exact goed te doen, het flesje stond gewoon al klaar in de schuur (compleet met dun tuitje) en tegen de tijd dat ik er met het huidige verlies een hele literfles olie heb doorgejaagd hoop ik eigenlijk al lang onder de zoden te liggen 
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 14:40 #73249
door
Koert, wellicht een domme vraag maar waar zit die binnen/buitenluchtwisselklep? Ook ik heb een luchtbuis naar voren aangebracht; de motor viel steeds uit (LPG/Stromberg). Buis weg: probleem weg.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 15:12 #73248
door
Dat is een mooie onderbouwing van de theorie. In mijn 142 zit in de luchtbuis een vierkant doosje met een beweegbare klep en een gat naar 'buiten' (dat wil zeggen de slang uit, het motorcompartiment in). Is de motor nog koud, dan staat de klep in de stand waarin de lucht door dat gat wordt aangezogen. Met het warmer worden van de motor wordt de klep van stand veranderd (daartoe zit er een thermo-element) waardoor er lucht via de slang langs voren wordt aangezogen. Voor benzine prima, maar voor LPG gaat dat iets te hard. De rijwind duwt a.h.w. de lucht te hard naar binnen. Ik heb het thermoelement afgekoppeld en de klep vastgezet. Jij hebt in feite hetzelfde gedaan door geen slang aan te brengen. Je zuigt de lucht dan direct uit het motorcompartiment - en ik doe in feite hetzelfde. Wat je ook zou kunnen doen is je slang niet naar voren leiden maar nog achter het front in een knik omlaag leiden (dat is tenminste de tip die ik destijds kreeg toen ik hetzelfde probleem had!)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 15:13 #73247
door
Ten overvloede: wellicht heb jij zo'n klep niet in je slang zitten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2005 19:38 #73246
door
Bedankt voor de reacties!!!
Zaterdag zal ik de tips even nalopen en kijken of hij het nu weer wil doen. Type auto is een 122S (2x carb) rijdt op LPG
Groet, Maurits
Zaterdag zal ik de tips even nalopen en kijken of hij het nu weer wil doen. Type auto is een 122S (2x carb) rijdt op LPG
Groet, Maurits