waardoor tikt een stroomverdeler?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 00:18 #53737 door
Nadat het tikken van de rembekrachtigerterugslagklep (zie vorige posting) effectief was bestreden, viel natuurlijk ineens de op 1 na irritantste tik op. Die komt uit de verdeler. Hoe kan dat? Alles lijkt vrij te lopen, de motor loopt toch goed voor mijn gevoel, maar de verdeler tikt alsof de rotor ieder verdeelpunt als een hamerslag raakt. Voor het goede rijden is geen ingreep nodig, maar voor het irritatielevel is het toch leuk als ik een idee zou krijgen, in welke richting ik deze tik moet zoeken. Ideeën?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 01:14 #73287 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
Dat lijkt mij heel simpel te komen door de sterke stroom die er doorheen loopt, stroom wat 'overvliegt' op de contactpunten maakt nou eenmaal geluid. <br> Ik vind dat persoonlijk juist het mooiste tikje van de auto, en als je je helemaal niet wil irriteren, dan moet je gewoon een nieuwe auto kopen. Ik zeg altijd maar zo: het zijn superauto`s als je er 100% van houdt, maar als je dat niet doet, erger je je blauw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 08:08 #73286 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
Er moet wel erg veel stroom 'overvliegen' wil het geluid daarvan het andere motorlawaai overstemmen. Lijkt mij meer een mechanisch defect, bv. te veel speling, een absoluut gebrek aan smering, gebroken veertje(s) oid. Ik zou de verdeler gewoon eens uit elkaar halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 08:35 #73285 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
Ik denk ook eerder aan het getik van de vervroegingsmagneetjes onder de grondplaat. Als je de verdeler uit elkaar haalt zie je wat ik bedoel. Dan kun je alles ook even doorsmeren; kan nooit kwaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 11:12 #73284 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
Ik heb het toevallig net op school geleerd dat wil je een statische tik horen (bv. als je je trui uit trekt) dan moet er een spanningsverschil van 10.000 Volt zijn. En de verdeler is toch geen hoog spannings gedeelte?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 11:39 #73283 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
Hallo Niek, de verdeler is wel degelijk een hoogspanningsgedeelte! Hier wordt immers de stroom van de bobine naar de bougies "verdeeld".
Aangezien de rotor de punten van de verdelerkap net niet raakt springt hier inderdaad een vonk over. Die zou in principe hoorbaar moeten zijn maar wordt m.i. overstemd door het overige motorlawaai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 12:20 #73282 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
Ja Han, je hebt natuurlijk gelijk, ik dacht even verkeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 19:44 #73281 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
semring van verdeler op 3(!) punten is meest vergeten ohd puntje bij onze auto's.
1. Bovenop centrale as enkel druppels motorolie
2. olie cupje buitenzijde idem, (eerst open draaien dan weer dicht)
3. punten mechaniek bij centrale as met heel weinig vet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 21:19 #73280 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
centrifugaal vervroeging?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2005 17:14 #73279 door
Beantwoord door in topic waardoor tikt een stroomverdeler?
Jan,
Bedankt voor deze tip. Ik zit me intussen suf te zoeken naar dat oliecupje. Ik vind maar 1 dingetje dat daarvoor in aanmerking zou kunnen komen: een heel klein rond uitsteekseltje waar vanboven een gat in lijkt te zitten. Het zit recht onder de condensator. Zou dat'm kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.