amperelampje brandt

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 17:55 #53732 door
amperelampje brandt is gemaakt door
Laatst startte ik mijn Amazon Combi ('67) en bleeft het amperelampje (voluit) branden. Ik zag het pas toen ik net de weg op gedraaid was, en ben maar even zo doorgereden. Na 5 minuten ging het lampje plotseling uit en had ik nergens problemen meer mee.<br>
Nu treedt weer hetzelfde op; mijn vrouw is onderweg en ze belt mij dat het rode lampje aan staat. Nu gaat het echter (nog) niet (meer) uit, dus ik hoop dat ze de bestemming haalt voordat alles (lichten etc.) te ver uitvalt.<br>
Waar duidt dit op? Dynamoprobleem? Kan het ook een accuprobleem zijn? Vooral vreemd vind ik dat het de vorige keer in 1 keer weer over was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 18:59 #73325 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
Hebben we het hier over een gelijkstroom- of wisselstroomdynamo? Ik denk overigens gelijk aan de regelaar of aan de contacten van het draadboompje. Misschien ook verstandig om even de koolborstels te bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 19:00 #73324 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
Lijkt me geen accu probleem anders was je de laatste(vorst)dagen niet weggekomen.
Dynamo laadt niet goed bij, bv versleten borsteltjes of probleem met stroomverdeler.
Het hangt er vanaf of je eem Motorola of een Bosch dynamo hebt, je kan zelf de koolborsteltjes vervangen(setje).
Bij twijfel laten doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 19:38 #73323 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
Inmiddels zijn ze (= auto + inhoud) veilig op de plaats van bestemming aangekomen; lampje heeft heel lang gebrand maar vlak voor aankomst was hij toch weer uit (ze weet niet wanneer hij uitgegaan is). Ik kan het nu niet bekijken (ben zelf elders in het land) maar dit doet mij toch iets met slechte contacten / draden vermoeden die bij herhaaldelijke hogere spanning ineens weer gaan doorlaten. Correct me if I'm wrong... Of schiet er ineens een koolborstel los zodat ie weer contact maakt??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 09:13 #73322 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
Dit komt mij héééél bekend voor: bij een gelijkstroom dynamo is de kans meer dan groot dat gewoon de koolborstels versleten zijn. Reparatie van niets, setje borstels kost ook bijna niets. En wat de vrouw betreft: uitgaande van een volle accu (60 amp), zal de ontsteking die ca 5 amp-uur opslokt, nog heel wat uurtjes vonken voordat de auto stil valt. Onnodige stroomverbruikers zo veel mogelijk sparen en bvk niet te vaak starten. Dan brengt de VOLVO haar weer gewoon thuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 11:41 #73321 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
Bij dergelijke storingen, die altijd ongelegen komen, adviseer ik om de dynamo en spanningsregelaar door te laten meten, dit is een fluitje voor een cent en je hebt meteen uitslag.
Succes Kees Vos Ede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 19:46 #73320 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
De meeste tips zijn al geweest....... Ik ehb het meegemaakt bij een spiksplinternieuw gereviseerde gelijkstroomdynamo. Bleek een draadje op de dynamo te zijn die niet goed contact maakte en uiteindelijk helemaal los was.
maar doormeten is natuurlijk altijd goed. Dus: Draadboom even controlerenof alle draadjes goed contact maken, eventueel even de koolborsteltjes vervangen, en even meten of er voldoende bijgeladen wordt.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 23:26 #73319 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
is al vaker gezegd: vergeet ook niet te controleren of alle aansluitingen bij het zekeringkastje schoon zijn. Hier zijn vele vorige berichten over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2005 00:11 #73318 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
als je je zekeringkastje opent zit er 1
kleinere zekering , deze is o.a. voor de
ventilator en richtingaanwijzer.
bij mij brande elke keer die lips in waar
dit zekeringetje tussen zit.
dan ging het amp lampje branden bij het inschakelen van verbruikers , (ventilator).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2005 11:49 #73317 door
Beantwoord door in topic amperelampje brandt
Het is heel simpel. In je dynamo zitten koolstofborstels. Deze zijn waarschijnlijk versleten. Vervang ze en het probleem is vaak over. Wat ook kan maar dat komt minder vaak voor dat is dat de regulator is versleten. Deze klikt in als de accu moet worden geladen en stopt als ie vol is. Hier is vaak de enige remedie vervangen. Maar eerst kijken naar je koolstofborstels en dan pas naar je regulator kijken.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.