verschil water en olie temperatuursensor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2005 13:49 #53681 door
Wat is het verschil tussen de watertemperatuur en de olietemperatuur sensor? Zijn dit identieke sensoren? Of zijn ze niet uitwisselbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2005 17:12 #73582 door
Beantwoord door in topic verschil water en olie temperatuursensor
Volgens mij meet de watermeter de temperatuur, en de oliemeter de olieDRUK. Dus niet uitwisselbaar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2005 17:27 #73581 door
Beantwoord door in topic verschil water en olie temperatuursensor
Hi Eugen, ik bedoel echt een olie temperatuur sensor, niet de druk sensor. Dat is duidelijk een ander ding met een ander meetprincipe. De temperatuursensoren zijn beide gewoon temperatuur afhankelijke weerstanden. Voor de b18 zijn er een water en een temperatuur sensor te krijgen bij het VOD. Ze hebben nrs 683298 en 683299.
Ik vraag me af wat het verschil is (ik heb ze nog niet in handen gehad). Temperatuur bereik misschien? Behuizing? Ik kan me voorstellen dat de olietemp sensor bv. iets robuster is uitgevoerd. Maar misschien zijn ze ook wel gewoon identiek en kan een watertemp sensor gewoon als olietemp sensor gebruikt worden. Dat vraag ik me af.
Ik wil bij mij b20 eens kijken of ik een olietemperatuur metertje aan kan sluiten (gewoon voor de leuk :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2005 18:49 #73580 door
Beantwoord door in topic verschil water en olie temperatuursensor
Ik zou denken dat de werking en het bereik van beide wel gelijk zal zijn, maar dat de electrische weerstandswaarden verschillend zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-02-2005 12:30 #73579 door
Beantwoord door in topic verschil water en olie temperatuursensor
De bouw is ook verschillend. Voor oliesensoren is een taps toelopnde draad gebruikt die wat harder klemt. Een watertemp sensor heeft een rechte draad en een hele andere diameter. Beide varianten zijn bij VDO trouwens goed te krijgen al je extra meters wil opbouwen. Denk er wel aan dat sensoren van de ene fabrikant vaak niet werken met meters van een andere fabrikant. Sensoren en meters zijn een paar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-02-2005 14:29 #73578 door
Beantwoord door in topic verschil water en olie temperatuursensor
Hallo Wietse, bedankt voor de info!
Dat betekent dan ze niet uitwisselbaar zijn. Ik zal inderdaad op zoek moeten naar de sensoren die bij de metertjes passen.
mvgr, Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.