toerenteller doet raar (helemaal om)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-02-2005 17:17 #53679 door
Ik ben ook bezig met het aansluiten van mijn toerenteller (en de rest van het dashboard). Mijn toerenteller doet nu raar. Als ik de motor start doet ie het prima, geeft goed aan wat het toerental is. Maar als ik het contact aan zet (en de motor niet start) slaat ie soms helemaal om (dus helemaal naar rechts), ik heb de draaden van de toerenteller al eens andersom gehad, dat was het niet. Het gaat om een P1800E, van de toerenteller gaat een draad naar de verdeler en een draad naar de bobine. Kan het slechte aarde zijn? Ik heb wel meer rare problemen met o.a. de lichtjes op m'n dashboard (die willen niet aan), en m'n knipperlampjes (RAW) die heel snel knipperen. Groet, Jacco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-02-2005 10:01 #73590 door
Beantwoord door in topic toerenteller doet raar (helemaal om)
Slechte massa (aarde) kan inderdaad voor hele leuke symptomen zorgen omdat de stroom zich dan via allerlei andere circuits een weg naar de massa zoekt... Eerst dat maar eens controleren, dus...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-02-2005 19:05 #73589 door
Beantwoord door in topic toerenteller doet raar (helemaal om)
Jacco,
Voor zover mij bekend is de toerenteller die jij hebt een passief systeem. Deze haalt zijn energie om het juiste toerental aan te geven uit de primaire stroom van je bobine.
Je zegt dat hij soms verkeerd aangeeft (helemaal rechtsom) als het contact aan staat? Dus soms blijft hij ook gewoon op nul staan? Ik kan me voorstellen dat als je motor stil staat je contactpunten misschien net op het punt van openeen staan en dat er daardoor een groot aantal pulsjes aan je toerenteller worden afgegeven? Dit kun je kontroleren (tenminste als je toerenteller weer een keer helemaal rechtsom staat) door met de hand je contactpuntjes even van elkaar af te duwen. Als het euvel dan verdwijnt is je probleem in principe opgelost. Zo niet dan zul je toch op zoek moeten naar een slechte verbinding, bijvoorbeeld de voeding van je bobine o.i.d.
succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-02-2005 14:47 #73588 door
Beantwoord door in topic toerenteller doet raar (helemaal om)
Ik ben een electronisch toerentellertje (niet orgineel volvo) aan het repareren.
Die had een beetje hetzelfde probleem; het bleek sluiting te zijn in de toerenteller tussen de fitting van het lampje en het sleepcontact van een potmetertje. Kan het zijn dat kortgeleden de verlichting van de toerenteller vervangen is?

Bij mijn tellertje was door een paar keer fors uitslaan ook nog de verankering van het wijzertje losgekomen. Dit was simpel te verhelpen door een schroefje weer vast te draaien en te borgen met een klein drupje nagellak.

Een electronische toerenteller stelt qua techniek weinig voor: een hoogdoorlaat filter met een gelijkrichter en een RMS voltmetertje (net als de VU meter uit ouwe stereo's).
Het toerental van de motor vertaalt zich in een (stoor)frequentie op de ingang van de bobine. Dit is het signaal voor de toerenteller.
Het hoogdoorlaat filter van de toerenteller geeft hoge frequenties (toerentallen) beter door dan lage frequenties. Dit signaal wordt gelijkgericht zodat het metertje dit aan kan geven.
Met de potmeter die ik noemde wordt de toerenteller in de fabriek gecalibreerd zodat deze de juiste toerentallen aangeeft. Ik heb de potmeter vervangen, omdat deze door de sluiting mogelijk was ingebrand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.