electrische fan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2005 22:05 #53640
door
electrische fan is gemaakt door
Mede door het artikel uit klassiek en techniek van februari speel ik met de gedachte om een electrische fan in mijn combi b20a te bouwen i.p.v.de vaste fan. Nu zijn er verschillende mogelijkheden een nieuwe kit bestellen...is vrij prijzig. Of op zoek gaan naar een fan uit een bx/cx. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Moet ik de fan aan de voorkant of achterkant monteren? Wat voor sensor moet ik gebruiken? etc..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 10:34 #73784
door
Beantwoord door in topic electrische fan
Ik meende te weten dat ook de fan uit de volvo 340 past, je zou dan van de sloop eigenlijk de complete set moeten vinden, met sensor en alles. <br> Ik heb al enkele volvo`s gezien die de fan voor de radiateur plaatsten, hij pas precies dan. <br>
Waar je wel over na moet denken: hoeveel stroomverbruikers heeft je auto al, en met wat voor dynamo. Mijn combi laat bij blower+lampen+radio het rode lichtje al een beetje schijnen, je bent natuurlijk wel afhankelijk van je electrische fan. <br> Succes ermee alvast!
Waar je wel over na moet denken: hoeveel stroomverbruikers heeft je auto al, en met wat voor dynamo. Mijn combi laat bij blower+lampen+radio het rode lichtje al een beetje schijnen, je bent natuurlijk wel afhankelijk van je electrische fan. <br> Succes ermee alvast!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 11:04 #73783
door
bx/espace/cx fan past zonder al te veel problemen voor je radiateur ,22mm voelergat in je radiateur (laten) zetten en in die 22mm uitvoering heb je heel veel uitvoeringen tbv temperatuur .De temperatuur die je moet kiezen is ook afhankelijk van waar je voeler gemonteerd wordt (bovenin je radiateur is het warmer dan onder in)
Je thermostaat opent of bij 82 of bij 87 graden afhankelijk van de uitvoering die je er in hebt(waarschijnlijk 82)Als je dus een voeler van rond de 90 graden monteerd dan zit je redelijk safe.
Je thermostaat opent of bij 82 of bij 87 graden afhankelijk van de uitvoering die je er in hebt(waarschijnlijk 82)Als je dus een voeler van rond de 90 graden monteerd dan zit je redelijk safe.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 13:25 #73782
door
Als ik het me goed herinner heeft er een jaar of 5 geleden een heel artikel over de inbouw hiervan in ons clubblad gestaan. Misschien weet iemand zo in welk nummer.
Groeten Fred
Groeten Fred
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 13:35 #73781
door
Zelf weten natuurlijk, en ik ken ook niet dat artikel. Maar ik ben wel in het gelukkige bezit van een 142 én een Espace. En wat draait er kapot aan een Espace? Juist. Wat was trouwens de strekking van dat artikel?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 13:50 #73780
door
De strekking van het verhaal is een BX fan voor je radiator(mag ook een ander merk zijn) en in de onderste waterslang een koperen buis met eem doorsnede 28 mm met daarin de bevestigingsbout van een volvo 340 sensor gesoldeerd.
Sensor is nieuw nog te krijgen bij brezan en moet de waarde van 72 graden hebben.
Heb dit zelf op mijn 145 met b20a blok gemonteerd en het werkt perfect.
Oude mechanische fan weggehaald en alleen in de zomer slaat de elekrische fan bij warm weer aan (afhankelijk van de conditie van je radiator).
Bevestigingsbout zit onder aan de radiator ven een 340 en is op een sloop makelijk te vinden, flinke ruk aan de sensor en hij gaat mee uit de radiator.
Sensor is nieuw nog te krijgen bij brezan en moet de waarde van 72 graden hebben.
Heb dit zelf op mijn 145 met b20a blok gemonteerd en het werkt perfect.
Oude mechanische fan weggehaald en alleen in de zomer slaat de elekrische fan bij warm weer aan (afhankelijk van de conditie van je radiator).
Bevestigingsbout zit onder aan de radiator ven een 340 en is op een sloop makelijk te vinden, flinke ruk aan de sensor en hij gaat mee uit de radiator.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 13:59 #73779
door
In Klassiek&Techniek Februari 2005 nummer staat een uitgebreid artikel over het monteren van elektrische fans .....
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 16:51 #73778
door
Bedankt zover, dat wordt dus een middagje rondhangen op de sloop. In het bewuste atikel in K&T stond o.a.dat een electrische fan vermogenswinst en een lager brandstofverbruik bewerkstelligt.Daar ben ik dus op uit.En als het allemaal geen voordeel oplevert dan zit de oude fan er zo weer op. Lijkt me wel een leuk expiriment.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 17:17 #73777
door
Eugen dat zal geen schokkende verbetering geven..zoveel energie gebruikt je vaste fan nou ook weer niet.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2005 17:38 #73776
door
Ik heb nog een cx fan in de aanbieding Ik woon in Zuid Holland Doe een bod