dynamo als verdachte?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2005 10:39 #53579 door
dynamo als verdachte? is gemaakt door
Inmiddels loopt mijn 142 B20A LPG in de lage toerentallen als nooit tevoren (nieuwe puntjes, rotor, kabels, bobine: dat scheelt). Maar 'het verschijnsel' doet zich nog steeds voor, zij het boven de 90 km/h.

Gerammel/getik, waarschijnlijk aan de voorkant van het blok. Af en toe inhouden of zelfs een complete slag overslaan. De distributie was hoofdverdachte, maar: de klep- en onstekingstiming staan helemaal goed, de auto start prima en onder de 90 zijn de problemen beperkt tot af en toe een rammeltje.

Nu bedacht ik me nog een nieuwe verdachte. Kan de dynamo niet het probleem zijn? Tekenen: de v-snaar is sinds enige tijd gaan slippen, de accu lijkt beter te laden sinds ik de blower niet meer gebruik, het acculampje brandt vaak zwak. Zou het kunnen, dat (totaal) versleten koolborstels tikken? Dat daardoor spanningsonderbrekinkjes of verlaginkjes ontstaan die leiden tot inhouden van de motor? Of zouden versleten dynamolagers iets dergelijks kunnen veroorzaken (bijv. kortstondig 'stoppen' van het dynamo met als gevolg getik, slippende snaar en spanningsonderbreking?) Is er misschien zelfs een verband mogelijk met de spanningsregelaar, wiens werking min of meer samenhangt met het toerental?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2005 11:39 #74097 door
Beantwoord door in topic dynamo als verdachte?
Hallo Koert <br>
Ik zie één twee drie geen relatie tussen je probleem en een weigerachtige dynamo. Lijken me twee gescheiden dingen, aangenomen dat je accu goed is. Immers, als je dynamo b.v. door slechte koolborstels minder functioneert, neemt de accu het over. Natuurlijk lijkt het me wel zaak om dat dynamo-probleem op te lossen. Begin inderdaad eens om je koolborstels en je V-snaar te stellen of te vervangen. Je beschrijving doet me toch denken aan een ontstekingsprobleem. Laat de motor eens in het donker lopen en spuit met de plantenspuit wat water over het hele ontstekingsdeel. Kijk dan of je niet af en toe een lekstroom hebt waarbij de vonk ontladen wordt anders dan via de bougie. Dat kan tikken en resulteert in inhouden. Zie je niets vervang dan je condensator eens als de rest allemaal is aangepakt.<br>
Succes,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2005 11:47 #74096 door
Beantwoord door in topic dynamo als verdachte?
Wat ik laatst wel meemaakte, was dat boven een bepaald toerental een hoop gerammel ontstond. Dit had te maken met een gescheurd (!!!) dynamohuis! Nog nooit meegemaakt. Maar dat trad op in elke versnelling bij een toerental. Als je het hebt over dat geluid, dat boven een bepaalde snelheid naar voren komt, denk ik eerder aan de techniek met een draaisnelheid afhankelijk van de voertuigsnelheid. Dus de aandrijflijn vanaf de versnellingsbak, en de voorwielen. Is er geen probleem met een wiellager oid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2005 11:55 #74095 door
Beantwoord door in topic dynamo als verdachte?
Jaap: ik héb de ontsteking vernieuwd, afgelopen zaterdag. Daarom loopt de motor ook zo lekker in het laag. Ook klinkt het als een metalen tik, niet als vonk. Evengoed bedankt! Robert: dàt is precies het verschijnsel, zij het dat het bij mij kennelijk ook elektrische gevolgen heeft. Maar wat je beschrijft herken ik wel! Eh... zie je zo'n scheur ook of is dat een haarscheurtje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2005 13:45 #74094 door
Beantwoord door in topic dynamo als verdachte?
Die scheur was goed te zien: als de V-snaar gespannen was, stond de scheur een centimeter open! Ik had bij wijze van spreken mijn vinger er zo in kunnen steken. Dit gebeurd volgens mij niet vaak, maar omdat je het over gerammel had dacht ik aan de dynamo. Staat het ontstekingstijdstip wel ok? Contacthoek ed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2005 14:40 #74093 door
Beantwoord door in topic dynamo als verdachte?
Hoi, ik ga meteen kijken vanavond (heb niet zulke dikke vingers). Als de ontsteking en de kleppen niet goed stonden, zou hij nu niet zo makkelijk starten, denk ik. Ontsteking staat op 0.45, kleppen ook. Tijdstip op 18 graden BDP gesteld met uitstaande motor en daarna handmatig klein beetje later gezet - maar moet gezegd: de rammel is er altijd, of ik nou eerder of later ontsteek. Een leerling van me stelde voor, om de motor te starten en daarna de stekker uit het dynamo te trekken. De rammel zal dan wel blijven, maar als er inderdaad elektrische problemen door zouden ontstaan, zijn die op dat moment over - hij loopt dan immers op zijn accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.