dynamo kapot? 17v

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2005 15:23 #53548 door
dynamo kapot? 17v is gemaakt door
Vorige week is mijn v-snaar gesprongen. Waarschijnlijk had ik 'm te strak gespannen. Nu merkte ik dat mijn accu `kookt`. De spanning gemeten en ik zag dat er 17V op stond. Dat is dus te hoog. Hoe komt dit? Is mijn dynamo nu stuk door het te strak gespannen staan? Toch vind ik dit wel raar, ik kan me niet voorstellen hoe dit komt? Daarnaast heb ik een raar zingend geluid. Zou dat de waterpomp kunnen zijn die ook kapot is gegaan door het V-snaar verhaal? (ik begin nu toch wel erg te balen van de V-snaar actie). Groet, Jacco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2005 15:24 #74278 door
Beantwoord door in topic dynamo kapot? 17v
O ja, het gaat om een P1800E met een wisselstroomdynamo (is standaard toch?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2005 15:35 #74277 door
Beantwoord door in topic dynamo kapot? 17v
Een te strakke snaar maakt alleen de lagers kapot. Je spanningsregelaar zou wel eens kapot kunnen zijn, of moet bijgeregeld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2005 15:43 #74276 door
Beantwoord door in topic dynamo kapot? 17v
OK, wat de waterpomp betreft zou dat dan dus kunnen. De dynamo snapte ik al niet. Maar de spanningsmeter zit volgens mij toch ingebouwd in de dynamo? Dat bijstellen is dat zelf te doen? (Heb nu even geen Haynes bij de hand, zal straks eens kijken)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2005 17:17 #74275 door
Beantwoord door in topic dynamo kapot? 17v
Lijkt op een kapotte regelaar; als de regelaar niet werkt zal de dynamo maximaal gaan bijladen en zal dan zo'n geluid gaan maken. Wellicht maakt de regelaar geen goede massa; dat kan ook een probleem zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 10:59 #74274 door
Beantwoord door in topic dynamo kapot? 17v
Hallo Jacco, vorige week hetzelfde probleem gehad, oude dynamo laade te weinig, vervangen voor een andere gebruikte.
Na een dag kwam ik erachter dat de accu kookte en inderdaad 17 volt op de klemmen.
Eerste gedachte de regelaar en die vervangen voor een goed werkende uit mijn andere auto.
Hetzelfde probleem, dynamo vervangen vooe een andere en voila probleem is over.
Moraal van dit verhaal is koop niet meteen een nieuwe regelaar want de dynamo kan ook de boosdoener zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-03-2005 08:49 #74273 door
Beantwoord door in topic dynamo kapot? 17v
Mijn dynamo had ook verrotte lagers. Ik weet niet of je wel eens in haarlem komt maar bij Joop Jacobs heb ik een gereviseerde gekocht voor 65 euro. Is een mannetje die alleen startmotoren en dynamo's reviseert... zal er bij jou ook wel een in de buurt zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2005 09:35 #74272 door
Beantwoord door in topic dynamo kapot? 17v
OK, ik schaam me even... ik had gewopn de regelaar nog niet goed aangesloten. Ik dacht dat ie wel aarde via de behuizing kreeg, maar hij moet het echt via een draadje hebben. Even het draadje erop en klaar! Enige rare is dat ik vrij zeker weet dat ik eerder de spanning heb getest en dat het toen goed was. En nu maar hopen dat m'n Optima accu niet al te veel klappen opgelopen heeft tijdens de max 50 km die ik er zo mee gereden heb. Bedankt iig voor de hulp! Groet, Jacco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.