condensator testen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 11:30 #53543 door
condensator testen is gemaakt door
Hallo, ik vroeg me af hoe je kan testen of je condensator nog in orde is. Ik dacht namelijk dat de bobine kapot was, maar na een andere te hebben geplaats startte de auto nog niet. Dus ik dacht dat het wel eens aan de condensator of de onderbreker kon liggen. Iemand een tip?
Thanks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 13:35 #74308 door
Beantwoord door in topic condensator testen
Eerst maar eens bougie eruit draaien, aangesloten op het blok neerleggen, en dan eens even starten, kijken of er iets vonkt. <br> Zo niet, dan kan je eerst eens even naar de verdelerkap kijken, het koolstaafje in het midden, de rotor enz. Zijn je bougies nog wel goed? <br> Vonkt het wel, check dan je brandstof eens, rijd je op LPG? Hoor je dat wel stromen dan? Benzinefilter anders verstopt?<br> Condensator kan je doormeten bij de garage, of volgens mij zelfs ook de bromfietsboer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 16:37 #74307 door
Beantwoord door in topic condensator testen
Op een wat betere digitale multimeter zit meestal ook een (beperkt) meetbereik voor condensatoren. Als je die hebt of kunt lenen, dan kun je de capaciteit van de condensator meten. In Haynes vind je een richtwaarde voor wat die moet zijn. De waarde komt niet zo heel nauw, maar een erg grote afwijking doet vermoeden dat de condensator naar z'n grootje is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 20:28 #74306 door
Beantwoord door in topic condensator testen
Doormeten kan inderdaad met een iets geafanceerdere multimeter. Condensator zelf kost bijna niks, dus vervangen is nooit een probleem.<br/><br/>Ik denk niet dat het niet starten van je auto kan liggen aan de condensator, hooguit gaat je motor hier minder mooi van lopen.<br>Kijk eerst eens of je nog vonkjes uit je bougiekables krijgt bij het starten, weet je meteen of het wel een elektrisch probleem is.<br/>Succes Stefan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 21:04 #74305 door
Beantwoord door in topic condensator testen
Een leuk truukje is om een nieuwe condensator op de min van de bobine te knopen en kijken of dit plots resultaat geeft. Een losse bougie op een losgenomen kabel met een elektrodeafstand van dik één mm moet een ontsteking makkelijk kunnen trekken in de buitenlucht. In de verbrandingskamer heerst immers een hoge druk die de vonkvorming belemmerd vandaar de grote afstand.
Met verwijderde verdeelkap en gesloten contactpunten de punten even van elkaar halen (contact aan)en er mag geen sterke vonk tussen de contactpunten ontstaan.
succes.
groetjes marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 22:52 #74304 door
Beantwoord door in topic condensator testen
Als ik de kabel van de bobine naar de verdelerkap eruit haal en dan tegen het blok houd en start, dan zie ik daar nog niet eens een vonk.... dus dat klopt ook niet. Bobine is het niet, of de 2e moet ook stuk zijn, maar dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Dus wat is het dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-03-2005 17:32 #74303 door
Beantwoord door in topic condensator testen
Als je de kabel tegen het blok houdt, dan sluit je hem kort en zul je inderdaad niets zien. Houd de kabel 1 mm van het blok af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-03-2005 19:01 #74302 door
Beantwoord door in topic condensator testen
Heb je wel voeding op de bobine? Wel achter het dashbord loeren svp. Met starten moet je op de min kant van de bobine(die dus naar de verdeler gaat) een knippersignaal krijgen en is te meten met een proeflampje. Dan weet je of de punten open en dicht gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 14:52 #74301 door
Beantwoord door in topic condensator testen
"Houd de kabel 1 mm van het blok af.""

Ja, ok... dat doe ik ook...

De Bobine krijgt wel gewoon 12 volt, ik zal eens testen of het lampje gaat knipperen. Das niet zo moeilijk te meten. Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-04-2005 18:06 #74300 door
Beantwoord door in topic condensator testen
Mijn P1800 wou absoluut niet starten met een defecte condensator. Ik ben er wel enige uren mee bezig geweest omdat ik een slechte condensator had vervangen door... een slechte condensator. Het was maar eerst na het vervangen van de bobine, van de rotor, van de bougiedraad naar de bobine,van de bougies, van de batterij en na het checken van de benzinetoevoer, van de goede werking van de SU's en na het nameten van het electrisch gedeelte en het ontstekingstijdstip dat ik (bijna ten einde raad) de condensator voor de tweede keer verving en ik het hemelse geluid van een draaiende B18 kon opvangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.