enthousiaste ruitenwissers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2005 19:22 #53474
door
enthousiaste ruitenwissers is gemaakt door
<p>
Na eindelijk opgelucht te zijn dat ik het vacuumruitenwissersysteem van mijn 444 heb kunnen vervangen door een frame van een 444 L/LS met een 12V motortje van een 544, blijkt nu dat als de wissers langer dan een minuut of vijf werken, ze niet meer reageren op de aan/uit-schakelaar. De wissers blijven dan dus gewoon doorgaan en de enige manier om ze tot stilstand te krijgen is het afzetten van het contact en dus de motor... <br>
Nu heb ik me laten vertellen dat de oorzaak zit in slijtage van een sleepcontact van het zelfparkerende systeem in het motortje. Is dit te repareren of moet ik op zoek naar een ander motortje? Nieuwe zijn er niet en met een gebruikte is de kans groot dat ik daar niets mee opschiet....
Na eindelijk opgelucht te zijn dat ik het vacuumruitenwissersysteem van mijn 444 heb kunnen vervangen door een frame van een 444 L/LS met een 12V motortje van een 544, blijkt nu dat als de wissers langer dan een minuut of vijf werken, ze niet meer reageren op de aan/uit-schakelaar. De wissers blijven dan dus gewoon doorgaan en de enige manier om ze tot stilstand te krijgen is het afzetten van het contact en dus de motor... <br>
Nu heb ik me laten vertellen dat de oorzaak zit in slijtage van een sleepcontact van het zelfparkerende systeem in het motortje. Is dit te repareren of moet ik op zoek naar een ander motortje? Nieuwe zijn er niet en met een gebruikte is de kans groot dat ik daar niets mee opschiet....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2005 20:27 #74622
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
Ik heb even op de v44cdrom gekeken en het ziet er allemaal niet zo heel ingewikkeld uit. Ik zou het motortje gewoon eens uitelkaar halen en uitvlooien hoe e.e.a. werkt. Misschien is met een beetje bijbuigen/schuurpapier e.d de boel wel te repareren suc6
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2005 22:27 #74621
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
Gert
Even een stomme vraag miscchien maar dat zelfparkerende systeem betekent dat dat ze automatisch in de ruststand stoppen?
En zoja hoort een 142 dat ook te hebben?
Als dat zo is heb ik ook een probleempje met de wissers
Peter
Even een stomme vraag miscchien maar dat zelfparkerende systeem betekent dat dat ze automatisch in de ruststand stoppen?
En zoja hoort een 142 dat ook te hebben?
Als dat zo is heb ik ook een probleempje met de wissers
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2005 07:36 #74620
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
<p>
Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden...
<br>
Antwoord op vraag 1: ja. <br>
Antwoord op vraag 2: geen idee, mijn kennis van de 140-serie is niet zo groot.
Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden...
Antwoord op vraag 1: ja. <br>
Antwoord op vraag 2: geen idee, mijn kennis van de 140-serie is niet zo groot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2005 08:55 #74619
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
Hallo Gert,
Toevallig heb ik net uitgebreid met de aansluiting van mijn ruitewissers gestoeit. En het is een nogal aparte schakeling. Als je op het forum van volvoniacs.org gaat zoeken, vind je nogal wat schema's terug. Het vreemde bij de 544 wissers is dat er wel een stopschakelaar op de motor zit, maar als alles lekker soepel loopt is dat niet genoeg. De motor heeft dan zoveel schwung dat hij verder draait en de schakelaar weer voorbij schiet. Dus heeft de 544 nog een feature, namelijk de kortsluitrem. Als je de schakelaar op het dashbord uitzet worden het blauwe en groene draadje met elkaar verbonden. Daardoor worden de beide polen van de motor aan elkaar kortgesloten en de daarbei onstane stromen en magneetvelden zorgen ervoor dat de motor met een ruk tot stilstand komt. Ik dank dat dat bij jou verkeerd aangesloten is. Na vijf minuten is het vet in de ruitewisserstangetjes zacht geworden en alles loopt soepel. Check eens of er 4 draden tussen schakelaar en motor zitten. Ik zal vandaag eens op zoek naar het schema.
Toevallig heb ik net uitgebreid met de aansluiting van mijn ruitewissers gestoeit. En het is een nogal aparte schakeling. Als je op het forum van volvoniacs.org gaat zoeken, vind je nogal wat schema's terug. Het vreemde bij de 544 wissers is dat er wel een stopschakelaar op de motor zit, maar als alles lekker soepel loopt is dat niet genoeg. De motor heeft dan zoveel schwung dat hij verder draait en de schakelaar weer voorbij schiet. Dus heeft de 544 nog een feature, namelijk de kortsluitrem. Als je de schakelaar op het dashbord uitzet worden het blauwe en groene draadje met elkaar verbonden. Daardoor worden de beide polen van de motor aan elkaar kortgesloten en de daarbei onstane stromen en magneetvelden zorgen ervoor dat de motor met een ruk tot stilstand komt. Ik dank dat dat bij jou verkeerd aangesloten is. Na vijf minuten is het vet in de ruitewisserstangetjes zacht geworden en alles loopt soepel. Check eens of er 4 draden tussen schakelaar en motor zitten. Ik zal vandaag eens op zoek naar het schema.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2005 09:23 #74618
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
Je vindt schema's in deze thread op volvoniacs:
www.volvoniacs.net/forum/thread.jsp?foru...1251&q=wischer#31251
www.volvoniacs.net/forum/thread.jsp?foru...1251&q=wischer#31251
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2005 13:14 #74617
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
<p>
Kees, bedankt. Ik zal me er in verdiepen.
Kees, bedankt. Ik zal me er in verdiepen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2005 21:15 #74616
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
<p>
Het blijkt inderdaad nogal een apart geval, die ruitenwissermotor, althans in mijn ogen. De vereiste schakeling krijg je in ieder geval niet voor elkaar met een universele twee standen aan/uitschakelaar, zoals ik heb gemonteerd.
Met een originele 544 r.w.schakelaar moet dat lukken, dus die zal ik bestellen.
Het blijkt inderdaad nogal een apart geval, die ruitenwissermotor, althans in mijn ogen. De vereiste schakeling krijg je in ieder geval niet voor elkaar met een universele twee standen aan/uitschakelaar, zoals ik heb gemonteerd.
Met een originele 544 r.w.schakelaar moet dat lukken, dus die zal ik bestellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2005 09:33 #74615
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
Let goed op hoe je hem aansluit. Ik heb twee zekeringen opgeblazen voordat het goed zat...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2005 19:10 #74614
door
Beantwoord door in topic enthousiaste ruitenwissers
<p>
Had je de link pas daarna gevonden...?
Vooral deze laat aan duidelijkheid niets te wensen over: www.volvoniacs.org/servlet/JiveServlet/d...3-1503/wischer2a.jpg
Had je de link pas daarna gevonden...?
Vooral deze laat aan duidelijkheid niets te wensen over: www.volvoniacs.org/servlet/JiveServlet/d...3-1503/wischer2a.jpg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





