elektra-raadsel?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2005 16:47 #53382
door
elektra-raadsel? is gemaakt door
Hallo allemaal,
Sinds kort in het bezit van een Amazon en binnenkort ook lid van de vereniging, maar loop nu al vast met een probleem.
Enige tijd terug had ik storingen in de richtingaanwijzer. Soms tijdens gebruik gekraak in het relais, en niet functioneren van de richtingaanwijzers/lampjes. Tot zover geen drama, maar momenteel is het zo dat wanneer ik de richtingaanwijzer gebruik de stroomvoorziening grotendeels wegvalt. Na lange tijd/veel pogingen komt hij soms spontaan terug maar is bij gebruik direct weer dood. Richtingaanwijzer vervangen, helpt niet.
Koplampen en dashboardlicht doen het, motor loopt prima, claxon ok... richt.aanw., ventilator, ruitenwissers, olielampje en brandstofmeter doen helemaal niets.
Iemand die dit herkent of tips heeft? Heb al het een en ander bekeken en doorgemeten maar ben nog niet zo ervaren dat ik weet hoe ik verder moet. (tip gekregen om contactschakelaar eens door te meten).
BVD...
Sinds kort in het bezit van een Amazon en binnenkort ook lid van de vereniging, maar loop nu al vast met een probleem.
Enige tijd terug had ik storingen in de richtingaanwijzer. Soms tijdens gebruik gekraak in het relais, en niet functioneren van de richtingaanwijzers/lampjes. Tot zover geen drama, maar momenteel is het zo dat wanneer ik de richtingaanwijzer gebruik de stroomvoorziening grotendeels wegvalt. Na lange tijd/veel pogingen komt hij soms spontaan terug maar is bij gebruik direct weer dood. Richtingaanwijzer vervangen, helpt niet.
Koplampen en dashboardlicht doen het, motor loopt prima, claxon ok... richt.aanw., ventilator, ruitenwissers, olielampje en brandstofmeter doen helemaal niets.
Iemand die dit herkent of tips heeft? Heb al het een en ander bekeken en doorgemeten maar ben nog niet zo ervaren dat ik weet hoe ik verder moet. (tip gekregen om contactschakelaar eens door te meten).
BVD...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2005 17:06 #74998
door
Beantwoord door in topic elektra-raadsel?
Maak het zekeringkastje eens goed schoon met heel fijn schuurpapier of zo'n fiberborsteltje zoals ze bij halfords verkopen om roest weg te halen ook je zekeringen.je kunt ook nog contactspray gebruiken en eventueel als alles schoon is kopervet om herhaling te voorkomen. vervolgens de kabelschoentjes van de richtingaanwijzers ook aanpakken. Ik denk dat je richtingaanwijzerplus ergens aarde maakt dus loop dit goed na! Gaat alleen bij links of allebei fout? Als het bij beide fout gaat zit het ws tussen schakelaar en relais. mocht dit allemaal niet helpen relais vervangen/nakijken idem voor stuurschakelaar. Gaat het alleen bij rechts of links fout dan de betreffende draden naar de lampjes volgen /doormeten.suc6
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2005 19:03 #74997
door
Probleem zit zowel bij links als rechts. Bij gebruik van de stuurschakelaar valt alles uit (als het al weer werkte). Schakelaar is reeds vervangen, maar lost niets op. Dat de storing voor het relais moet zitten klinkt logisch. Alle bereikbare contacten zijn goed ingespoten met contactspray, accucontacten en (chassis)massa zijn geschuurd en ingespoten.
Als ik morgen tijd vind ga ik er weer met wat nieuwe ideeën en nieuwe moed mee bezig... alvast bedankt
Als ik morgen tijd vind ga ik er weer met wat nieuwe ideeën en nieuwe moed mee bezig... alvast bedankt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2005 19:39 #74996
door
Wat je ook nog kan proberen is het knipperlichtrelais weglaten zodat je weet of dat niet de veroorzaker is van het probleem.Als je op het schema kijkt zie je dat, alle door jou genoemde niet werkende apparaten op de zelfde plus zitten,ofwel op de dikke zwarte zekering.
klik HIER
voor het schema
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2005 21:18 #74995
door
Kijk ook nog even of je massa goed is aangesloten en maak dat schoon evenals je plus draad, onderaan bij je motor, meestal is dat vet, loshalen en schoonmaken, nieuw kapje erover. En tenslotte nog even een opmerking: als je denkt dat je echt ieder klipje hebt schoon gemaakt, geschuurd en met kopervet hebt ingesmeerd ben je er toch nog "ergens"er een vergeten, dus alles 2x nalopen.
Succes.
Succes.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2005 22:12 #74994
door
Eugen heb je ook zo'n mooi schema van de katterug?
mvg freek
mvg freek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2005 08:03 #74993
door
Nee Freek,helaas.Ik heb deze gescand uit olyslagers en toen in een tekenprogramma ingekleurd, zodat ik er zoveel kon afdrukken als ik wilde als ik aan mijn amazon werk. hoef je niet steeds de kleuren op te zoeken. Misschien maak ik er nog wel een voor de katte(n)rug(als ik me verveel..)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2005 12:41 #74992
door
Meest waarschijnlijk inderdaad tussen relais en stuurschakelaar. Maar ook niet onmogelijk dat er vocht en dus sluiting plaatsvindt in het kroonstreentje links onderin je dashboard. Heb je gecontroleerd of daadwerkelijk alleen links OF rechts brandde? Of brandden ze allebij, wat duidt op een probleem NA de schakelaar aan het stuur.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2005 22:12 #74991
door
hoi patrick,
ik ben het met eugen eens; kijk het hele systeem effe na, en maak de zekeringkast schoon, vervang desnoods de zekering, en test het anders effe door de zekering door teschakelen, ik heb het zelfde gehad met mijn schteruitrijlampen, bleek gewoon de zekeringkast verroest/geoxideerd te zijn.
dat kan natuurlijk ook bij de relasicontactpuntjes of de schakelaar o.i.d.
succes.
ik ben het met eugen eens; kijk het hele systeem effe na, en maak de zekeringkast schoon, vervang desnoods de zekering, en test het anders effe door de zekering door teschakelen, ik heb het zelfde gehad met mijn schteruitrijlampen, bleek gewoon de zekeringkast verroest/geoxideerd te zijn.
dat kan natuurlijk ook bij de relasicontactpuntjes of de schakelaar o.i.d.
succes.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2005 17:30 #74990
door
Gisteren met goede moed naar de werkplaats, en helaas (?) doet alles het perfect. Geen enkele storing te vinden of te veroorzaken. Echter dit heb ik twee maal eerder gehad tot enkele uren voor de APK keuring, en plots alles weer dood.
Iemand misschien nog een handige tip om te zoeken naar een probleem dat er op het moment niet is?
Het feit dat alles het af en toe even wel doet sluit misschien oorzaken uit?
Ik vermoed dat het met het natte weer te maken heeft, een slecht contact dat door alle vocht juist beter geleid...
Iemand misschien nog een handige tip om te zoeken naar een probleem dat er op het moment niet is?
Het feit dat alles het af en toe even wel doet sluit misschien oorzaken uit?
Ik vermoed dat het met het natte weer te maken heeft, een slecht contact dat door alle vocht juist beter geleid...