bobine perikelen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2005 21:25 #53262
door
bobine perikelen is gemaakt door
Wie weet dit: Mag het metalen huis van de orginele bobine (met pantserkabel)massacontact hebben. Het gaat om een p1800s uit 1964.
Het lijkt erop dat de montage erop gericht is geen contact te maken met de body van de auto. Hiervoor zijn speciale doorvoerrubbertjes nodig die echter niet meer te krijgen zijn. Ik heb de boel nu gemonteerd met wat alternatieve rubbertjes en ringetjes maar de bobine pikt helaas toch ergens aarde op. Volgens mij is dat niet goed want als ik de aansluiting vanaf de condensator verbreek wordt ie toch warm (met contact aan)en op de loze aansluiting (voor de condensator) meet ik een plusspanning. Sluit ik de kabel naar de condesator weer aan dan komt er 12 volt op de contactpuntjes te staan waardoor er iedere keer als ze sluiten kortsluiting ontstaat. Enfin zo krijg je je motor natuurlijk nooit aan de praat. Maar het voornaamste wat ik nu moet weten is of de bobine inderdaad geisoleerd moet worden gemonteerd.
Het lijkt erop dat de montage erop gericht is geen contact te maken met de body van de auto. Hiervoor zijn speciale doorvoerrubbertjes nodig die echter niet meer te krijgen zijn. Ik heb de boel nu gemonteerd met wat alternatieve rubbertjes en ringetjes maar de bobine pikt helaas toch ergens aarde op. Volgens mij is dat niet goed want als ik de aansluiting vanaf de condensator verbreek wordt ie toch warm (met contact aan)en op de loze aansluiting (voor de condensator) meet ik een plusspanning. Sluit ik de kabel naar de condesator weer aan dan komt er 12 volt op de contactpuntjes te staan waardoor er iedere keer als ze sluiten kortsluiting ontstaat. Enfin zo krijg je je motor natuurlijk nooit aan de praat. Maar het voornaamste wat ik nu moet weten is of de bobine inderdaad geisoleerd moet worden gemonteerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2005 12:17 #75516
door
Beantwoord door in topic bobine perikelen
Hallo Han, Een bobine behoort inwendig geisoleerd te zijn. M.a.w. het huis mag gerust massa maken met bet bodywork. Als je bobine toch warm wordt als je de kabel tussen bobine en kontaktpunten losneemt, dan vrees ik dat je bobine defect is. Als alles netjes is aangesloten dan moet je op de bobine laagspanningsaansluiting de volgende spanning meten. Bij geopende kontaktpunten = 12V, bij gesloten kontaktpunten = 0V. Bij normaal bedrijf wordt een bobine handwarm.
PS, in het laastse VCM heb een artikeltje geplaatst over "ontsteking".
Succes
PS, in het laastse VCM heb een artikeltje geplaatst over "ontsteking".
Succes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2005 18:58 #75515
door
de (Volvo)bobine met pantserkabel maakt kontakt met de carrosserie, alleen al door de wijze van bevestigen, moet ook geen probleem zijn. Als je dit soort bobine's wilt/moet vervangen heb je twee opties: de originele pansterkabelbobine, en die is nogal prijzig, of (zoals ik onlangs heb gedaan) een gewone standaard bobine van twee tientjes in het gat klemmen waar de bobine hoort te zitten, de pantserkabel halverwege doorzagen en de draad aan het daartoe bestemde klemmetje van de bobine bevestigen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2005 22:52 #75514
door
Goeie tip om die pantserkabel door te zagen!
Klopt het trouwens dat de bobine de plus krijgt via die pantserkabel?
En de min van de contactpuntjes?
In dat geval moet het controle lampje om de puntjes te stellen toch op de plus van de accu worden aangesloten? In alle handleidingen staat dat het contact aan moet om de contactpuntjes te stellen maar volgens mij klopt dat niet. Als de bobine aan en uit geschakeld wordt door de min dan kan ook met contact af een controlelampje werken. Bij mijn p1800s lag de bedrading compleet los en dat is de reden waarom ik dit soort dingen zo precies moet weten.
Klopt het trouwens dat de bobine de plus krijgt via die pantserkabel?
En de min van de contactpuntjes?
In dat geval moet het controle lampje om de puntjes te stellen toch op de plus van de accu worden aangesloten? In alle handleidingen staat dat het contact aan moet om de contactpuntjes te stellen maar volgens mij klopt dat niet. Als de bobine aan en uit geschakeld wordt door de min dan kan ook met contact af een controlelampje werken. Bij mijn p1800s lag de bedrading compleet los en dat is de reden waarom ik dit soort dingen zo precies moet weten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2005 23:11 #75513
door
bij mijn amazon gaat de draad uit de pantserkabel inderdaad naar de + van de bobine; het moet toch mogelijk zijn om een elektrisch schema te regelen van een 1800???
let trouwens op bij het doorzagen van de pantserkabel dat je de draad die erin zit niet beschadigt, anders heb je niets om de bobine op aan te sluiten; voorzichtig rondom doorslijpen met dremeltje werkt goed
let trouwens op bij het doorzagen van de pantserkabel dat je de draad die erin zit niet beschadigt, anders heb je niets om de bobine op aan te sluiten; voorzichtig rondom doorslijpen met dremeltje werkt goed
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2005 07:35 #75512
door
Zeker heb ik een schema. Daar is ook duidelijk op te zien dat de bobine aan en uit geschakeld wordt door de massa en niet door de plus. Toch begrijp ik dan niet dat steeds wordt gezegd in alle handleidingen dat het contact AAN moet om de ontsteking te stellen en dat het lampje moet worden aangesloten op enerzijds massa anderzijds de draad die van de contactpuntjes loopt naar de bobine. Dat lampje kan op die manier nooit gaan branden!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2005 08:39 #75511
door
Als het proeflampje over de kontaktpunten wordt aangesloten (m.a.w. tussen de min van de bobine en massa en het kontakt staat aan dan heb je de volgende situatie. Op het moment dat de kontaktpunten geopend zijn brand het lampje; als de kontaktpunten gesloten zijn is het lampje uit.
Als je de krukas op het juist aantal graden voorontsteking zet (bijv. 10 graden) dan moet je je stroomverdeler zodaning draaien dat het proeflampje net uit gaat. Dan is het statische ontstekingstijdstip correct.
Als je de krukas op het juist aantal graden voorontsteking zet (bijv. 10 graden) dan moet je je stroomverdeler zodaning draaien dat het proeflampje net uit gaat. Dan is het statische ontstekingstijdstip correct.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2005 11:43 #75510
door
OK ik heb het uitgeprobeerd. Het klopt.
Mijn fantasie ging niet verder dan dat ik aannam dat daar waar de massa aansluiting op de bobine zit aangesloten bij openende contactpuntjes geen plus kan ontstaan. Dat gebeurt dus kennelijk wel. Hoe dat kan en waarom dat zo is begrijp ik even niet maar dat is verder voor het stellen van de ontsteking ook niet relevant. Ik ging ervan uit dat de bobine om een zware vonk te kunnen produceren gevoed werd door 12 volt en onderbroken werd via de min (aangestuurd door de contactpuntjes). Blijkbaar is dat wat al te simplistisch gedacht. Bedankt iedereen voor alle reacties!
Mijn fantasie ging niet verder dan dat ik aannam dat daar waar de massa aansluiting op de bobine zit aangesloten bij openende contactpuntjes geen plus kan ontstaan. Dat gebeurt dus kennelijk wel. Hoe dat kan en waarom dat zo is begrijp ik even niet maar dat is verder voor het stellen van de ontsteking ook niet relevant. Ik ging ervan uit dat de bobine om een zware vonk te kunnen produceren gevoed werd door 12 volt en onderbroken werd via de min (aangestuurd door de contactpuntjes). Blijkbaar is dat wat al te simplistisch gedacht. Bedankt iedereen voor alle reacties!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2005 12:38 #75509
door
De werking van de bobine heb je wel goed begrepen. Maar als je even kijkt hoe zo'n bobine is opgebouwd, begrijp je ook de "lampjes methode". De wikkeling van de bobine is gewoon een stuk opgewikkeld koperdraad. Aan de ene kant zit die vast aan de +, aan de andere kant aan de contactpuntjes. Hang je nu een lampje tussen de bobine - aansluiting en massa, dan zal er oftewel een stroom lopen van +, via de wikkeldraad, via het lampje naar massa. Of er gaat een stroom lopen van +, via de wikkeldraad, via de contactpuntjes naar massa. Dus het lampje brand als de contactpuntjes open zijn. Hopelijk snap je deze tekst, een plaatje zou handiger zijn...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2005 12:25 #75508
door
Onlangs ook mijn bobine vervangen. Ik heb de pantserkabel doorgeslepen tot de helft, daarna de pantser verbogen waarbij het zo afbrak en mijn stroomdraad dus onbeschadigd bleef. Vervolgens de kop van mijn oude bobine afgezaagd, zaakje uitgehold en dan past de nieuwe bobine er zo in. Niet orgineel maar wel net alsof!