ruitenwisserarm met schroef

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 09:17 #53150 door
ruitenwisserarm met schroef is gemaakt door
Aangezien ik mijn Amazon door de APK wil krijgen, nog even een vraag over de ruitenwissers. Als ik mijn ruitenwissers aanzet, gaat het een slag goed en vervolgens klapt de linker arm over de raamlijst heen om daarna doelloos op de motorkap te blijven spartelen. <br><br>Ik ben bang dat ik aan een nieuw ruitenwissermechaniek toe bent vanwege te veel speling. Geen idee of dit makkelijk is te vervangen, maar ik ga er gewoon aan beginnen en dan zie ik verder wel. <br><br>Ik heb echter regelmatig dat wanneer ik de ruitenwissers aan zet, een van de armen "afbreekt". Er is dan zoveel weerstand van het rubber op de ruit dat de arm van het asje af loopt. Zo heb ik al een keer een ruitenwisserarm van de weg moeten rapen met gevaar voor eigen leven... <br><br>Wat ik mij afvraag: bestaan er ook ruitenwisserarmen die met een schroef vast worden gezet aan het asje van het ruitenwissermechaniek? En zo ja, waar zijn die te verkrijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 09:55 #76027 door
Beantwoord door in topic ruitenwisserarm met schroef
Beste Bas, uit je verhaal blijkt, dat het hele maganiek totaal versleten is. Normaal blijven de ruitenwissers goed zitten op de groefjes die op het asje en in de ruitenwisserarm zitten. Het kost vaak veel moeite om ze netjes van het asje af te krijgen. Je probleem van het doorschieten van de arm is ook het gevolg van te veel speling in het tandwielkastje waar 2 tandwieltjes inzitten die zorgen voor de omzetting van de beweging naar het asje. Vroeger kon je die los kopen en vervangen. Dat is er niet meer.Tegenwoordig kan je een gereviseerde set kopen bij o.a.een bekende firma in het zuiden des lands, maar wel duur. Of probeer op de Volvo beurs op 3/4 september een goeie te bemachtigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 10:43 #76026 door
Beantwoord door in topic ruitenwisserarm met schroef
ivm speling op ruitewissermechanisme, zie
clubblad V44 1987, nr2, p20: "Speling op de ruitwisserarmen" van M. Post. Is overgenomen in "Volvo Amazon, het complete handboek", p.235. Onthou echter vooral dit: ergens anders las ik dat bij werkzaamheden aan het mechanisme onder het dashbord, het om veligheidsredenen ABSOLUUT aangeraden wordt de accu los te koppelen: de stangen onder het dashbord glijden nl over mekaar waarbij deze een soort "schaarbeweging" maken; zitten je vingers daar tussen, dan ben je deze gegarandeerd kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 19:14 #76025 door
Beantwoord door in topic ruitenwisserarm met schroef
Zodra ik met electriciteit aan de gang ga, sluit ik altijd de accu af (minpool loskoppelen). Ik heb inmiddels de hele ruitenwisserinstallatie uitgebouwd (lekkere klus trouwens, zo tussen alle kabels...) en heb het hele zaakje geinspecteerd. Er lijkt niets aan de hand, behalve dan dat de asjes waar de ruitenwissers op zitten nogal versleten zijn. Verder kan ik geen speling constateren. Het hele geval dus weer in elkaar gezet (afstelling op het juiste punt voor de rustpositie na uitschakeling ruitenwisser was ook nog een leuk werkje en ik hoop dat het nu goed zit). Morgen ga ik proberen een ander mechaniek op de kop te tikken bij een sloperij. En dan de hele boel weer inbouwen natuurlijk... Ik begrijp overigens dat er dus geen ruitenwisserarmen met een schroef bestaan? Jammer... In dat geval had ik namelijk helemaal niets hoeven te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 19:19 #76024 door
Beantwoord door in topic ruitenwisserarm met schroef
Ik heb een 1969er amazon, en die heeft inderdaad bevestiging met schroefjes, in plaats van de klipjes met groefjes. Ze bestaan dus wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 19:24 #76023 door
Beantwoord door in topic ruitenwisserarm met schroef
Whoehoe! Ook enig idee waar ze verkrijgbaar zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 19:57 #76022 door
Beantwoord door in topic ruitenwisserarm met schroef
Ik heb ergens gelezen...forum??Dat je de tanden van het mechaniek een halve of kwartslag kan draaien zodat ze een ongebruikt gedeelte gebruiken. dan heb je dus weer een als nieuwe tandoverbrenging. Volgens mij zijn de gekartelde busjes waar de arm aan vast zit gewoon te koop (nordicar bellen?)Ook zit er ergens een nok die wel eens los kan zitten zodat de armen de sierlijst raken.Zelf heb ik mijn ruitenwissermechaniek er nog niet uit gehad maar dit is wat ik mij herriner op het forum ed gelezen te hebben.Succces

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 20:07 #76021 door
Beantwoord door in topic ruitenwisserarm met schroef
Yep, dat zal wel kloppen Eugen, maar als ik in Haynes kijk, zie ik dat er drie soorten ruitenwissermechanieken zijn. Ik heb het mechaniek dat niet met asjes overbrengt, maar met staaldraad (uit mijn hoofd type 3). Dat gaat gewoon 1 op 1, dus daar kan weinig speling in ontstaan. Het wormwiel van de motor is nog in prima staat evenals het tandwiel dat wordt aangedreven. Het probleem bij mij is gewoon dat de asjes waar de dopjes op zitten waar de ruitenwisserbladen op zitten "gedrukt" totaal versleten zijn. Daardoor hebben ze niet genoeg grip en werkt het niet goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 20:35 #76020 door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2005 20:51 #76019 door
Beantwoord door in topic ruitenwisserarm met schroef
Hallo Bas,

Ruitenwisserarm met schoef bestaat.
Verkrijgbaar bij Slubo in Doetinchem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.