amp lampje
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2005 21:52 #52989
door
amp lampje is gemaakt door
Dit overkwam mij vandaag: flink eind gereden, met wat stroomverbruikers aan, licht,ruitewissers, overdrive. Eerst viel me al op dat de overdrive niet helemaal lekker meer schakelde. Na een stop om te tanken startte de auto niet meer: accu leeg! Kennelijk was er nog wel voldoende spanning voor de ontsteking, maar niet voor de OD.
Nu bleek dat de V-snaar helemaal los hing en de dynamo niet meer meedraaide, dus dan stook je je accu wel leeg. In principe was het dus wel snel opgelost. Maar waarom brandde dan het AMP lampje niet tijdens het rijden? Bij aanzetten van het contact brandt het wel, dus het lampje is niet kapot, maar toen ik rijdend zonder bijladen mijn accu leegtrok niet. En dat lampje is er toch juist voor om daarvoor te waarschuwen?
Hoe kan dit?
Richard
Nu bleek dat de V-snaar helemaal los hing en de dynamo niet meer meedraaide, dus dan stook je je accu wel leeg. In principe was het dus wel snel opgelost. Maar waarom brandde dan het AMP lampje niet tijdens het rijden? Bij aanzetten van het contact brandt het wel, dus het lampje is niet kapot, maar toen ik rijdend zonder bijladen mijn accu leegtrok niet. En dat lampje is er toch juist voor om daarvoor te waarschuwen?
Hoe kan dit?
Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2005 23:07 #76706
door
Beantwoord door in topic amp lampje
Dat is merkwaardig, ik zou de draden/contacten controleren.
Even het electrisch schema nazien of dezelfde schakeling wordt gebruikt voor start en bijlaadmanco
Even het electrisch schema nazien of dezelfde schakeling wordt gebruikt voor start en bijlaadmanco
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2005 00:57 #76705
door
Gelijkstroom dynamo? (vermoed van wel)
het amp lampje geeft alleen maar aan of er spanning uit je gelijkstroomdynamo komt (niet geregeld)niet of er spanning uit je regelaar komt (vermoed dat je spanningregelaar is blijven plakken)
het amp lampje geeft alleen maar aan of er spanning uit je gelijkstroomdynamo komt (niet geregeld)niet of er spanning uit je regelaar komt (vermoed dat je spanningregelaar is blijven plakken)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2005 10:41 #76704
door
Wisselstroom. Bij nadere beschouwing blijkt het er eentje uit een Peugeot te zijn die er een beetje ingeflansd is. Er zal inderdaad dus wel een draadje verkeerd aangesloten zijn (hoewel bij aanzetten contact het lampje wel brandt en het uitgaat zodra de motor loopt, dus helemaal fout lijkt het niet). Komend weekend alles maar even doormeten...
Zo is er aan deze auto door een restaurator (voordat de vorige eigenaar hem kocht) wel meer geklooid. Auto (Ama combi) is prima, vrijwel roestvrij, maar in '98 opgeknapt voor Fl 60000, door iemand die weinig verstand van Volvo's leek te hebben: allerlei afwaterings- en ventilatiegaten bleken bijvoorbeeld dichtgekit. Gelukkig heeft hij zo te zien altijd binnengestaan, anders was 'ie allang doorgerot.
Zo is er aan deze auto door een restaurator (voordat de vorige eigenaar hem kocht) wel meer geklooid. Auto (Ama combi) is prima, vrijwel roestvrij, maar in '98 opgeknapt voor Fl 60000, door iemand die weinig verstand van Volvo's leek te hebben: allerlei afwaterings- en ventilatiegaten bleken bijvoorbeeld dichtgekit. Gelukkig heeft hij zo te zien altijd binnengestaan, anders was 'ie allang doorgerot.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2005 11:25 #76703
door
Het AMP lampje is aangesloten tussen de + van de accu en de + van de dynamo. Hat zal dus alleen branden als er een flink spanningsverschil is (meer dan ca 4 V). Met een slappe V-snaar kan je dynamo nog best "meedraaien" en bijv nog 10V leveren. Het AMP lampje zal dus niet branden ondanks het feit dat je accu niet wordt bijgeladen. Moraal van het verhaal: Als het AMP lampje brandt heb je een probleem, Als het niet brandt heb je geen garantie dat het goed gaat. PS. Bij veel Amazon's licht het AMP lampje flauw op als er veel gebruikers zijn ingeschakeld (o.a. ruitenwisser en aanjager) dit is "normaal" (accu wordt gewoon bijgeladen); hier hoef je dus niet direct aktie op te ondernemen.