roest koplampranden

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2005 14:29 #52961 door
roest koplampranden is gemaakt door
Op de Amazone ontstaan op de rand boven de koplampen roestplekjes die langzaam door de verf heenkomen, de rest van de voorschermen is nog mooi en in goede staat. Is dit nog te repareren en hoe? Het lijkt me da je niet zomaar een nieuwe rand kunt inlassen? De rand bestaat ook niet als reparatiestuk.<br>Wat is de beste aanpak?
<ol>
<li>Roestig metaal
volledig wegsplijpen
en nieuw stuk
inlassen,
maar hoe krijg
je de vorm er
dan weer in
terug</li>
<li>Roest verwijderen,
verven met
owatrol en vervolgens
met (glasvesvezel)plamuur
aan de slag</li>
<li>Alleen oppervlakte
roest verwijderen
en het geheel
weer vertinnen
en hiermee
vorm aan te
brengen? (zie
ook rustbuster)</li>
<li>Nieuw spatbord,
eenmaal roest
op de koplamprand
is niet meer
te redden</li>
<li>Anders? </li>
</ol>
Graag advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2005 14:44 #76852 door
Beantwoord door in topic roest koplampranden
Roest boven de koplampen komt van binnenuit. Het scherm is dus doorgeroest.
De enige twee echte remedies zijn roestige stukken verwijderen en nieuw materiaal inlassen of een ander scherm monteren. Vroeger (een jaar of tien geleden) was de keus simpel: een scherm kostte 200 gulden, spuiten nog eens 200 gulden en je was voor omgerekend 200 euro helemaal het mannetje.
Nu kost een scherm minimaal 300 euro, voor dat bedrag kun je heel wat laswerk (laten) doen. Reparatieplaatwerk bestaat er niet voor die rand, maar een goede plaatwerker kan een vlakke plaat prima in de juiste vorm kloppen en inlassen. Belangrijk is wel dat het scherm voor het lassen begint echt helemaal is ontroest, dus ook dat kleine randje boven de koplamppot. Houd er rekening mee dat ook de koplamppot aan vervanging toe kan zijn.
Na reparatie de binnenkant zorgvuldig in de primer zetten, het koplamprandje afkitten en de hele zaak met tectyl/dinytrol of iets soortgelijks tegen weer en wind beschermen. om het geheel af te maken zou ik ook nog aluminium binnenschermen monteren. Die verlengen de levensduur van de scherm met ettelijke jaren omdat er geen modder en water meer door de wielen in de bovenrand van het scherm wordt gegeooid (de bron van deze ellende.

PS: Een goed tweedehandsscherm kan natuurlijk ook een oplossing zijn bieden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2005 15:26 #76851 door
Beantwoord door in topic roest koplampranden
Ik zou 1 doen.
Vorm zoveel mogelijk kloppen en verder afwerken met plamuur (of tin).
Van 2 krijg je enorme spijt.
Bij 3 zit je met het probleem van ALLE roest verwijderen (ook van binnen) anders gaat het niet. Meer werk dan 1 en minder degelijk.
Optie 4 is natuurlijk probleemloos. Alleen dat prijskaartje....
Optie 5: tweedehands!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2005 16:21 #76850 door
Beantwoord door in topic roest koplampranden
optie 5 er bestaan ook polyester schermen (weet alleen niet hoe dat met de maatvoering zit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2005 16:24 #76849 door
Beantwoord door in topic roest koplampranden
Op mijn vorige Amazone heb ik een polyesterscherm gemonteerd gehad, maar was hier niet heel erg teverden over. Scherm paste net niet netjes bij deurrand en ik kreeg het polyester niet zo mooi gespoten als het metaal.
Conclusie, polyester lijkt mij geen oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2005 17:48 #76848 door
Beantwoord door in topic roest koplampranden
Vaak wordt er veel werk verricht (en geld uitgegeven) om nieuwe schermen te monteren.
Als dan de binnenzijde niet goed anti-0roest wordt behandeld en bv de koplamppotten al wat roestig zijn dan kan het daar relatief snel weer inwateren en roesten van binnen uit. De optie van de binnenschermen is al genoemd, polyester schermen passen heel slecht. Wat wel een goed idee is, naar mijjn idee, is plastic lamppotten en binnenwerk gebruiken. Wel goed afdichten/kitten zodat er geen water/modder oid de kanskrijgt.
Het zit direct in de (pekel)waterstroom, wat ik tenslotte doe is een rubber (bv fietsband) tussen H4-lamp en chroomrand waardoor hij al beter afsluit. Zie je als je hem goed afsijdt vrijwel niets van

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2005 18:56 #76847 door
Beantwoord door in topic roest koplampranden
Wat ik gedaan heb is eerst de rand gestraald van binnen en buiten toen bleek dat er een aantal kleine gaatjes zaten. die heb ik dichtgelast zonder er stukken in te zetten. van de binnenkant ziet dat er wat bobbelig uit maar dat maakt niet uit vervolgens heb ik nog een keer gestraald en toen vertind om het strak te krijgen. afgewerkt met primer/spuiten en aan de binnenkant de rand volgekit met shell tixophalte een soort dakkit/rubberachtig goedje en vervolgens met underbodycoating.Ik hoop dat het werkt. Nu de andere kant nog....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2005 23:43 #76846 door
Beantwoord door in topic roest koplampranden
Los van het probleem van pasvorm en kleurverschil met de lak, hebben polyester schermen nog een nadeel: als je een aanrijding hebt vangen ze de klap minder soepel op dan een stalen scherm die de energie beter absorbeert. Afgelopen vrijdag was ik blij dat ik stalen spatborden heb, toen ik met een ongeremde 25 km/h met mijn rechter koplamp op een voorligger ging. Het spatbord en het frontje hebben de voortrein en de voorbalken beschermd voor vervorming (hoop ik). Met een polyester scherm was geheid het rechter voorwiel naar achteren gedrukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.