extra fan plaatsen bx

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 22:00 #52959 door
extra fan plaatsen bx is gemaakt door
Hallo allemaal,

ik wil een Elektrische fan gaan plaatsen voor de radiateur van mijn amazone nu heb ik her en der gelezen dat een BX fan goed zou passen, nu is mijn vraag hebben jullie goede tips hoe deze te monteren? en het liefst zou ik foto's willen zien van een ingebouwde bx fan in een amazon

m.vr.gr. Marcel van Genderen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 22:58 #76869 door
Beantwoord door in topic extra fan plaatsen bx
Wat is je reden om een electrische fan te plaatsen? Als je motor oververhit zou ik het eerst gaan zoeken in je koelsysteem. Zorg dat daarvan de conditie goed is. Goed flushen met een koelsysteem reiniger, de juiste thermostaat 82 of eventueel 77C.Controleer of je radiateur niet verstopt zit met insecten, modder e.d.
Wat een belangrijke oorzaak is van oververhitting is een onjuiste afstelling. Mocht je ontsteking te laat staan of je vervroeging werkt niet goed dan loopt de motor temp. op. Ook zou je carbarateur te mager kunnen staan. Controleer eerst deze punten voordat je overgaat tot inbouw van een electrische fan. Als deze punten in orde zijn is bij een amazone geen electrische fan nodig. Het gevaar bestaat dat je electrische fan andere problemen verdoezelt.(Of je moet een caravan gaan trekken in hoogzomer de bergen in of de extra belasting van een airco voor het koelsysteem dan wil een extra fan wel handig zijn)

Suc6
Peter

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 23:14 #76868 door
De electrische fan van een Volvo 340 past ook zeer comfortabel met hele kleine aanpassing van de steun die eraan vast zit.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 23:32 #76867 door
Peter, het is niet helemaal zwart/wit zoals jij het stelt. Ik rij nu mijn derde Amazon in bijna 40 jaar, de eerste had nergens last van, # 2 en 3 hielden en houden niet van filerijden, cortegerijden. Alles in goede technische conditie. Met andere woorden: er zijn verschillen per exemplaar. Natuurlijk moet het systeem op de eerste plaats goed kalkvrij zijn, maar verschillen zijn er nu eenmaal. Komt ie weer voor de critikasters: van "mijn" groep van 13 auto's die door Marokko getrokken is, hadden er 6 geen electrische fan. Slechts twee daarvan hadden geen warmteproblemen bij 45+ graden buitentemperatuur. Geen van de auto's met electrische fan had thermische problemen. Waar ik benieuwd naar ben is: hoe was de specificatie van de twee auto's die Death Valley zijn ingegaan? Eén is doorgekomen, de andere niet. @ Marcel: in één van de recente nummers van het tijdschrift "Klassiek en Techniek" - neen nogmaals, ik heb helaas geen aandelen - stond een artikel over het plaatsen van een hulpfan.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 23:53 #76866 door
Hoi Siang;
wat ik wilde zeggen is zorg eerst dat alles aan je koelsysteem en afstelling klopt voordat je een gevolg gaat oplossen en niet de oorzaak. En 45 graden valt bij mij in de categorie extreem. Mijn alledaagse jap krijgt het ook flink benauwd bij die temp! Ik heb een ES met BW35 en airco. Dat wil wel warm worden. Meter slaat flink in het rood uit in de file en heet weer. Maar toen ik mijn meter controleerde in een pannetje heet water en thermometer bleek dat het rood eigenlijk groen was. Hij gaf zo,n 15 graden teveel aan. Maar ja daar staat ook Smith op! Welk merk meter zit er eigenlijk in een Amazone?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2005 00:13 #76865 door
Peter, natuurlijk moet hetsysteem in orde zijn. Welk merk temperatuurgever/meter de Amazon heeft weet ik niet, waarschijnlijk Volvo. Maar als je onder extreme omstandigheden last krijgt van vapour lock - het koken van de benzine in de leidingen - dan weet je dat het systeem het niet meer aan kan. De volgende fase is als ik het wel heb het doorblazen van de koppakking.Toen wij indertijd te maken kregen met dat probleem moesten we nog 300 kilometer tot het volgende hotel - zeg 6 uren. We hebben de verwarming op max gezet en de motorkap op een kier, wel geborgd tegen openvliegen. En uitsluitend op het toerental van maximum koppel gereden, het meest efficient. Mijn overdrive gaf onder die omstandigheden overigens ook niet thuis, 6000 kilometer bezuiden Zweden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2005 07:55 #76864 door
Hoi marcel, ik heb toevallig een bx ventilator geplaatst. Dit ging vrij makkelijk, maar ik gebruik hem eigenlijk niet. Behalve in Frankrijk in de bergen en + 35 gr. Maar als je wilt, moet je nog eens langskomen. We moeten zowiezo nog eens wat afspreken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2005 10:29 #76863 door
Siang;
vapor lock heeft niets te maken met je koelsysteem. Dat ontstaat doordat er een benzineleiding, carburateur of bezinepomp te heet wordt. Daardoor gaat idd de benzine al verdampen voordat het in je inlaatspruitstuk komt. Oplossing leiding verleggen of een hitteschild monteren. Tijdelijke oplossing: omwikkelen met aluminium folie. (Ik heb het ook ooit kunnen oplossen door een nat doekje om de benzinepomp te wikkelen.)Bij een E of ES heb je (bijna) nooit last van vapor lock omdat de benzine dan onder druk staat en via een retour leiding circuleerd. Daardoor krijgt de benzine geen tijd om te verdampen. Bij een te hete motor wil het wel helpen om je verwarming en blower op vol vermogen te zetten. Het oververhitten van je motor wordt daardoor verplaatst naar een oververhitte bestuurder!
Groetjes Peter.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2005 11:50 #76862 door
Hallo Marcel,

Als je een keer bij mij bent moet je even bij mijn groene amazon kijken, daar zit ook een FAN in van een BX. Ik heb hem gemonteerd zonder een gaatje te boren. Zo geklemd tussen de motorkapvanger en het radiatorbalkje. Werkt perfekt!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2005 19:54 #76861 door
hallo Marcel.
Als je een electrische fan hebben wil, ik heb er een uit een 340 aangepast. Deze past perfect voor de radiator.
Aangezien ik e.e.a. veranderd heb, heb ik hem niet meer nodig en mag je hem overnemen voor de kostprijs.(heel weinig).
Als je interesse hebt, zet dan je mailadres er even bij.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD