kortsluiting & startmotor dood
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2005 23:44 #52937
door
kortsluiting & startmotor dood is gemaakt door
Het komt altijd voor als je net ergens echt op tijd moet zijn: pech aan de auto. Ik parkeer even voor mijn huis om wat spullen op te halen en wil 3 minuten later weer wegrijden. Ik draai de contactsleutel om, alles dood ineens. Ik zie rook van kortsluiting onder de motorkap vandaan komen. Even later komt er uit de startmotor (sleutel al weer teruggedraaid) een raar hoog geluid (als ie onbelast draait). Stopt even later. Als ik de sleutel weer omdraai gaat het contact gewoon aan. Toch nog een keer starten, zelfde effect. Ik heb voor de zekerheid de +kabel losgedraaid van de accu, die leek zowat vastgesmolten aan de aansluiting van de accu. De plaats waar de rook naar buiten komt wijst ook op de accu.
Waar wat ik natuurlijk wil weten: wat kan hier gebeurt zijn? Er gaat een +draad van de accu direct naar startmotor, dus waarschijnlijk is in de startmotor kortsluiting ontstaan. Moet deze nu in zijn geheel vervangen? Of zijn er onderdelen die het probleem veroorzaakt kunnen hebben, startrelais bijvoorbeeld? Of kan het nog iets heel anders zijn dan de startmotor?
Waar wat ik natuurlijk wil weten: wat kan hier gebeurt zijn? Er gaat een +draad van de accu direct naar startmotor, dus waarschijnlijk is in de startmotor kortsluiting ontstaan. Moet deze nu in zijn geheel vervangen? Of zijn er onderdelen die het probleem veroorzaakt kunnen hebben, startrelais bijvoorbeeld? Of kan het nog iets heel anders zijn dan de startmotor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2005 02:31 #76992
door
Beantwoord door in topic kortsluiting & startmotor dood
Nee, zo te horen heb je beide onderdelen algenoemd die het zouden kunnen zijn.
Dat de boel bijna is vast gesmolten duidt trouwens op slecht kontakt bij de accu, als er zo'n ongeveer 300 Ampere door loopt mag het wel warm worden
)
Dat de boel bijna is vast gesmolten duidt trouwens op slecht kontakt bij de accu, als er zo'n ongeveer 300 Ampere door loopt mag het wel warm worden
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2005 11:44 #76991
door
Controleer de massadraad die tussen de car. en motorblok zit, anders trekt het massa via de uitlaat.
Ook de korte massakabel tussen accu en car. controleren, aansluitpunten reinigen en invetten met zuurvrije vaseline.
Ook de korte massakabel tussen accu en car. controleren, aansluitpunten reinigen en invetten met zuurvrije vaseline.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2005 14:57 #76990
door
Ik zou eens goed naar het startrelais kijken. Misschien viel deze wel niet goed af. Verklaard het gierend geluid.