richtingaanwijzers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2005 08:42 #52917
door
richtingaanwijzers is gemaakt door
wat zijn de juiste wattages van de lampjes voor en achter ik denk dat bij mijn auto er de verkeerde lampen in zitten de knipperfreqentie lijkt mij te hoog de auto kwam wel door de apk of zijn er mogelijk nog andere dingen die verkeerd kunnen zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2005 10:34 #77099
door
Beantwoord door in topic richtingaanwijzers
De knipperautomaat kan verouderd zijn. Voor ze de geest geven willen ze nog wel eens steeds sneller gaan knipperen tot de lampjes uiteindelijk alleen maar blijven branden. Voor de APK is snel knipperen zelden of nooit een probleem. Er worden alleen minimale eisen gesteld aan de frequentie (65 keer per minuut?) Op te slome activiteit worden ze eerder afgekeurd. De sterkte van de (alle) lampjes is terug te vinden in instructieboekjes, onderdelenboek (ook op de CD-ROM) en Haynes. Nu heb ik ze niet bij de hand.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2005 10:36 #77098
door
Er zijn een paar mogelijkheden waardoor dit snelle knipperen veroorzaakt kan worden.
Een slechte massa verbinding van de verlichting. ( meestal is er dan een verschil van knipperen tussen L. en R.)
Of de lampjes van de goede sterkte zijn. Dit hangt af van de knipperautomaat. Op de automaat staat hoeveel watt de gezamelijke waarde van de lampejes mag zijn. Vaak is de waarde 2X 18W (vaak bij oudere automaten), later 2 of 3x 21W bij de nieuwere electronische automaten. De laatste zijn ook niet zo gevoelig van verschil in stroom afname.
Een slechte massa verbinding van de verlichting. ( meestal is er dan een verschil van knipperen tussen L. en R.)
Of de lampjes van de goede sterkte zijn. Dit hangt af van de knipperautomaat. Op de automaat staat hoeveel watt de gezamelijke waarde van de lampejes mag zijn. Vaak is de waarde 2X 18W (vaak bij oudere automaten), later 2 of 3x 21W bij de nieuwere electronische automaten. De laatste zijn ook niet zo gevoelig van verschil in stroom afname.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2005 12:53 #77097
door
De mijne gingen bij aanschaf van de auto ook vrij snel (ik dacht dat dat iets te maken had met een trekhaak-aansluiting of zo), maar na een tijdje gingen ze plotseling helemaal niet meer aan. Knipperrelais vervangen en nu is het tempo normaal.
Knipperrelais zit onder je dashboard (bij een Amazon, blikken busje met twee aansluitingen) en is inwendig van een aandoenlijke simpelheid: ik heb de oude even opengemaakt voor ik hem weggooide...
Knipperrelais zit onder je dashboard (bij een Amazon, blikken busje met twee aansluitingen) en is inwendig van een aandoenlijke simpelheid: ik heb de oude even opengemaakt voor ik hem weggooide...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2005 15:20 #77096
door
2 aansluitingen?!? ik heb er 3 zitten op mijn knipperautomaat: 1 stroom erin 1 stroom eruit en de derde blauwe draad gaat direct naar de knipperlicht verklikker in het dashboard.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2005 17:58 #77095
door
Joep, dan heb je een oud type Amazon. Latere versies waren voorzien van een knipperlichtautomaat met maar twee aansluitingen; in dat geval zit het indicatielampje in het dashboard aangesloten tussen de linker en rechter lampen. Ook is de fitting van het indicatielampje geisoleerd.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2005 13:24 #77094
door
Het hoeft niet per se aan het wattage te liggen. Onder het dashboard zit een ronde onderbrekerunit geklemd(werkt met bi-metaal)voor de richtingaanwijzers. Deze is voorzichtig uit elkaar te halen (felsrandje terugbuigen)en dan voorzichtig bij te stellen om de knipperfrequentie aan te passen. Het juiste wattage voor de knipperlichten is 20 W (volgens onderdelenboek van de V44 vereniging)
Groeten,
Wim
Groeten,
Wim