ombouw naar 16 volt of 24 volt

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2005 16:21 #52890 door
Ik begreep dat onze oudere Volvo's nog op 6 Volt reden, maar mijn Ama heeft 12 Volt, dat geeft natuurlijk veel meer power.
Nu zie je tegenwoordig ook veel auto's rijden met 16 Volt of zelfs 24 Volt en dat lijkt me eigenlijk ook wel wat, een wat krachtiger electrisch systeem, zeker nu de winter dichterbij komt. Weet iemand of het makkelijk is om een 12 Volt-systeem om te bouwen naar 16/24 Volt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2005 16:58 #77217 door
Beantwoord door in topic ombouw naar 16 volt of 24 volt
Van belang is niet zozeer het voltage als wel het amperage. Als je een oude gelijkstroom dynamo hebt dan kan je overwegen een wisselstroomdynamo te monteren dze zijn er in verschillende uitvoeringen vanaf ik geloof 55amp tot 75 amp. En met wat aanpassingen zijn er vast nog wel krachtiger dynamo's te monteren. Zelf hen ik een 65amp dynamo dit is meer dan voldoende voor alle stroomverbruikers die er op zijn aangesloten.Het lijkt mij het verstandigst en het voordeligst om alleen je dynamo en je accu op te waarderen. Als je naar 16 0f24 volt gaat wordt het volgens mij vrij lastig om alles werkend te krijgen autoradio's zijn meestal 12 volt en tevens alle andere componenten in je auto zoals kachelmotor,startmotor,ruitenwissers,relais alle verlichting etc etc... probeer dat maar eens op een fatoenlijke manier allemaal aan te passen..... Ik dacht dat alleen vrachtwagens een 24 volt systeem hadden. Succes!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2005 09:06 #77216 door
helemaal mee eens met de opmerkingen van Eugen. Je zou bijvoorbeeld ook al je lampen aan moeten passen. <br>Als je zorgt dat je 12 Volt systeem in orde is, en je een wisselstroomdynamo monteerd, dan zul je nooit last hebben van een lege accu of startproblemen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2005 12:17 #77215 door
Lampen is het minste probleem: die zijn zo in 24 volt te krijgen met standaardfittingen. Maar ruitewissers, kachelventilator e.d. zijn veel lastiger: die moet je maar in de bestaande Volvosituatie zien in te bouwen. En een goed 12 Volt systeem is geen enkel probleem, toch? Kennissen van me die bij Keep Them Rolling (geallieerde legervoertuigen uit WO-II) actief zijn verschillen van mening: de een bouwt alles om op 12 volt, de ander houdt alles origineel op 6 (ook een 6 volt installatie waar alles in orde is, moet wel OK werken). Zelfs de grote GMC trucks starten op 6 volt, dat is dan wel indrukwekkend, maar ontsteking, kabels en verdelerkap en bobine moeten dan wel in topvorm zijn. Ombouw is hier overigens minder lastig: ventilator heeft met meestal niet (werkt op rijwind of je klapt je hele voorruit naar beneden), ruitewissers op vacuum van de motor enz. Gaat dan dus alleen om dynamo, startmotor en lampjes.
In een Amazon moet 12 volt dus prima zijn, met een slappe gelijkstroomdynamo zijn amperes meer een probleem dan volts, en ik zou het in die richting zoeken als je wil verbouwen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2005 12:45 #77214 door
Tja, moderne auto's hebben ook een ingewikkeld injectiesysteem wat stroom vreet, navigatie, satelliet en noem maar op. Allemaal zaken die je (gelukkig!) mist op een Amazon. Dat maakt ook dat de aanwezige 12 Volt voorziening ruim voldoende is.<br><br>Groetjes,<br>Jan

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2005 21:28 #77213 door
De eenheid voor capaciteit van een accu is Ah. 65 Ah betekent dat deze accu gedurende 65 uur een stroom kan generen van 1 Ampere.
Of gedurende 130 uur een stroom van 0,5 ampere.
Verder gelden de voordelen van een wisselstroomgenerator t.o.v. een gelijkstroomdynamo alleen in het lagetoerenbereik. Wel zijn er wisselstroomdynamo's met een hgere laadstroon verkrijgbaar. Maar realiseer je: niets voor niets. Als de generaror een hogere stroomsterkte levert vraagt hij naar verhouding natuurlijk meer motervermogen.
Dus een goede gelijkstroom dynamo voldoet in de meeste gevallen goed.
En om met Han te spreken: "goeder" dan goed hoeft niet.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD