soms zit het mee - contactslot

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2005 17:07 #52801 door
Vrijdag ochtend iets voor zessen. Ik stap in mijn amazon om de dagelijkse 105 km naar mijn werk te rijden. Ik wil de contactsleutel omdraaien om te starten en tijdens het draaien breekt mijn sleutel compleet af. Natuurlijk zit het grootste gedeelte nog in het slothuis en ik krijg dat stuk er op dat moment met de slaap nog in de ogen er met geen mogelijkheid uit. Ook krijg ik met het restant van de sleutel het contactslot niet omgedraaid. Toch krijg ik op dit vroege tijdstip nog een helder moment en haal een schroevendraaier uit de schuur en na wat prutsen lukt het om contact te maken en de auto te starten. Ik denk: vanavond op de terugweg zien we wel weer of het ook nog lukt en anders maar de ANWB bellen. Ik had immers een aantal afspraken staan die dag die ik liever niet wilde cancellen. 's Avonds terug had ik inmiddels al wat handigheid gekregen in de schroevendraaier truc en ik kon dus zonder tijdsverlies huiswaarst achteraan in de file aansluiten. Onderweg wist ik dat ik de zaterdag erop het slot zou moeten uitbouwen om er vervolgens een nieuw slot in te zetten. Ik had dit al eens moeten doen vanwege het spuiten van mijn dash en ik vond dat toen al een zeer vervelend en "pielerig' klusje. Zaterdag 's ochtends naar Barneveld getogen om bij Dries Bakenes een slothuis te halen. Aangekomen bleek Dries dit probleem te kennen en wilde eerst even prutsen in het slot met een op een tandartsinstrument lijkende haak. En jawel na 10 seconden kwam het restant van de gebroken sleutel uit het slot. Geweldig,dit scheelt mij weer een paar uur pielen en prutsen om het slot om te bouwen. Zo zie je maar, soms valt het met een klassieker ook wel eens mee en is de uiteindelijke klus een fluitje van een cent. Thanks Dries.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2005 13:27 #77636 door
Beantwoord door in topic soms zit het mee - contactslot
Ik heb dit zelfde ook al eens gehad, dit probleem is ook al eens in het volvo blad beschreven, het komt nl doordat de baard van de sleutel door slijtage van het contactslot geen aanslag meer heeft. Het is te verhelpen door in het contactslot een gaatje te boren van 2 mm en hier een pennetje te steken, zodat de sleutel weer een nieuwe aanslag heeft. (Dit boren kun je doen terwijl het slot nog in de auto zit).
Groeten Andre

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2005 14:18 #77635 door
Ik heb dit probleem voorkomen en daar al eens eerder over geschreven. Ik start niet meer de sleutel, maar gebruik hem alleen maar om contact te maken. Starten doe ik met een startknop, onder het dashbord geplaatst. Een eenvoudige startknop uit de "motorbotenwereld". Werkt perfect en geen of weinig gevaar voor het afbreken van de sleutel. Moderne auto's werken ook al zo.
Zie ook de verrekijker.
Toch maar doen!!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2005 15:07 #77634 door
Ik merk inderdaad dat ook mijn reserve sleutel al lichtelijk aan het torderen is en dat deze waarschijnlijk ook geen lang leven beschoren zal zijn als ik hem dagelijks gebruik. Heb inmiddels op het formum de aansluitwijze voor de startknop gevonden en ik denk dat ik deze optie maar ga kiezen voordat ik weer op een onchristelijke uur met een gebroken sleutel zit. Bedankt voor de reacties,

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD