amazon 6 volt

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 16:05 #52735 door
amazon 6 volt is gemaakt door
Ik rij dagelijks een Amazon uit '60 met een 6V elektrische installatie. Doe dit sinds april. Bevalt goed. Auto start altijd goed, ruitenwissers en fan draaien goed mee. Sinds we weer in de wintertijd zitten bemerk ik dat ik op de wegen buiten de bebouwde kom en zonder openbare verlichting verdomd weinig zie. Normaal zie je de lichtbundel op de weg voor je auto schijnen, maar bij deze auto zie ik dat niet. Zijn dat de ongemakken van een 6V installatie of is er iets anders aan de hand? Zoals gezegd start de auto altijd en goed, dus ik heb het idee dat de accu niet wordt leeggetrokken. De lampen staan goed afgesteld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 16:21 #77916 door
Beantwoord door in topic amazon 6 volt
Misschien raak je onderweg van je accu via de schakelaar naar de lampen teveel spanning kwijt. Je zou eens met een voltmeter bij het lampje moeten meten hoe weinig spanning er nog over is. Een oplossing is een relais in de buurt van de koplampen monteren en het geheel met echt vette kabels (4.0 mm2 of zo) monteren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 16:58 #77915 door
Heb oa. een Dodge uit '48 met een originele 6 volts installatie. Werkt goed en geeft prima licht (ook tijdens nachtritten met extra lampen voorop!) Wat heb ik daar voor moeten doen: dynamo doorgemeten (was goed) spanningsregelaar gereviseerd (ging ooit een keer kapot), 150 amp accu geplaatst (in feite niet nodig, maar wel makkelijk als de dynamo kapot gaat en in de Dodge is ruimte zat voor een grote accu); alle lampen worden geschakeld via een relais dat rechtstreeks op de accu is aangesloten met dikke kabels; alle schakelaars en stekkerverbindingen schoongemaakt/vervangen; nieuwe reflectoren in koplampen geplaatst. Elke auto met 6 volt moet goed licht kunnen geven; maar begin eerst met nakijken/meten van dynamo, spanningsregelaar en accu.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 19:13 #77914 door
Als je geen originaliteitsfreak bent en redelijk zeker weet dat je de auto lang wilt houden en ook ’s winters regelmatig wilt gebruiken, is het beste en meest voor de hand liggende, nee zelfs dringende advies de zaak om te (laten) bouwen naar 12 volt. Zeker is dat je daar nooit spijt van zult krijgen. Bij een 444 die ik recentelijk heb gehad, was het de eerste modificatie die ik heb toegepast. Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik een dergelijke ombouw destijds niet heb uitgevoerd bij andere 6V-klassiekers die ik wat langer geleden heb gehad (Traction Avant en Skoda 1101).
<p>
Het nadeel van een 6V-installatie is zijn kwetsbaarheid. Even een wat minder brandschoon massacontactje en je hebt direct een waarneembaar mindere lichtopbrengst. Voor sommige hobbyisten een uitdaging om alles smetteloos te houden of beter dan nieuw te maken, maar met een dagelijkse auto (en vooral als het je enige auto is) valt dat niet altijd mee. Vergeet ook niet de omstandigheden op de Nederlandse wegen anno 2005, die bedroevend anders zijn dan 40 of 50 jaar geleden. Vooral veel stilstaan met stationair draaiende motoren en weinig rijden, of zelfs de nacht doorbrengen op de snelweg (....). Omstandigheden waarin een gelijkstroomdynamo de accu al gauw (te) weinig zal bijladen. Kortom, autorijden in NL vandaag de dag geeft al ergernis genoeg, daarbij kun je een 6V-installatie missen als kiespijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 20:44 #77913 door
tsjee Gert, wat een sombere blik op het (klassieke) leven......Je koopt BEWUST een klassieke auto met een 6 volts lichtinstallatie en gaat dan klagen dat het zo lastig is in deze huidige tijd. Ik vind dat de zaak op z'n kop zetten en zou je bijna willen adviseren een modern japannertje te kopen of een ov-jaarkaart of te emigreren. Als je een klassieker koopt is het juist een heerlijke uitdaging om met zo'n 40-50 jaar oude auto dagelijks te rijden; dat dat af en toe wat extra problemen geeft moet je accepteren en als je uit het goede (klassieke) hout gesneden bent vind je dat juist de uitdaging en de kick. Probeer ook eens de positieve dingen des levens te zien en waarderen: met een klassieker heb je langere onderhoudsintervallen en bv. nooit een defecte computer die ongeveer net zo duur is als een redelijk rijdbare PV of Ama. Je moet er alleen voor zorgen dat de zaak in orde is en regelmatig onderhouden wordt. En dat was in het door jou geidealiseerde verleden ook zo. Ik woonde als klein jochie in 1956 een jaar in de USA, we reden dagelijks in een Hudson uit '49, dus ook 6 volt. Nooit noemenswaardige problemen gehad. En om te zeggen dat autorijden zoveel beter was 50 jaar geleden??? OK, minder files, maar niet echt betere wegen en zeker minder techniek dan nu; met de huidige technieken maak je een klassieker beter en betrouwbaarder dan ooit. En als je 6 volt eenmaal op orde hebt kan je er prima mee rijden, ook dagelijks. Een conversie naar 12 volt wisselstroom is te overwegen en uiteraard beter, maar een nieuwe auto is nog beter...waar trek je de grens? Ik pak minstens een keer per week de Ama voor een zakelijk ritje van 200-300 km en dat zijn voor mij juist de leukste automomenten en is mijn wekelijkse feestje.
Kom op joh, laat het koppie niet meteen zo hangen na een dagje sneeuw en file......

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2005 00:03 #77912 door
Ik waardeer het enorm in Gert dat hij nog steeds actief is op dit forum ondanks het feit dat hij zijn met liefde opgebouwde en gemodificeerde 444 verkocht heeft. In Pieter waardeer ik de rechtlijnigheid waarmee hij omgaat met bestaande situaties. Een situatie is er eenmaal, hoe kan ik dat optimaal laten functioneren? Een huidige 24 Volts Xenon koplamp kan en mag je niet vergelijken met de 6 Volts goeilampen, maar er is een tussen oplossing: 6 Volts halogeen: www.classicandvintagebulbs.com/index.html

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2005 14:56 #77911 door
<p>
<i> Je koopt BEWUST een klassieke auto met een 6 volts lichtinstallatie en gaat dan klagen dat het zo lastig is in deze huidige tijd. Ik vind dat de zaak op z'n kop zetten... </i>
<p>
De vormgeving van een auto is (tot voor kort) voor mij altijd bepalend geweest bij de aanschaf. De techniek en al helemaal de elektrische installatie speelde daarbij dus bepaald niet de belangrijkste rol. Een 6V-installatie bouw je nu eenmaal gemakkelijker om naar 12V dan dat je de carrosserie van een moderne auto vervangt door een klassiek gelijnde koets.
<p>
<i>..zou je bijna willen adviseren een modern japannertje te kopen of een ov-jaarkaart of te emigreren.
</i> <p>
Dat heb ik mezelf al geadviseerd, hetgeen er toe heeft geleid dat ik sinds een half jaar in een moderne auto rijd (Ford V6 uit 1993, voor een Audi TT had ik geen geld...). Rijdt als een vorst, maar dus wel een spuuglelijk uiterlijk. Het zij zo. Na 30 jaar uitsluitend in klassiekers te hebben gereden, is voor mij “de maat” wellicht enigszins vol. Of het is teveel van het goede geweest...
<p>
<i>...met een klassieker heb je langere onderhoudsintervallen...
</i> <p>
??? Over op de kop zetten gesproken...
<p>
<i>En om te zeggen dat autorijden zoveel beter was 50 jaar geleden??? OK, minder files...
</i> <p>
Dat is ook met name waar ik op doelde. Wat mij betreft verreweg de grootste ergernis in het verkeer vandaag de dag. En die files worden steeds langer en talrijker, dat zal ook jou niet ontgaan. Over de gevolgen voor de volksgezondheid en het milieu hebben we het dan nog niet eens.
<p>
<i>...met de huidige technieken maak je een klassieker beter en betrouwbaarder dan ooit.
</i> <p>
Klopt. Een 12V-installatie bijvoorbeeld :-)
<p>
<i>...waar trek je de grens?...
</i> <p>
Die trekt iedereen ergens anders volgens mij, hetgeen de hobby alleen maar interessanter maakt.
<p>
<i>... laat het koppie niet meteen zo hangen na een dagje sneeuw en file......
</i> <p>
Tja, het is natuurlijk niet dat ene dagje, hoewel dat zeker niet het laatste verkeersinfarct zal zijn geweest in dit veel te volle land. Zo gaan wij bijvoorbeeld al sinds 1989 niet meer met de auto op vakantie vanwege die vermaledijde files.... Ik behoor inderdaad niet tot de rasoptimisten die daar hun ogen domweg voor sluiten, maar misschien heb ik wel een filefobie.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2005 19:07 #77910 door
Mannen, niet zo zeuren we rijden hier in Pakistan met 25 jaar oude landrovers.....gaat prima en lantaarns hebben ze nog nooit van gehoord.het is hier echt lachen met die Jingling Trucks, deze zien er aan de voorkant uit als een kerstboom op Trafalgar square...Zal proberen een plaatje aan Siang te sturen een dezer dagen.
Ergens ver weg in NL heb ik een 6-volts Amazon. Sávonds rij ik gewoon met groot licht niemand die dat merkt en als ik over de Veluwe rij gewoon de mistpitten aan.
Hou alles netjes schoon.
Maak me alleen zorgen over de steeds moeilijkere verkrijgbaarheid van 6-volt spullen maar gelukkig tot nu toe altijd gelukt.
Prettige Sinterklaas en hier zit ik overdag nog lekker in het zonnetje met zo'n 15 graden boven nul, als ik er aan toe kom.
Wel zien we in de omliggende Himalaya de sneeuw steeds dichter bij komen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2005 21:24 #77909 door
Zijn de lampen goed geaard?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD