kortsluiting
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2005 16:58 #52718
door
kortsluiting is gemaakt door
Beste forumleden,
ik heb bij mijn katterug een serieus kortsluitingproblem. Het begon ermee dat mijn knipperlichtschakelaar ineens een raar geluid maakte (zoals drrrrrrr...) en het kleine groene licht binnen (voor de richtingsaanwijzer) knipperte heel slel. Dat alles als de knipperlichtschakelaar uit staat. Tegelijkertijd werkte mijn ruitenwisser niet meer. Ik heb de knipperlichtschakelaar vervangen en een kapotte zekering. De volgende rit verliep zonder problemen. De volgende dag heb ik de auto gestart, na ca. 5 seconden koor ik peng en drrrrrrrrr... Het zelfde probleem weer. Alles stond op uit toen ik de motor startte. De ruitenwisser doet het nu ook weer niet en het groene lichtje voor de richtingsaanwijzer knippert weer heel snel.
Knipperlichten zelfs werken wel en alles andere ook.
Ik zelfs heb nog nooit met iets gewerkt waar je mee door kunt meten (weet niet eens hoe dat ding heet)
Heeft misschien iemand in de beurt van Arnhem verstand van electriciteit en zin om mij te helpen de oorzaak van het probleem op te sporen.
Groejes
Antje
ik heb bij mijn katterug een serieus kortsluitingproblem. Het begon ermee dat mijn knipperlichtschakelaar ineens een raar geluid maakte (zoals drrrrrrr...) en het kleine groene licht binnen (voor de richtingsaanwijzer) knipperte heel slel. Dat alles als de knipperlichtschakelaar uit staat. Tegelijkertijd werkte mijn ruitenwisser niet meer. Ik heb de knipperlichtschakelaar vervangen en een kapotte zekering. De volgende rit verliep zonder problemen. De volgende dag heb ik de auto gestart, na ca. 5 seconden koor ik peng en drrrrrrrrr... Het zelfde probleem weer. Alles stond op uit toen ik de motor startte. De ruitenwisser doet het nu ook weer niet en het groene lichtje voor de richtingsaanwijzer knippert weer heel snel.
Knipperlichten zelfs werken wel en alles andere ook.
Ik zelfs heb nog nooit met iets gewerkt waar je mee door kunt meten (weet niet eens hoe dat ding heet)
Heeft misschien iemand in de beurt van Arnhem verstand van electriciteit en zin om mij te helpen de oorzaak van het probleem op te sporen.
Groejes
Antje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2005 08:01 #78017
door
Beantwoord door in topic kortsluiting
Kortstluiting is niet zo makkelijk even op te sporen.<br><br>Zelf heb ik dit weekend net 2 el draden vervangen die na 40 jaar zo geoxideerd waren, en hierdoor te warm geworden zijn, waardoor de isolatie gedeeltelijk eraf gesmolten was.<BR>Eigelijk zou ik graag alle draden vervangen, maar dat wordt eerder een klus voor in de zomer als ik meer tijd heb.<br><br>Iets wat je zelf kunt doen is in elk geval alle contacten schoonmaken en kijken of alle draden goed vastzitten aan de schakelaars. verder kan overal in de installatie isolatie van de draden eraf zijn waardoor ze sluiting kunnen maken.<br>Misschien toch eens aan de slag met de multimeter?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2005 08:22 #78016
door
Als ik weet wat ik moet doen met die multimeter dan wil ik wel aan de slag ermee!!
Maar wat moet ik dan doen met de multimeter?
Waar moet ik wat meten, en moeten de schakelaars dan aan of uit staan??
Groetjes Antje
Maar wat moet ik dan doen met de multimeter?
Waar moet ik wat meten, en moeten de schakelaars dan aan of uit staan??
Groetjes Antje
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2005 11:12 #78015
door
Mogelijk heb ik de oorzaak van het probleem gevonden. Ik heb de ruitenwisser schakelaar er uit gehald es zag dat 2 van de kabelschoentjes elkaar aanraakten (het metal van de roode en de groene kabel)
Ik heb het een beetje uit elkaar gebogen en met isoleertape geisoleerd. Nu werkt alles weer en ik hoop dat het zo blijft.
Groetjes Antje
Ik heb het een beetje uit elkaar gebogen en met isoleertape geisoleerd. Nu werkt alles weer en ik hoop dat het zo blijft.
Groetjes Antje
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2005 13:30 #78014
door
Haynes heeft een boek "Automobile Electrical & Electronic systems" Hierin staat uitgelegd hoe electriciteit werkt, en hoe de systemen van auto's(oud en nieuwer)werken. Ook diagnose en foutzoeken worden behandeld. Het wordt vanaf nul uitgelegd, dus ook voor de leek een goed boek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2005 13:32 #78013
door
BRAVO!!! Antje!!! Geeft je wel een goed gevoel he? Om het helemaal zelf op te lossen!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2005 16:15 #78012
door
Hoop dat nu alles blijt werken!<br><br>Met een multimeter kun je meten of er ergens spanning op staat. je sluit dan één kant aan op de min pool van je accu, en houdt de andere kant tegen een punt waarvan je denkt dat er spanning op moet staan.<br><br>Je kunt ook meten of er wel een elektrische verbinding (weerstand van 0 ohm) is tussen twee punten (bv. een zkering). Je moet dan je accu loskoppelen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2005 09:18 #78011
door
ik denk als je EN nog nooit een multimeter hebt aangeraakt, EN aangeeft totaal geen verstand te hebben van electrotechniek het niet handig is deze dame te voorzien van info mbt haynes boeken of multimeters.....
maar goed, slechts mijn mening
maar goed, slechts mijn mening
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2005 10:00 #78010
door
Maar ook andere mensen lezen de reacties. Als het voor Antje te diep gaat, kan iemand anders er misschien van leren. Ik weet veel over elektriciteit, maar niet dat Haynes hier ook een boek van heeft. Is voor mij nuttige informatie.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2005 14:09 #78009
door
Waarom niet wat simpele tips aanreiken? Vervang ten eerste de huidige zekering niet voor een veel zwaardere (5 ampere extra kan echt geen kwaad). Neem een handvol zekeringen mee en ga rijden met diverse losse stekkers waar constant stroom op staat, meten met een spanningszoeker(wissers,knipperlichten,lichtschakelaar,aansteker,radio bv)kijk dan of de zekering nu wel heel blijft, ga dan de componenten stuk voor stuk weer aansluiten tot je het probleem tegenkomt, dan pas weet je waar je het moet zoeken. Ga niet lukraak allerlei dingen op voorhand vervangen. Plaats desnoods zwevende zekeringen tussen de voeding van de componenten. Helaas waren vroeger de auto's met slechts enkele zekeringen beveiligd, tegenwoordig moet je niet raar staan kijken dat er een dik 70 zekeringen in zitten. Uiteraard vanwege meerdere elektrische delen maar het maakt het storingzoeken wel een stuk simpeler. En ja, wellicht lid van de Wegenwacht? Ik ben er zelf een en wij worden echt getraind om dit soort storingen gewoon op te lossen of om in ieder geval de juiste diagnose te stellen. Succes! en laat het ons weten.