startmotor
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2005 21:57 #52676
door
startmotor is gemaakt door
Ik heb een probleem met mijn startmotor. In het begin werkte de 'technische klap' nog goed, maar nu moet ik wel wat gaan vervangen. Hoe kom ik erachter wat te vervangen: startrelais, of startmotor of beide. Als hij weigert te starten, hoor ik helemaal niets meer, geen harde klik of tik, dit duidt volgens mij op startmotor of toch niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2005 08:50 #78263
door
Beantwoord door in topic startmotor
Volgens mij komt je startrelais niet goed in. Dat is de harde tik waarmee het relais inkomt en daarmee het tandwieltje tegen het vliegwiel (starterkrans) duwt en tevens de stroomkring voor de startmotor zelf sluit.<br>
Het zal m.i. zo zijn dat je startrelais weliswaar in komt maar dat de rest zo vast zit van verouderd vet dat het tandwiel niet ver genoeg wordt uitgeworpen.<br>
Maar bij onze oude Volvo's kan het ook iets simpels (maar daarom soms lastiger te vinden) als een draadje zijn wat slecht contact maakt...<br><br>Groetjes,<br>Jan
Het zal m.i. zo zijn dat je startrelais weliswaar in komt maar dat de rest zo vast zit van verouderd vet dat het tandwiel niet ver genoeg wordt uitgeworpen.<br>
Maar bij onze oude Volvo's kan het ook iets simpels (maar daarom soms lastiger te vinden) als een draadje zijn wat slecht contact maakt...<br><br>Groetjes,<br>Jan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2005 09:50 #78262
door
Eric, als je niets meer hoort is als eerste het startrelais stuk. Maar als tip, koop op de sloop of marktplaats een startmotor van een late 240/740/940. Deze past gewoon en zit nog iets eenvoudiger vast, de bouten gaan gelijk in het schroefdraad in de startmotor. Resultaat is een uiterst soepel en vlot ronddraaiend geheel,het lijkt zowaar op een moderne auto. De oude startmotoren hebben door de tijd veel inwendige weerstand en zijn niet meer zo vlot. Hebben dus menselijke trekjes.
Rob Hendriks
Rob Hendriks
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2005 15:39 #78261
door
Hallo Eric, Als de technische klap al enige tijd toegepast is, lijkt het mij mogelijk dat nu de borstels van de startmotor geheel versleten zijn.Wanneer je er bij kunt om de stalen band van de starter te verwijderen, kun je dit doen om te controleren of de borstels inderdaad versleten zijn. Wanneer je de aansluiting van het relais aan de startmotor zijde los maakt ( dikke draad ) en de aansluiting van het relais aan massa legt, kun je proberen door te starten of het relais dan wel functioneert.( De startmotor functioneert dan natuurlijk niet.) Wanneer het relais dan wel inslaat is dit relais in orde.Wanneer de collector van het startanker er nog goed uitziet (weinig ingelopen en niet te veel brandplekken ) Kun je het anker ook nog wel laten afdraaien en nieuwe borstels zetten. Ook is het dan aan te bevelen de lagerbussen te vernieuwen. e.e.a. wil ik wel voor je doen, als dat je uitkomt. Dit i.v.m. afstand. Ik woon in Duiven, dus overweeg het maar. H.v.Roekel.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2005 22:40 #78260
door
Bedankt voor de goede suggesties. Ik ga de kerstvakantie maar eens besteden aan een inbouwen van een goed egebruikte startmotor. Eventueel van een nieuwer type zoals Rob voorstelde.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2006 22:59 #78259
door
die klik is van het relais op de startmotor, het kan zijn dat je een slechte verbinding hebt, vervuilde startmotor, versleten borstels etc. dit kan makkelijk gecomtroleerd worden met de V1-V4 meting en schema kan ik je wel mailen. succes peter
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2006 21:38 #78258
door
Peter, Ik heb inmiddels een startmotor van een 240-er op de kop getikt. Wel ontvangi graag jouw schema, om te zien wat er nog te reviseren/herstellen aan de oude startmotor. E-mail:linda.eric@tiscali.nl