amperelampje

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2005 19:40 #52654 door
amperelampje is gemaakt door
Er is al vaker over dit lampje geschreven, maar ik zit met het volgende. Stationair brandt het lampje niet, maak je toeren dan gaat het lampje (fel) branden. Volgens de voltmeter laadt de dynamo wel (met ingeschakelde blower, lichten, ruitenw. etc zo'n 13,5 volt). Snaar slipt niet, bekabeling vanmiddag ingespoten met WD40. Duizenden kilometers geleden ook al eens gehad, toen maakte de spanningsverdeler geen (goede) massa. Wat is het nu? Gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2005 21:38 #78378 door
Beantwoord door in topic amperelampje
Ernst, volgens mij niet echt een probleem om van wakker te liggen. De meeste Amazons vertonen dit euvel. Je schrijft dat je met een voltmeter 13.5V gemeten hebt; had iets hoger mogen zijn maar als je alle verbruikers hebt ingeschakeld is dit een mooie waarde. Waarom licht het lampje dan toch op? Dit komt omdat Volvo dit deel van het elektrische circuit niet echt netjes heeft opgebouwd. Als je het schema goed volgt dan zit de ene kant vanm het AMP lampje aan de plus pool van de accu (via contactslot etc) en de andere kant van het AMP lampje zit aan de plus van je dynamo. Alles bij elkaar zitten er dacht ik 14 contacten (lees stekkerverbindingen) in dit circuit. Al deze verbindingen vertonen enige overgangsweerstand. Al die kleine beetjes bij elkaar is best veel. M.n. ingeschakelde blower, ruitenwisser en richtingaanwijzer zijn er voor verantwoordelijk dat het AMP lampje oplicht. Je kunt hier niet veel aan doen behalve de overgangscontacten behoeden voor corrosie (heb je al gedaan met WD40) Wat je nog zou kunnen doen is de klinknagels in je zekeringkastje doorsolderen (wel voldoende vloeimiddel gebruiken bv S39)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2005 21:44 #78377 door
Beantwoord door in topic amperelampje
Thanx, ik ga er morgen weer mee op pad! Gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2005 10:15 #78376 door
Beantwoord door in topic amperelampje
met dank aan Han voor de nu duidelijke en complete uitleg; vooral had ik er nooit zelf aan
gedacht dat <br><br> "Alles bij elkaar zitten er dacht ik 14 contacten
(lees stekkerverbindingen) in dit circuit.
Al deze verbindingen vertonen enige overgangsweerstand.
Al die kleine beetjes bij elkaar is best veel."<br><br>
Hierbij kan men enkel opmerken dat men deze situatie ook positief kan bekijken:
van zodra het lampje oplicht weet men dat er in het circuit ergens iets niet meer
100% OK is, en het stilaan tijd wordt alle verbindingen eens extra te bekijken
(lampje gloeit bvb continu lichtjes in mijn 1967 AM, niet in 1969 AM). Hierbij nog aan allen, en alle PVs en AMs, een voorspoedig en probleemloos 2006 toegewenst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-01-2006 20:17 #78375 door
Beantwoord door in topic amperelampje
Probeer als test eens een extra massadraad van de dynamo naar de carroserrie. Dit was bij mij het euvel (slechte massa van de dynamo)
Andre

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-01-2006 11:53 #78374 door
Beantwoord door in topic amperelampje
Een spannningsval doet het lampje oplichten. De zwakke schakel is meetbaar met een voltmeter: De dynamo belasten d.w.z. alle verbruikers aan en meten tussen 2 verbindingen. bv. tussen accupool en accuklem, als je een voltwaarde meet dan is daar een overgangsweerstand. Zo kan je ook overgangsweerstanden meten in het massa circuit.
Begin dus eerst heel ruim, dus bv accupool en dynamo-plus en dan zo ook de massa, accupool en carosserie, accupool en motorblok etc. succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-01-2006 22:15 #78373 door
Beantwoord door in topic amperelampje
Je haalt enkele dingen door elkaar. de spanning die je meet aan de accupolen bij verhoogd toerental is de afgeregelde spanning. spanning moet je zien als druk die op de leiding staat maar dan hoeft er geen stroom(Ampere) te vloeien.De afgeregelde spanning moet tussen de 14,2 en de 14,7 volt liggen. dat is 1. je klacht kan diverse oorzaken hebben namelijk; defecte spanningregelaar, gammele diode in de dynamo; verkeerd lampje; bedrading. controleer de stekkers van de aansluiting dynamo en regelaar, daar wil wel eens het probleem zitten. je kan de dynamo demonteren en laten testen bij een bedrijf die dynamos reviseerd. inspuiten met wd40 heeft volgens mij geen zin. het moet goed zijn. Of de dynamo en regelaar goede massa heeft dat kan je prima controleren met een multimeter. zet de meter op volt, laar de motor draaien en hou 1 meetpen op de minpool van de accu en de andere op de dynamo of spanningsregelaar. de meter mag dan maximaal 0,5 volt aangeven. is dit meer dan is de massa niet inorde. succes. peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.