ledverlichting weerstandbepalen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2006 20:34 #52580 door
Ik heb voor een klokje en wat schakelaars een extra dashboardje ontworpen in stijl van het bestaande dashboard.
Ik heb deze voorzien van verlichting dmv ledjes. Ik heb er 6 in serie geschakeld. Ze zijn per stuk 1.2 volt, dus totaal 7.2 volt. Om ze op de 12 volt van de auto aan te sluiten moet er een weerstandje tussen. Hoe bereken ik dat is mijn vraag. En moet er nog iets tussen om piekspanningen op te vangen om te voorkomen dat ze doorbranden (zekering misschien of hoe heet het ook al weer... een condensator)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2006 20:53 #78780 door
Beantwoord door in topic ledverlichting weerstandbepalen
Hoi Eric, in jou geval moet je oneveer 5 volt overbruggen.
De weerstand die je hiervoor nodig hebt, hangt af van de nominale stroom die door de ledjes mag lopen.
Stel dat er 20 mA mag lopen dan heb je een weerstand nodig van R=5/0.02=250 Ohm nodig.
Je moet dus even uitzoeken hoeveel stroom er door jou ledjes mag lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2006 08:49 #78779 door
Beantwoord door in topic ledverlichting weerstandbepalen
Heb je of ken je iemand met een regelbare voeding? Sluit dan de led's aan op die 7,4 Volt en sluit tevens een stroommeter (zit meeste standaard op een multimeter) in serie aan. Dan weet je de stroom die er gaat lopen. De weerstand is dan de spanning die over de weerstand komt (13,4 - 7,4 = 6 Volt) gedeeld door de stroom die je meet.<br><br>Groetjes,<br>Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.