ruitenwisser achter combi

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-02-2006 21:01 #52543 door
ruitenwisser achter combi is gemaakt door
Op een oude videoband zag ik een Amazon Combi met achterruitenwisser (kenteken DL-91-02). Ik zou dit ook graag willen monteren, maar hoor hier eerst graag ideen over. Wellicht komt de eigenaar van genoemde auto ook op dit forum en kan die de tips en tricks onthullen! Anderen ervaringen met dit concept?
Alvast bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke groeten,
Leon de Wit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2006 11:57 #79014 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
Het makkelijkst is dan om een systeem te zoeken uit bijvoorbeeld de volvo 144 combi, met een motor en een wisser. Dit geheel is natuurlijk met een gat boren en vastschroeven redelijk makkelijk op de amazon combi te monteren. <br> Ik had in de combi altijd gewoon een ramenwisser liggen, waarmee ik voor de rit even het achterraam schoonmaakte. Nooit geen probleem gehad met natheid aan de buitenzijde verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2006 14:17 #79013 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
Vergeet niet dat een combi een gedeelde achterklep heeft en dat inbouw van de motor wel eens niet zo simpel zou kunnen zijn.
Maar waarom zou je toch een combi uit de jaren 60 uitrusten met een achterwisser?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2006 15:39 #79012 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
De gedeelde achterklep is juist het obstakel. Hierdoor ligt het monteren niet zo voor de hand!
De essentie van de achterruitenwisser is het schoonmaken van de achterruit als het slecht weer is..! Daarom zou ik die willen monteren. De andere reden is: omdat het kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2006 16:19 #79011 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
Tja ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Het feit dat het een gedeelde achterklep is speelt m.i. helemaal niet zo'n rol. Het bovenste gedeelte slaat toch gewoon omhoog net als iedere andere stationcar met omhoogslaande klep?
De klep is alleen wat kleiner dus het glas ook. Moet je gewoon een kleine wisser monteren. Misschien van een 2CV?
Ik heb overigens diverse auto's met achterruitwisser gehad. Mijn ervaring is dat je ze zelden gebruikt. Een veel groter gevaar is het beslaan van de achterruit. Maar als je toch de moeite neemt om een achterwisser te monteren zou ik er ook maar meteen een sproeiinstallatie bij zetten. In de panelen die opzij zitten van de achterbak kan je dan met gemak een reservoir kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2006 16:33 #79010 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
Ik heb net ff mijn achterklep bekeken en ik moet toegeven dat inbouw toch nog wel eens tegen zou kunnen vallen. Je hebt maar weinig ruimte! En op de meest voor de hand liggende plek zit ook nog het handvat. Misschien moet je een koplampwisser op de kop zien te tikken! En dan een grotere wisser erop!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-02-2006 22:54 #79009 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
voor beslagen ruit ook wisser aan de binnen kant (grapje ).Er lijkt me vrij weinig ruimte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2006 00:55 #79008 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
De sproeier is zeer belangrijk ook! Die is niet zo ingewikkeld om te monteren, bijvoorbeeld van de Volvo 850 estate.
De wisser is daarbij ook niet zo'n probleem om te plaatsen lijkt mij, door een van de gaten van het handvat waarbij de andere dichtgemaakt wordt. De oplossing van de wissermotor aan de binnenkant lijkt mij de uitdaging. Bij een niet-gedeelde klep zou dit mooi tussen plaatwerk en bekleding passen, maar bij de gedeelde klep is dat niet mogelijk. Hoe klein kan zo'n motortje zijn zodat het niet een heel vervelend zichtbaar geval is?
Een voorwisserblad van de Amazon zou wel passen, maar een motortje zeker niet. Zou een koplampwisser-motor voldoende zijn om een grotere wisserarm te bedienen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2006 15:05 #79007 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
is gebruik maken van vacuum geen oplossing?: via dit forum vernam ik dat
bij oudere Volvos de ruitewissers dmv vacuum hun wiswerk deden, of ben ik
helemaal mis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2006 20:31 #79006 door
Beantwoord door in topic ruitenwisser achter combi
op V44-CDROM vond ik bij "Vademecum voor PV en DUETT" van B.Th. Groefsema
op pag. IV.39 (pag. 9061 van 10207) dat enkel bij PV444A een vacuum
installatie gebruikt werd om de ruitewissers heen en weer te bewegen bij
draaiende motor (waardoor in inlaatspruitstuk onderdruk=vacuum onstaat). Op
die pags. staat een gedetailleerde beschrijving vd werking. De essentie is
dat de heen en weer gaande beweging van een membraan omgezet wordt in de
heen en weer gaande beweging van 2 stangen verbonden met de asjes vd
ruitewissers waardoor deze heen en weer gaan. Het membraan zit in een
"membraan huis" (over de afmetingen wordt niets gezegd). Accessoires zijn
een "vacuum tank" (50x30x10cm)(niet echt nodig voor achterruit), en een "ruitesproei-installatie" die dmv
een handpompje bediend werd.
<br><br>
Ik heb dit systeem nog nooit in t'echt gezien, en
weet dus niet of een eventuele aanpassing (voor 1 ruitewisser) minder
plaats inneemt dan elektrische installatie met motor. Info moet komen van
PV444A bezitter. Latere elektrische ruitesproei-installatie
kan uiteraard gebruikt worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.